این مبحث یكی از مسایل و مشكلاتی است كه روزانه  متخصصین اطفال با آن درگیر هستند  وبسیاری از خانواده ها بدون اینكه از مكانیسم سیری و گرسنگی مغز بچه اطلاع داشته باشند از پزشکان  تجویز شریت اشتها آور در خواست میکنندبطور كلی اشتهای انسان در یك مركز در هیپوتالاموس مغز كنترل میشود و و این مركز بطور كلی كار خودش را صحیح انجام میدهد و نباید در كار ان دخالت انجام شود. کودک احتیاج به مواد غذایی دارد که علاوه بر کمک به وزن گیری مناسب ، برای او مقوی و مغذی هم باشد . یکی از نگرانی های اصلی مادران کم بودن وزن نوزاد و یا کودک نو پای خود است. حقیقت این است که اگر یک نوزاد سالم باشد و تغذیه خوبی داشته باشد به هیچ وجه جای نگرانی نیست ، اما اگر نگران کمبود وزن فرزند خود هستید، با غذاهای پر کالری و مغذی می توا نید وزن بچه را افزایش دهید.

در اینجا به بیان برخی از بهترین راهکارها و مواد غذایی جهت افزایش اشتها کودک خواهیم پرداخت :

استفاده از سبزیجات مناسب برای افزایش اشتهای کودکان : خیلی از سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج، کدو تنبل و کاهو که کودکان از خوردن اونها متنفرن، در واقع محرک هایی قوی برای گرسنگی هستن. ترکیب های فعال موجود در این برگ ها، گوارش رو در شکم انسان تحریک میکنه که این موضوع نقش کلیدی در افزایش اشتها دارن. اونها رو تکه تکه کنین و با غذا مخلوط کنین و از اونها در سوپ کودک استفاده کنین. علاوه بر این استفاده از سبزیجات تازه باعث افزایش قد کودکان نیز میشود.

موز سرشار از انرژی برای تغذیه کودک : به غیر از ویتامین ها موجود در موز که منبع طبیعی سرشار از انرژی می باشند، یک موز حاوی 105 کالری بوده و همچنین، دارای کربوهیدرات های ضروری است که به کودک شما در به دست آوردن برخی از چربی های سالم کمک می کند. بهترین واقعیت این است که شما می توانید با موز، در اشکال مختلف غذای کودک درست کنید، شما می توانید آن را با کوکتل های شیری و یا پودینگ شکلاتی و کرم قهوه ای مخلوط کنید، کودک شما، در مدت زمان خیلی کمی به خوردن موز عادت کرده و طعم آن را دوست خواهد داشت.

میان وعده‌های کودک مختصر نباشند : در مورد کودکان کم اشتها باید توجه شود که مصرف میان وعده‌های طی روز باید کمی بیشتر باشند. برای مثال به جای دادن بیسکویت، چیپس یا کلوچه به عنوان یک میان وعده به این کودکان، بهتر است ساندویچ نان و پنیر یا غلات صبحانه‌ای با شیر داده شود.

آب مرکبات : یکی از راه‌های افزایش اشتها، گنجاندن آب انواع مرکبات به‌عنوان نوشیدنی همراه وعده‌های اصلی غذاست. مرکبات مختلفی حاوی انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین  C و اسیدفولیک هستند. اسیدفولیک یکی از ترکیب‌های افزایش‌دهنده اشتهاست. با این توصیف شما می‌توانید برای افزایش اشتهای خود یا فرزند بدغذایتان، یک لیوان آب پرتقال، نارنگی، گریپ‌فروت، لیمو شیرین یا حتی شربت آبلیموی خنک را کنار بشقاب غذا بگذارید و کمی از آن را قبل و کمی از آن را هم بین غذا میل کنید. ضمن اینکه کالری دریافتی از طریق مصرف آبمیوه‌های طبیعی و تازه می‌تواند به روند افزایش وزن افراد لاغر هم کمک کند. سبزی‌های برگ‌سبز تیره مانند اسفناج و بروکلی، لوبیا، نخود، عدس، کرفس تازه، هویج، بامیه و مارچوبه هم جزو بزرگ‌ترین منابع طبیعی دریافت اسیدفولیک هستند که گنجاندن آنها در کنار غذای اصلی می‌تواند باعث افزایش اشتها شود.

وقتی یک غذای جدید را به او می دهید صبور باشید : بچه های کوچک اغلب غذاهای جدید را لمس یا بو می کنند و حتی ممکن است یک کمی از آن را در دهان خود نیز بگذارند و دوباره آن را دربیاورند. شاید کودک شما نیاز به این داشته باشد که قبل از خوردن اولین لقمه از غذای جدید، چندین بار آن را جلویش بگذارید.

غذایتان را آرایش کنید : سفره‌آرایی و آرایش بشقاب غذا یکی از بهترین راه‌های افزایش اشتهاست. بد نیست چند مدل آرایش غذا و میز غذا را یاد بگیرید و آنها را هنگام سرو وعده‌های اصلی غذایی به کار ببندید. بهترین راه آرایش غذا، قراردادن آن در بشقابی بزرگ، سفید و تزیین‌کردن آن با انواع سبزی‌های بخارپز رنگی و سس‌های مختلف است . وقتی بشقاب غذا بزرگ باشد، حجم غذای داخل آن کم به نظر می‌رسد و افراد کوچک و بزرگ، تمایل بیشتری به خوردن تمام غذایشان پیدا می‌کنند.

دسر را به عنوان جایزه به آنها ندهید : ندادن دسر،این پیام را به کودک منتقل می کند که دسر بهترین غذا است که فقط اشتهای او برای شیرینی را افزایش می دهد.شما شاید یکی دو شب در هفته را برای خوردن دسر انتخاب کنید و بقیه ی روزهای هفته آن را رها کنید یا اینکه میوه،ماست یا دیگر غذاهای سالم را به عنوان دسر بدانید.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com