گاهی شب ها و در هنگام خوابیدن، برنامه ریزی هایی را برای خود انجام می دهم و با طلوع خورشید و بلند شدن از خواب همه انگیزه خود را برای انجام آن از دست می دهم. این یعنی تمام آنچه را که هنگام خوابیدن برای خودم برنامه ریزی کرده بودم تا به اجرا درآوردم، همه انگیزه هایی را که به هنگام شب داشتم همه و همه را از دست می دهم. برای همه ما اتفاق می افتد که گاهی از وضعیت موجود کسل و مایوس می شویم و با اینکه برای رسیدن به هدفی مشخص در تلاش هستیم اما گاهی اوقات از ادامه راه دلزده و مایوس می شویم. در این شرایط تنها کاری که باید انجام بدهید ادامه دادن و پیوستگی در تلاشتان است. وقتی با شرایط کسل کننده ای روبرو شدید و احساس کردید از ادامه و پیگیری هدف دلزده هستید به این حقیقت بیندیشید که کسالت و دلسردی موضوعی کاملا طبیعی است. کاری که شما باید انجام دهید توقف نکردن و ادامه دادن با همان قدم ها و کارهای کوچکی است که شما را به هدفتان می رساند.

در اینجا به بیان برخی از راهکارهای مفید برای ایجاد انگیزه خواهیم پرداخت :

برای کارها کوچک برنامه ریزی کنید : یک کار کوچک را آغاز و به پایان برسانید؛ مثلا میز کارتان را تمیز کنید، یک قبض یا رسید را بپردازید و یا ظرف‌ها را بشویید. فقط نیاز به این دارید که کاری را آغاز کنید. وقتی این کار را تمام کردید احساس می‌کنید که آمادگی انجام کار‌های بعدی را هم پیدا کرده‌اید. بنابراین وقتی حال و حوصله انجام هیچ کاری را ندارید یک کار کوچک را شروع کنید تا خاتمه یافتن آن شما را بر سر شوق آورد.

داشتن اهداف واضح : تعریف کردن اهداف مهمه، اما نوشتن اهداف بسیار مهم تر است. بله شما در مورد نوشتن اهداف شنیده اید و اکنون زمان آن است که یک دفترچه یادداشت تهیه کنید و لیست اهداف خود را برای سال ۱۳۹۷ بنویسید. نوشتن اهدافتان در سال جدید به شما کمک می کند تا دقیقا متوجه باشید، که قرار است به چه چیزی دست پیدا کنید و مسیر رسیدن به آن هدف برایتان روشن تر خواهد شد. تحقیقات انجام شده نشان می دهد، افرادی که اهداف خود را می نویسند، برای رسیدن به اهداف خود بسیار مصمم تر و مشتاق تر از افرادی هستند که فقط در مورد اهداف خود فکر می کنند و یا حرف می زنند.

از خودتان مراقبت کنید : خیلی خوب از خودتان مراقبت کنید. به این معنی که مراقب رژیم غذایی خود باشید و ورزش کنید. همه می‌دانند که باید غذای بهتری بخورند، مرتب ورزش کنند و خوب بخوابند. اگر می‌خواهید در هفته پنج روز به سختی کار کنید، شب ها زود بخوابید.

تکاپو کنید : بدن ما تأثیر فوق‌العاده‌ای روی مود یا روحیات‌مان می‌گذارد. انجام شنای سوئدی یا یک راند سریع بوکس سایه‌ای در طول روز، موجب افزایش سطح آدرنالین خون‌مان می‌شود. به آموزش بوکس برای زدن چند ضربه‌ی مشت نیازی ندارید. فقط لازم است به انگیزه‌تان برای جنگیدن التماس کنید. جنگجوی درون‌تان را آزاد کنید و شدیدا با چالش‌های پیش‌روی‌تان برخورد کنید.

لذت از مسیر و مثبت اندیشی : در مسیر عمل به برنامه‌های خود لذت کافی را ببرید و سعی کنید نقاط مثبت خود را به یاد داشته باشید. تمام انرژی و حواس خود را در زمان حال و برای رسیدن به اهداف متمرکز کنید. افکار خود را بر این باور متمرکز کنید که نتیجه به هر حال حاصل می‌شود؛ آنچه که اهمیت دارد لذت از مسیر رسیدن است.مسئولیت پذیری و تعهد در عمل به برنامه را در خود تقویت کنید.

کارتان را آهسته آغاز کنید : به جای آنکه کارتان را سریع آغاز کنید، نخستین گام‌ها را آهسته بردارید. هنگامی که کاری را با آرامش و طمأنینه شروع می‌کنید، مغز شما این فرمان را دریافت نمی‌کند که این کار باید باسرعت هرچه تمام‌تر خاتمه یابد. اما اگر مغز انسان احساس کند که باید برنامه کاری‌اش را با سرعت به پایان برساند چه اتفاقی می‌افتد؟ اغلب اوقات ممکن است فرد اصلا کار مورد نظر را آغاز نکند. پس شروع یک کار بدون شتاب بهتر از اصلا شروع نکردن است.

قدرت موسیقی را از یاد نبرید : موسیقی و ملودی های مختلف می تواند احساسات شما را تحت کنترل خود قرار دهد. یک قطعه موسیقی می تواند ما را در سخت ترین شرایط به تحرک و حرکت وا دارد و احساسات ما را برانگیزد. دقیقا به همین خاطر است که فیلمسازان از موسیقی در فیلم هایشان استفاده می کنند و هر جا که بخواهند حس خاصی را در مخاطبان خودشان القا کنند، از موسیقی بهره می گیرند. در این میان بایستی به قدرت موسیقی در ایجاد و احیای انگیزه های درونی خودمان هم توجه نماییم. فرقی نمی کند که آهنگ مورد علاقه ما، قطعه ای بی کلام باشد یا آوازی همراه با موسیقی ساده و بدون ریتم. به هر حال یک ملودی خاص می تواند تاثیری شگرف بر احساسات ما داشته باشد و انگیزه ای گرانبها در راه کسب موفقیت برایمان ایجاد نماید.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com