بعضی از افراد برای چاق شدن و افزایش وزن‌شان با مشکل رو‌به‌رو هستند، به‌ویژه وقتی که مواد غذایی هیچ‌گونه جذابیتی برای‌شان ندارد. افزایش اشتها می‌تواند یک کار پیچیده باشد به خصوص اگر شما با غذاهایی مواجه شوید که وسوسه کننده نیستند یا برای فرآیند کاهش وزنتان نمی‌توانند مفید باشند. اصلا نگران نباشید. موارد بسیار زیادی وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید و دوباره از خوردن غذاهای مختلف لذت ببرید. تغذیه سالم بدون داشتن اشتهای کافی نمیتواند موثر باشد چراکه ممکن است به اندازه کافی از غذاهای سالم و مواد مغذی مورد نیاز بدن مصرف نداشته باشید؛ اگر وزنتان مناسب است سعی کنید ضمن ورزش اشتهای خودتان را نیز افزایش دهید.

در اینجا به بیان برخی از روش ها و شیوه هایی جهت افزایش اشتها خواهیم پرداخت :

آب بنوشید : آب میوه ها مقدار کالری و کربوهیدرات های ساده قابل توجهی در اختیار شما می گذارند؛ نوشیدن آنها راه ساده ای است برای اینکه به سرعت مقدار کالری زیادی دریافت کنید. نوشیدن یک فنجان آب میوه حدود 30 دقیقه بیش از یک وعده غذایی بزرگ باعث نوسان سریع قند خون می شود یعنی افزایش سریع قند خود و سپس کاهش سریع آن این مسئله اشتهای شما را هم تحریک می کند . بنابراین ، نوشیدن یک لیوان آب سیب یا انگور بیش از یک وعده بزرگ می تواند کمک کند تا اشتهای بیشتری برای مصرف آن وعده پیدا کنید و آن وعده را با موفقیت تمام کنید.

از گیاهان و ادویه‌جات استفاده کنید : به عبارت دیگر، غذاهایی که دارای بوی خوبی هستند می‌توانند اشتهای شما را تحریک نمایند. سعی کنید به غذاهای خود گیاهان و ادویه جات خوشبوی متعددی اضافه کنید تا بتوانید بوی بسیار مطبوعی ایجاد نمایید. در این صورت دیگر مصرف غذا برایتان خسته کننده نخواهد بود. دارچین یکی از ادویه‌هایی است که به طور مکرر در مواد غذایی استفاده می‌شود و می‌تواند اشتهای شما را تحریک نماید. شما می‌توانید این ادویه خوشبو را به غذاهای پخته شده اضافه کنید یا اینکه کمی روی نان تست یا گوشت خود بپاشید. گیاهانی همچون ریحان، آویشن، رزماری و رازیانه می‌توانند طعم بی نظیری به غذاهای شما اضافه کنند. شما می‌توانید از این گیاهان در غذاهای مختلفی استفاده کنید و ترکیب متفاوت آن‌ها را با غذاهای مختلف تجربه نمایید.

غذایتان را آرایش کنید : سفره‌آرایی و آرایش بشقاب غذا یکی از بهترین راه‌های افزایش اشتهاست. بد نیست چند مدل آرایش غذا و میز غذا را یاد بگیرید و آنها را هنگام سرو وعده‌های اصلی غذایی به کار ببندید. بهترین راه آرایش غذا، قراردادن آن در بشقابی بزرگ، سفید و تزیین‌کردن آن با انواع سبزی‌های بخارپز رنگی و سس‌های مختلف است . وقتی بشقاب غذا بزرگ باشد، حجم غذای داخل آن کم به نظر می‌رسد و افراد کوچک و بزرگ، تمایل بیشتری به خوردن تمام غذایشان پیدا می‌کنند.

شکلات تلخ بخورید : یکی از راه‌های افزایش اشتها، گنجاندن مواد غذایی حاوی عنصر روی در برنامه غذایی روزانه است و شکلات تلخ و پودر کاکائو جزو خوراکی‌های حاوی روی هستند که مصرف آن‌ها علاوه بر بالا بردن اشتها، باعث وزن‌گیری در افراد لاغر هم می‌شود. شما می‌توانید یک لیوان شکلات تلخ گرم یا شیرکاکائو را به عنوان میان‌وعده صبح یا عصرتان انتخاب کنید تا اشتهایتان برای خوردن ناهار و شام بیشتر شود. تخمه کدو و هندوانه، بادام، بادام‌زمینی، نخودفرنگی، شیر و سینه مرغ هم از دیگر منابع دریافت عنصر روی یا همان زینک هستند. به همین دلیل اضافه کردن کمی تخمه کدو یا هندوانه به سالاد فصل می‌تواند اشتهای شما را برای خوردن غذا دوچندان کند.

میان وعده‌ و تنقلات سالم بخورید : زمانی که با خوردن غذا در وعده‌های غذایی مشکل دارید، مصرف میان وعده و تنقلات سالم می‌تواند بسیار مفید باشد. مقادیر اندک کمتر شما را اذیت خواهد کرد و بدن شما را برای مصرف وعده‌های غذایی اصلی آماده می‌کند. سعی کنید کاسه‌ای از مواد مورد علاقه خود را در سراسر خانه قرار دهید تا در طول روز به خوردن این مواد تشویق شوید. موادی را انتخاب کنید که دارای قند و چربی سالمی هستند. مثلا می‌توانید از موز، آووکادو، آجیل و دیپ‌هایی همچون حمص یا پنیر خامه‌ای استفاده کنید. اگر خواستید می‌توانید از مواردی همچون ذرت بو داده نیز استفاده کنید.

ویتامین های افزایش اشتها : ویتامین B معمولا برای افزایش اشتها در بزرگسالان و حتی در کودکان نوپا و نوزاد استفاده می شود. آنها کمک می کنند انرژی را از مواد غذایی آزاد کنند و اشتهای طبیعی را تحریک کنند. کمبود هر یک از ویتامین هایی که در گروه پیچیده ویتامین B هستند می تواند سبب ضعف اشتها و هضم ناسالم شود. مصرف توصیه شده از این ویتامین ها نه تنها به سن، بلکه همچنین بر سایر شرایط پزشکی فرد بستگی دارد. برای بررسی هر کمبودی که ممکن است سبب از دست دادن اشتها شود، با پزشک خود مشورت کنید. اگر کمبود این ویتامین تایید شود، مکمل آن توصیه می شود که اشتها را افزایش دهد. قبل از مشاوره با پزشک، مکمل ها را به نوزادان و کودکان نوپا ندهید.

ورزش کنید : فواید ورزش برای سلامتی انکارناپذیر است و علاوه بر آن، خوب است بدانید که انجام حرکات ورزشیِ سبک، باعث افزایش اشتها می‌شود. بدن بعد از سوزاندن کالری طالب جذب انرژی بیشتر است و به همین دلیل همیشه پس از ورزش، اشتهای بیشتری پیدا می‌کنید.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com