شایع‌ترین علت ترک پاشنه پا، خشکی پوست است. کسانی که به‌طور عمومی خشکی پوست دارند، مستعد این هستند که دچار ترک کف پا، به‌خصوص ترک پاشنه پا هم شوند، اما در بعضی افراد شانس بروز این مشکل نسبت به بقیه بیشتر است. به گفته متخصصان ترک پاشنه پا در خانم‌ها بیشتر از آقایان دیده می‌شود که یکی از دلایل اصلی آن تفاوت‌های هورمونی بین زن‌ها و مردهاست. پوست بسیار خشک ،سخت و پوسته پوسته میشود،که سر انجام باعث ایجاد شکاف میشود.بعضی از این شکاف ها ممکن است حتی به خونریزی دردناک منجر شود.اما نیازی به نا امیدی و ناراحتی نیست.زیرا برای درمان این مشکل درمان خانگی عالی وجود دارد.

با برخی از دلایل ترک خوردن پوست پا و درمان آن بیشتر آشنا شویم :

بیماری قارچی : ضایعات قارچی یکی دیگر از بیماری‌هایی است که ممکن است با مشکل ترک و پاشنه پا اشتباه گرفته شود. این بیماری بیشتر در سنین بالا و افراد مسن دیده می‌شود. در نگاه اول ممکن است فرد فکر کند به مشکل خشکی پوست ساده دچار شده است، اما اگر ترک‌ها با پوسته‌ریزی‌های چشمگیر همراه باشد و علاوه بر کف پا ناخن و اطراف ناخن را هم درگیر کند، آن زمان است که باید به بیماری قارچ پایی مشکوک شد. در این مواقع یک بررسی آزمایشگاهی برای کشف علت انجام می‌شود و اگر بیماری قارچی تایید شود، آن وقت داروهای مناسب تجویز می‌شود و بعد از مصرف طی مدت کوتاهی فرد بهبود پیدا می‌کند.

اگزما : در صورت وجود اگزما ابتدا باید علت اصلی ریشه یابی شود و بعد از به دست آوردن نتیجه درمان درست را به کار برد. البته یکی از علت های ایجاد اگزما می تواند ناشی از شغل فرد باشد. مثلا افرادی که پاهای شان دائما داخل مواد شیمیایی قرار دارد، در این مواقع باید پاها از این مواد دور نگه داشته شوند.

بارداری : یکی دیگر از مواقعی که احتمال بروز ترک‌های پوستی بیشتر است، دوران بارداری است. ترک‌هایی که احتمال به‌وجود آمدن آن از ماه چهارم بارداری به بعد تقویت شده و در ماه‌های هفتم و هشتم درست در زمانی که پوست در شکننده‌ترین حالت خود قرار دارد، اتفاق می‌افتد. البته این اتفاق در کسانی که دچار این ترک‌ها در دوران بارداری نشده‌اند، ممکن است پس از زایمان رخ دهد، بنابراین  بارداری هم خود دوران زمینه‌سازی برای بروز ترک‌ها با بالا رفتن وزن جنین است به‌طوری که 30درصد مادران باردار با افزایش ماه‌های بارداری با این ترک‌های پوستی مواجه می‌شوند.

کم آبی بدن : کم آبی بدن می تواند باعث خستگی، کاهش سوخت و ساز، جوش زدن و پوسته پوسته شدن پاها شود. اگر به اندازه کافی آب ننوشید، پوست سراسر بدن شروع به خشک شدن می کند. همیشه به خاطر داشته باشید آب دوست شما است.

کاهش یا افزایش وزن : اگر به‌دنبال یکی دیگر از علت‌های مهم جاخوش کردن ترک‌ها روی پوست‌تان هستید، باید بدانید که پوست شما با افزایش و کاهش ناگهانی وزن هم دچار این تغییر ظاهری می‌شود. درواقع تغییرات وزن زمینه مساعد برای بروز ترک‌ها را ایجاد و با کشیدگی سطح پوست به‌طور کامل خطوطی با عمق و فاصله زیاد روی آن ایجاد می‌کند.

استفاده از کرم های مناسب : افرادی که با مشکل ترک پاشنه پا مواجه هستند، برای درمان این مشکل باید از چرب‌کننده‌ها و کرم‌ها استفاده کنند، اما بهترین کرم‌ها برای درمان این دسته از مشکلات، کرم‌هایی هستند که خاصیت نرم‌کنندگی بالایی دارند. انواع و اقسام این کرم‌ها با برندهای معتبر در بازار موجود است؛ اما در بعضی مواقع ممکن است متخصص پوست تجویز کرم دست‌ساز را بدهد. در نهایت متخصص پوست تعیین می‌کند که برای درمان، از چه کرم‌هایی استفاده شود، بهتر است. معمولا کرم‌های مخصوص ترک پاشنه پا حاوی ماده‌ای به اسم اوره هستند که درصد اوره آنها حدود 20درصد است که برای درمان ترک‌های پا این مقدار کافی است.

رژیم غذایی مناسب : ترک‌های پا در اثر کمبود ویتامین‌ها، املاح، روی و اسیدهای چرب امگا ایجاد می‌شوند؛ بنابراین داشتن یک برنامه غذایی سرشار از ویتامین‌ها، املاح و روی، ضروری است. اسیدهای چرب امگا ۳ به خودی خود در بدن تولید نمی‌شود و باید از طریق غذاها و مصرف مکمل‌ها آنها را تأمین کرد.

تاثیر سنگ پا در درمان خشکی پا : سنگ پا وسیله‌ای است که از گذشته تا همین امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما درمورد تاثیر سنگ پا در درمان ترک پاشنه پا باید گفت این ترک‌ها بیشتر در افرادی به‌وجود می‌آید که پوست کف پای‌شان کلفت شده باشد. سنگ پا تاحدودی می‌تواند در این زمینه موثر باشد، اما بازهم نیاز به یادآوری است که بهترین و موثرترین روش استفاده از کرم‌های نام برده شده است.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com