در حال حاضر بیش از ۲۰۰ مدل دستگاه مختلف از جمله دستگاه‌های غلطکی، ضربه‌زننده، لرزاننده و… برای کوچک کردن شکم وجود دارد که بر اساس ادعای تولیدکنندگان، کمربندهای شوک‌دهنده با وارد کردن جریان‌های الکتریکی به چربی شکم موجب تجزیه آن‌ها و قوی شدن عضلات شکم می‌شوند. برخی از پزشکان معتقند که ، کمربند لاغری تنها باعث چروک و کوچک شدن اندازه ی سلول ‌ها به طور موقت می‌ شوند و تاثیری در کاهش وزن ندارند. برخی از تجهیزات از جمله کمربند لاغری وجود دارند که ادعا می ‌شود استفاده از آن ها باعث لاغری می ‌شود، اما در واقع این کمربندها با وارد کردن شوک‌ های برقی خفیف به شکم فرد، گرمای موضعی در محل ایجاد کرده و باعث تعریق در ناحیه کمر و شکم می‌ شوند. همچنین برخی از دیگر پزشکان معتقد هستند که، لاغر كردن توسط این كمربندها ادعایی بیش نیست. این كمربندها با افزایش حرارت، چربی را جابه‌جا می‌كنند و به جای دیگر منتقل و توزیع می‌كند به همین علت به افراد به چند جای خود مانند كمر حساس هستند و تجمع چربی در اینجاها نیز زیاد است. توصیه می‌كنیم به جای كمربند لاغری ورزش كنند.

در مورد این کمربندها بهتر است اینگونه بیان کنیم که لاغر كردن توسط این كمربندها ادعایی بیش نیست. این كمربندها با افزایش حرارت، چربی را جابه‌جا می‌كنند و به جای دیگر منتقل و توزیع می‌كند به همین علت به افراد به چند جای خود مانند كمر حساس هستند و تجمع چربی در اینجاها نیز زیاد است. توصیه می‌كنیم به جای كمربند لاغری ورزش كنند. کمربندهای لاغری به چند گروه تقسیم می شوند که عملکرد آنها به گونه ای است که  برخی از آن ها وجود به کاربر اجازه می دهند تا بتواند سرعت ارتعاش (ویبره، ماساژ) را کنترل کند. برخی برای ورزش درمانی مناسب هستند، زیرا آنها باعث افزایش ضربان قلب می شود که باعث می شود کاربر آب بیشتری از بدن را برای کاهش وزن از دست بدهد. نوع دیگری از کمربندهای لاغری به طور خاص برای پشتیبانی از کمر طراحی شده اند و همچنین به کاربر جهت از دست دادن وزن کمک می کنند. کمربند های لاغری برای استفاده و پوشیدن بسیار راحت هستند. معمولا آن ها را می توانید زیر لباس های خود بپوشید. فقط کمربند خود را در اطراف ناحیه مورد نظر خود ببندید. ناحیه مورد نظر شما می تواند ران، باسن، شکم یا کمر باشد.

نوعی از این کمربند ها نیز کمربند حرارتی است، کاهش سایز با استفاده از کمربندهای حرارتی به مانند سونا رفتن است که به دلیل تعریق موجب کاهش وزن فرد می شود اما به محض نوشیدن مایعات، وزن کاسته شده به حالت اولیه برمی گردد تفاوت این روش با سونا این است که استفاده مناسب از سونا می تواند موجب طراوت پوست و آرامش اعصاب شود اما استفاده از کمربندهای حرارتی نتیجه پایداری ندارد و به دلیل احتمال بروز عوارض پوستی توصیه نمی شود. هیچ وسیله ای در دنیا اختراع نشده است که بتواند انرژی بدن را از بین ببرد. از نظر علمی کاهش وزن یعنی به مصرف رساندن انرژی های مازاد بر نیازی است که فرد در طول ماه ها و سال ها از منابع مختلفی ( منابع قندی یا پروتئینی و چربی ها ) دریافت کرده است که تنها به صورت بافت چربی در بدن انباشته  می شود و شکل و محل انباشتگی چربی ها بر مبنای الگوی ژنتیکی تعیین می شود. اصولا چربی های شکمی با استفاده از دستگاه های ماساژ نیز از بین نمی رود بلکه این چربی ها در بدن جابه جا می شوند که خطرات جدی را ممکن است به دنبال داشته و موجب آسیب رسانیدن به سلامت فرد شود.

برای کاهش وزن واقعی، تغییر در شرایط زندگی و روش و مقدار مصرف غذا مورد نیاز است. تعریق زیاد موجب چروکیده شدن سلول ‌ها شده و به طور موقت سایز شکم کوچک می‌ شود. این لاغری موضعی و چروکیده شدن سلول‌ ها باعث مرگ تعدادی از آن ها شده و به بدن فرد صدمه وارد می ‌کند. برای کاهش وزن واقعی، تغییر در شرایط زندگی و روش و مقدار مصرف غذا مورد نیاز است. رژیم غذایی مناسب این است كه در هفته بیش از 2 كیلو وزن كم نكنیم. چرا كه لاغری ناگهانی موجب چین و چروك‌های متعدد می‌شود و این چین‌ها دیگر برطرف نمی‌شود اما اگر فرد به تدریج شروع به كم‌كردن وزن كند نه چین و چروك در بدنش اتفاق می‌افتد و نه دچار عوارض لاغری می‌شود.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com