فصل سرما اغلب به عنوان فصل مطلوبی برای بیماری‌ها در نظر گرفته می‌شود، زیرا به نظر می‌رسد که در این زمان مشکلات سلامتی چند برابر می‌شوند. در چنین شرایطی، هیچ کس در برابر بیماری‌ها مصون نیست. با این حال، به نظر می‌رسد که بدن بچه‌های کوچک آسان‌تر تسلیم ویروس‌ها و میکروب‌ها می‌شود. بزرگسالان تا حدی می‌توانند با اختلال پیش‌آمده کنار بیایند، اما کودکان به شدت رنج می‌برند. ابتلا به سرماخوردگی ممکن است در اثر تماس با فرد آلوده یا تماس با وسایل آلوده صورت پذیرد و گاهی عواملی مانند سرما، استرس و خستگی می توانند شرایط را برای فعالیت ویروس سرماخوردگی نهفته در مجرای تنفسی مناسب کند. سرماخوردگی نوع خاصی از عفونت حاد دستگاه تنفسی فوقانی (حلق و بینی) می باشد که از آن به عنوان شایع ترین بیماری در انسان ها یاد می کنند. گرچه می توان سرماخوردگی را یک بیماری ساده و گذرا نامید، با این حال باید توجه داشت که گاهی این بیماری مقدمه ای است برای درگیری با سایر بیماریها است.

در اینجا به بیان برخی روش های مناسب تقویت بدن  در برابر سرماخوردگی خواهیم پرداخت :

خوردن مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان : در خصوص تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس سرما خوردگی توصیه به استفاده از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان می شود، از سبزیجات ومیوه های سبز، قرمز و زرد روزانه استفاده کنید. آنتی اکسیدان های موجود در میوه و سبزیجات با رادیکال های آزاد مقابله کرده و سیستم ایمنی را تقویت می کنند و علائم و طول مدت بیماری را کاهش می دهند. سبزیجاتی مثل قارچ،سیر،موسیر و پیاز مفید است، مرکبات به دلیل داشتن ویتامین C در پیشگیری ازبیشتر بیماری های عفونی مانند سرماخوردگی نقش موثری دارند مصرف مکمل ویتامین C،فقط برای افرادی که به دلیل شرایط خاص نمی توانند میوه و سبزی تازه مصرف کنند، تجویز می شود.

مصرف گوشت قرمز بدون چربی : بچه‌های کوچک نمی‌توانند گوشت بخورند. با این حال، هنگامی که فرزندتان شما کمی رشد کرده‌است، می‌توانید به او گوشت قرمز بدهید که یک منبع فوق‌العاده از آهن است. آهن موجود در گوشت قرمز آهن هم است که به راحتی توسط بدن جذب می‌شود. با این حال همیشه باید به یاد داشته باشید نوع بدون چربی گوشت را بخورید. سعی کنید از خوردن بیش از حد چربی پرهیز کنید.

مصرف ماست را افزایش دهید : یکی از مقالات علمی منتشر شده در نشریه انجمن تغذیه بیماران، افرادی که به طور منظم و به مقدار کافی محصولات پروبیوتیک مصرف می کنند، تا ۲۷ درصد احتمال ابتلا به ویروس های آنفولانزا را در بدن خود کاهش می دهند. در همین راستا، گفته می شود که مصرف همیشگی ماست یونانی می تواند به پیشگیری سرماخوردگی کمک زیادی بکند.

استفاده از دمنوش رزماری :  رزماری سرشار از ویتامین C است. این ویتامین در گل‌ها و برگ‌های آن وجود دارد. این گیاه معطر برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر است، اما مبتلایان به پرفشاری خون، صرع یا گاستریت (ورم معده) باید از استفاده آن خودداری کنند. برگ‌های رزماری را در آب داغ بریزید و به مدت ۵ دقیقه آن‌ها را بجوشانید سپس زیر شعله را خاموش کنید و اجازه دهید که به مدت ۱۰ دقیقه بماند. دمنوش را صاف کنید و روزانه ۲ تا سه فنجان از آن بنوشید.

جلوگیری از خستگی شدید : درست است که کار و تلاش زیاد ما را خسته می کند، اما اگر خستگی زیاد و مداومی را احساس می کنید و حتی زمانی که از خواب بیدار می شوید، بدون انرژی و خسته هستید، یا اگر با انجام ساده ترین و کوچک ترین کارها نیز خسته می شوید، می توان گفت سیستم ایمنی بدن تان ضعیف شده است.

سیر : بیخود نبوده که سربازهای رومی عادت داشتند قبل از هر جنگ مقدار زیادی سیر بخورند. آنها عقیده داشتند که این ماده ی غذایی جرات، شجاعت و قدرت آنها را افزایش می داده است. درست است که خوردن سیر خام نیروی فرابشر به شما نمیدهد، اما به تقویت سیستم دفاعی بدنتان در مقابل بیماری های ویروسی، باکتریایی و حتی قارچی کمک میکند. سیر حاوی آلیسین، آژوئین، و تیوسولفینات است—سه ترکیب مقوی که به بدن برای جلوگیری و مقابله با بیماری ها کمک می کند.

آجیل و دانه‌ها : آجیل و دانه‌ها حاوی ویتامین E هستند که یک آنتی‌اکسیدان و تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی محسوب می‌شود. بنابراین، کودک خود را به خوردن آجیل مانند بادام و گردو، و دانه‌هایی مانند تخمه‌ی کدو تنبل، تخم کتان، تخمه‌ی آفتابگردان و غیره تشویق کنید. شما همچنین می‌توانید پودر میوه‌های خشک را برای بچه‌های خیلی کوچک در خانه آماده کنید.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com