ممکن است بارها سیگار را ترک کرده باشید اما این توالی‌ها را به یک روند رو به موفقیت متصل نکرده باشید. مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود، بیش از 480000 مورد مرگ و میر سالانه در ایالات متحده را رقم زده است اکثر مردم از مضرات متعدد ناشی از سیگار کشیدن آگاهی دارند و در عین حال مصرف دخانیات همچنان عامل اصلی مرگ و میر و بیماری های قابل پیشگیری در ایالات متحده است. زشکان همواره هشدار می‌دهند با استعمال اولین نخ سیگار، ظرف تنها چند دقیقه پس از استنشاق دود سیگار به درون ریه‌ ها، روند آسیب‌های ژنتیکی به بدن آغاز می‌‌شود و جالب است بدانید که خطر بروز حملات قلبی ناشی از بیماری‌های قلبی- عروقی به دنبال ترک کردن سیگار و در ۲۴ ساعت نخست پس از کشیدن آخرین سیگار، کاهش می‌یابد.

در اینجا با برخی از بهترین روش های ترک سیگار بیشتر آشنا می شویم :

ترک سیگار برروی تقویم : تاریخ ترک خود را انتخاب کنید، و آماده باشید تا در آن روز سیگار نکشید چند راه برای جلوگیری از سیگار وجود دارد، اما در نهایت، شما باید تصمیم بگیرید، که آیا می خواهید:بطور ناگهانی ترک کنید و یا تا زمان ترک خود، سیگار بکشید و سپس توقف کنید؟ ترک تدریجی باشد، و کاهش مصرف سیگار خود را به آرامی تا تاریخ ترک خود ادامه داده و سپس متوقف کنید؟ تحقیقاتی که در مقایسه با ترک ساده تر سیگار ،با کاهش مصرف سیگار مقایسه می شود، نشان می دهد که هیچ کدام از این موارد از سایرین سرعت ترک را افزایش نمی دهد، بنابراین بهترین روش مناسب خود را انتخاب کنید.

شکست نخورید : ۹۵ درصد افراد سیگاری خواهان ترک سیگار، بدون درمان و یا مدیتیشن شکست می‌خورند. دلیل این امر این است که نیکوتین موجود در سیگار یک ماده اعتیادآور است. به طور کلی، مغز عادت کرده که هر روز مقداری نیکوتین را وارد بدن کند. در اثر فقدان نیکوتین، علائم کمبود آن ظاهر می‌شود. هنگامی که تصمیم به ترک سیگار می‌گیرید، بدن به کمبود نیکوتین پاسخ می‌دهد. علائم کمبود نیکوتین شامل افسردگی، زودرنجی، ناامیدی و بی قراری می‌باشد. ماده جایگزین نیکوتین، این علائم را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که آدامس و قرص‌های دارای نیکوتین می‌توانند شانس ترک سیگار را تا دو برابر افزایش دهند.

خوردن برخی از سبزیجات : سبزی ها تنوع فراوانی دارند اما در میان آن ها تعدای برای ترک سیگر بسیار خوب هستند. هویج،‌خیار، بادمجان و … از جمله بهترین سبزی هایی هستند که می توانید برای افرادی که در ترک هستند مفید باشد. البته باید دقت کنید که خوردن این خوراکی ها قبل از سیگار کشیدن بازهم میل را کاهش میدهند و بدن را تقویت می کنند.

خرید کنترل شده سیگار : همان‌طور که برای ترک سیگار آماده می‌شوید، دست از خرید کارتن‌های سیگار بردارید. به جای این کار، هر بار فقط یک پاکت بخرید، و فقط دو یا سه عدد آن‌ها را با خود حمل کنید (قرار دادن آن‌ها را در یک قوطی فلزی امتحان کنید). در نهایت می‌فهمید وقتی می خواهید سیگار بکشید، بلافاصله در دسترس‌تان نیست. این امر به آهستگی شما را به کشیدن سیگار کمتر ترغیب می‌کند.

تمام پولی را که از ترک سیگار پس‌انداز می‌کنید در یک ظرف شیشه‌ا‌ی بزرگ بگذارید : به این ترتیب می توانید به صورت فیزیکی ببینید چه مقدار پول را صرف خرید سیگار می‌کردید. این پول را برای چیزی کنار بگذارید که همیشه آرزوی انجامش را داشته‌اید اما هرگز فکر نمی کردید از پس آن بربیایید، چه سفری دریایی به آلاسکا باشد یا بلیط درجه یکی برای ملاقات دوست دوران دانشگاه تان.

تغییر روال روزمره : هنگام صرف صبحانه روی یک صندلی متفاوت بنشینید یا مسیر متفاوتی را برای رسیدن به محل کارتان انتخاب کنید. اگر معمولا بعد از کار یک نوشیدنی می خورید و سیگار می کشید، به جای آن قدم بزنید. اگر عادت دارید با قهوه صبح‌تان سیگار بکشید، آن را با چای عوض کنید، یا برای صرف یک فنجان قهوه در استارباکس توقف کنید – این قهوه‌خانه‌های زنجیره‌ای سیگار ممنوع هستند.

کنترل استرس : یکی از دلایلی که افراد به سمت سیگار می‌روند، این است که نیکوتین آن‌ها را آرام می‌کند. هنگامی‌که سیگار را ترک کردید، باید یک راه برای مقابله با استرس بیابید. استفاده از ماساژ و روش‌های آرامش دهنده مثل یوگا می‌تواند در این مورد کمک کنند. بهتر است در چند هفته‌ی اول ترک سیگار، از موقعیت‌های استرس‌زا دوری کنید.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com