انجام ورزش به معنای داشتن شرایط فیزیکی مناسب، قلبی سالم و ماهیچه‌هایی قوی است. آنچه که اطلاعات کمتری درباره آن داریم، تاثیر ورزش در رساندن هوای تازه به پرده مغز است. علاوه بر احساس شادابی که ورزش ایجاد می‌کند، اتفاقات شیمیایی نیز در بدن صورت می‌گیرد. بالا بردن حافظه و هوش ، جلوگیری از افسردگی و استرس از تاثیرات ورزش است، ورزش استعدادهای نهفته را بیدار می‌کند و برای روح بسیار مفید است. تمرینات ورزشی ساختار و عملکرد مغز را تغییر می‌دهند. مطالعاتی که بر روی حیوانات و انسان‌ها صورت گرفته نشان می‌دهد که فعالیت‌های جسمی، حجم مغز را به صورت کلی افزایش می‌دهند و می‌توانند حفره‌هایی را که به دلیل بالا رفتن سن در ماده‌ی سفید و خاکستری مغز ایجاد می‌شود، کاهش دهند.

در اینجا به بیان برخی از مهمترین تاثیرات ورزش بر عملکرد مغز خواهیم پرداخت :

کاهش استرس : شرایط زندگی و کار باعث می‌شود افراد احساس استرس و تنش را در زندگی احساس کنند، در اوقات فراغت خود لباس ورزشی بپوشید کمی ورزش کنید سپس دوش بگیرد و از احساس آرامش که در بدنتان دارید لذت ببرید. این کار باعث می‌شود دغدغه‌های ذهنی شما کمتر شود و کمی خالی شوید. محققان معتقدند ورزش به ساخت سلول های مغزی در ناحیه ای از مغز به نام شکنج دندانه دار کمک می کند. شکنج دندانه دار بخشی از ناحیه ی هیپوکامپوس مغز است که در ایجاد خاطرات جدید نقش دارد. در زمان تجربه ی اضطراب، سلول های مغزی این بخش کاهش می یابند.

تاثیر ورزش بر هوش : بعضی از دانشمندان این احتمال را مطرح می كنند كه ورزش ممكن است روی هوش فرد نیز تاثیر مثبت بگذارد. با این حال، درباره تاثیر ورزش و هوش، هنوز پژوهش های متمركزی انجام نشده است زیرا نتایج این بررسی ها ممكن است با عوامل دیگری مانند تغذیه و شرایط فرهنگی اجتماعی هم پوشانی داشته باشد. با این وجود، پژوهش ها نشان می دهند افراد ۱۸ ساله ای كه تناسب اندام بیشتری دارند، نسبت به كسانی كه چاق یا كم تحرك هستند، عملكرد بهتری در امتحان ها و زمینه های دیگر دارند. هر چند این بررسی ها در نهایت درباره تاثیر مستقیم ورزش بر شناخت و عملكرد هوشی با احتیاط اعلام بی طرفی می كنند اما تاكید دوباره ای بر لزوم داشتن تحرك در سنین كودكی دارند.

افزایش تمرکز : ورزش حقیقتا می‌تواند به حفظ تمرکز طولانی روی انجام یک کار کمک کند. طی مطالعه‌ای که در هلند انجام شد و در آن مطالب درسی در فواصل بین تمرینات ورزشی ارائه می‌شد، نشان داده شد که این کار موجب بهبود مدت زمان توجه در دانشجویان ‌شد. یک مطالعه‌ی بزرگ کنترل‌شده‌ی تصادفی در آمریکا درمورد اثرات کلاس‌های ورزشی روزانه در طول سال تحصیلی، انجام شد. این دانش‌آموزان علاوه‌بر اینکه از تناسب اندام بهتری بهرمند شدند، در عملکرد چند‌وظیفه‌ای، نادیده گرفتن عوامل مسبب حواس‌پرتی‌ و پردازش اطلاعات پیچیده نیز بهتر شدند.

مبارزه با افسردگی : برای موارد شدید افسردگی، پزشک شما برایتان داروی ضد افسردگی تجویز خواهد کرد و برای افسردگی های عادی ورزش و تمرینات بدنی می تواند راه حل خوبی باشد. ورزش می تواند منجر به تولید سروتونین و دوپامین در بدن شما شود و پس از آن ماده شادی آور اندروفین در خون شما جاری خواهد شد.

زوال عقل را عقب می‌اندازد : این واقعیت تلخ است اما حقیقت دارد که پیری می‌تواند به مغز ما آسیب برساند. بیماری‌هایی مانند آلزایمر می‌تواند در این سن به سلول‌های مغز ما صدمه بزنند، آنها را از بین ببرند و یا کاری کنند که دیگر کارکردهای قبلی را نداشته باشند. قرار نیست تمرین و رژیم غذایی سالم، آلزایمر را درمان کند، اما می‌تواند زوال عقل را که از سن ۴۵ سال به بعد اتفاق می‌افتد به تعویق بیندازد. به‌ویژه بین سال‌های ۲۵ تا ۴۵ سالگی افزایش برخی از مواد شیمیایی در مغز بر اثر ورزش، از انحطاط هیپوکامپ که بخش مهمی از مغز برای حافظه و یادگیری است، جلوگیری می‌کند.

کنترل اعتیاد : بعد از تجربه هر لذتی نظیر ورزش، غذا خوردن , سیگار و یا چه بسا الکل مغر دستور آزاد شدن دوپامین را صادر میکند. در واقع ، اعتیاد در افراد به دلیل عادت کردن به همین دوپامین است . ورزش دست‌کم در کوتاه‌مدت می تواند با تحریک مغز برای رها کردن دوپامین , ذهن را از نیاز به مواد اعتیاد آور گم راه نماید . به علاوه این که برخی از انواع اعتیاد  مثل نیاز به سیگار قادر است ساعت بیولوژیک شمارا به هم بریزد , ولی ورزش به هماهنگی مجدد و برگشت آن به وضعیت معمولی کمک مینماید.

افزایش خلاقیت : بیشتر مردم فکر می کنند که برای افزایش خلاقیت باید تعدادی کارت، ماژیک و یا مکعب در اختیار کودکان خود بگذارند تا او را وادار به فکر کردن و خلق یک سوژه ی جدید کنند، اما تحقیقات نشان می دهد که سطح خلاقیت افراد تا دو ساعت بعد از ورزش به شکل عجیبی افزایش پیدا می کند. به ویژه تمرین در هوای آزاد و ارتباط با طبیعت می تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد. اگر پروژه ای در دست دارید، نیاز به یک طرح خلاقانه دارید و یا کارهایی از این نوع روی دست تان مانده است، برای به روز کردن بدن و مغز به صورت همزمان، پیاده روی کنید.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com