نوشیدنی های فصل گرما برای رفع خستگی و عطش بعد از ورزش و یا فعالیت روزمره در دسته بندی های نوشیدنی های طبیعی و مصنوعی مصرف می شوند. در روزهای گرم با بهره مندی بیشتر از سایه، تغذیه سالم و رفع عطش منظم، خودتان را از ضعف و خستگی زیاد حفظ کنید. اما توجه داشته باشید که هر نوشیدنی در هوای گرم مناسب نیست. خوردن مایعات در طی روز چه می‌خواهد آب باشد یا آب میوه برای سلامت بدن مفید است. گاهی تنها نمی‌توان با آب روزها را گذراند، چرا که افت فشار و گرمازدگی در روزهای گرم‌ بیشتر است.بنابراین‌ خوب است از میوه‌های تازه و خوشمزه این فصل برای درست کردن نوشیدنی‌های سالم استفاده کنیم و از آبمیوه‌های مصنوعی که پر از رنگ‌های شیمیایی و اسانس هستند، دوری کنیم.

با برخی از نوشیدنی های مناسب در فصل گرم سال بیشتر آشنا شویم :

آب نارگیل : آب نارگیل حاوی خواص فوق العاده ای است. لازم است که برنامه ریزی غذایی درستی داشته باشید و این قبیل نوشیدنی ها را نیز مصرف کنید. این نوشیدنی خنک و کم شیرین یکی از جایگزین های مناسب برای آب است که علاوه بر لذت بردن از طعم آن می توانید آب بدن تان را نیز به خوبی تامین کنید.

شربت سکنجبین : از نوشیدنی های دیگری که اغلب قدیمی ها از آن استفاده می کنند شربت سکنجبین است. این شربت وطنی دارای طبیعت سرد و خنک بوده و تمام منافع سرکه را دارد و به صفرابر مشهور است. هنگامی که شربت سکنجبین را با یخ خنک کرده و به همراه خیار رنده شده بنوشند تشنگی را رفع و از التهاب ناشی از گرما می کاهد. بنابراین اگر مثل گذشته از مهمانان خود با شربت خاکشیر، سکنجبین یا تخم شربتی پذیرایی کنید در حق آن ها محبت فراوانی کرده اید. البته ناگفته نماند که این شربت های وطنی بسیار چاق کننده هستند. از این رو مصرف بدون شکر آن ها را به افراد چاق و دیابتی توصیه می شود.

شربت خاکشیر : گیاه دارویی خاکشیر تب بر و مسکن بوده و مصرف آن برای تسکین التهاب پوست و درمان کهیر توصیه می‌شود. گل و برگ خاکشیر برای رفع عوارض ناشی از کمبود ویتامین C موثر است، همچنین خاکشیر در درمان بیماری‌های برونشیت، تب، عوارض سرخچه، سرخک و مخملک نیز بسیار مفید است. درخصوص تاثیر دارویی خاکشیر در تقویت معده و افزایش اشتها، نیز باید گفت: روغن چرب دانه‌های خاکشیر دارای لینولئیک اسید، لینولینیک اولئیک اسید، اروسیک اسید و استئاریک اسید است و در اسانس آن نیز بنزیل، برونپیل و آلیل دی سولفید وجود دارد.

شربت زرشک تازه : با استفاده از زرشک تازه به صورت شربت به عنوان تصفیه کننده خون، به یک نوشیدنی بسیار گوارا در تابستان دست یابید. البته مصرف مقدار زیاد زرشک و یا ریشه و ساقه و برگ آن برای زنان حامله مناسب نیست، زیرا رحم را تحریک می‌کند و ممکن است باعث سقط جنین شود. مصرف زیاد این گیاه به مدت طولانی می‌تواند سبب ناراحتی معده و روده‌ها شود و جذب ویتامین‌های گروه B را در بدن مختل کند. بیماری‌های قلبی- عروقی امروزه به مشکل جدی جوامع بشری تبدیل شده و مطالعات نشان می‌دهد که در دنیا در حال افزایش است. داروهای زیادی برای درمان این بیماری ساخته شده، اما برخی از این داروها عوارض جانبی دارد که مصرف آن‌ها را محدود می‌کند. با مطالعاتی که روی گیاه زرشک انجام شده این دانه خوش رنگ نه تنها مشکل ساز نیست، بلکه آثار مفیدی برای بیماری‌های قلبی- عروقی دارد که کاهش فشار خون و مقاومت عروق از آن جمله است.

چای لیمو : در تمام مهمانی ها برای پذیرایی از چای استفاده میشود، اما در گرمای تابستان شاید چندان لذت بخش نباشد. اگر می خواهید از چای تابستانی استفاده کنید درون آن چند قطره لیمو ترش بچکانید و تکه ها لیمو را به همراه یخ داخل آن بیاندازید.

نوشیدنی آب، لیمو و زنجبیل :  لیموترش و زنجبیل هر 2 دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی هستند و سموم را از روده‌های پاک می‌کنند، این 2 ماده همچنین سبب جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های شایع درفصل تابستان مانند مسمومیت غذایی می‌شوند. مواد تشکیل دهنده این نوشیدنی شامل، لیمو ترش، مقداری زنجبیل خرد شده و آب است؛ پس از ترکیب می‌توانید از طعم بی نظیر این نوشیدنی لذت ببرید.

تخم شربتی : یکی از نوشیدنی های مورد علاقه ایرانی ها که برای رفع تشنگی فوق العاده است، تخم شربتی می باشد. شاید باورتان نشود که این دانه های ریز 5 تا 6 برابر کلسیم بیشتری از شیر دارند. برای همین توصیه می کنیم به جای مصرف نوشیدنی های گازدار از این نوشیدنی سالم استفاده کنید.

دمنوش بابونه : بابونه یکی دیگر از گیاهان محبوب تابستانی است ، دمنوش بابونه یک نوشیدنی ملایم است که در یک شب گرم تابستان، خستگی را از تن شما به در می کند.دمنوش بابونه آرام بخش و تسکین دهنده اعصاب است و با کاهش استرس و تنش برای یک خواب آرام توصیه می شود. چاشنی ها و آبلیمویی که به این دمنوش اضافه می کنید، آن را به یک نوشیدنی دلپذیر تابستانی تبدیل می کنند.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com