همه می‌دانند که تمرینات ورزشی ساختار و عملکرد مغز را تغییر می‌دهند. مطالعاتی که بر روی حیوانات و انسان‌ها صورت گرفته نشان می‌دهد که فعالیت‌های جسمی، حجم مغز را به صورت کلی افزایش می‌دهند و می‌توانند حفره‌هایی را که به دلیل بالا رفتن سن در ماده‌ی سفید و خاکستری مغز ایجاد می‌شود، کاهش دهند. یکی از بهترین راهها برای بهتر شدن تقویت حافظه فعالیت فیزیکی است. اگر برای بلند شدن از روی کاناپه و ورزش کردن دلیل بیشتری می‌خواهید باید بدانید که محققان نشان داده اند ورزش قدرت درک مغز را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند تا از تاثیر افزایش سن در کاهش حافظه کاسته شود و حتی ممکن است از دمانس و آلزایمر پیشگیری کند. ورزش جریان خون را در کل بدن افزایش می‌دهد و بالطبع جریان خون در مغز نیز افزایش می‌یابد. به نظر می‌رسد افزایش جریان خون در مغز فرایند از دست رفتن بافت سلولی مغز را که در حدود 40 سالگی شروع می‌شود کند می‌کند.

در اینجا به بیان برخی از ورزش های مفید برای تقویت مغز خواهیم پرداخت :

یوگا : یوگا علاوه بر ورزش، یک روش تسکین استرس است. پایین بودن استرس تمرکز رو بالا میبرد. بنابراین، یوگا می تواند به کاهش استرس و افزایش تمرکز کمک کند. کلاس گرفتن تو سالن ورزشی با یک مربی می تواند به شما کمک کند چطوری این ورزش رو درست و موثر انجام بدید تا کمترین آسیب را ببینید. دوره های آنلاین، کتاب ها و فیلم ها نیز برای کمک به یادگیریتان در دسترس هستند.

بر هم زدن روند همیشگی ورزش : اگر شما قبلا از لحاظ جسمی فعال بودید، ممکن است لازم باشد روش جدیدی را امتحان کنید تا بتوانید بهترین اثرات را از ترکیب فعالیت های هوازی و مطالعه بدست آورید. به عنوان مثال، اگر قبلا در یک تیم بیس بال بازی می کردید، ممکن است این نوع روش بهترین راه برای مطالعه کردن نباشد. در عوض پرش و پرتاب توپ درون سبد را امتحان کنید و ببینید که آیا تاثیر بیشتری دارد یا نه. وقتی صحبت از حفظ اطلاعات و یادآوری به میان می آید، به احتمال زیاد انواع مختلف ورزش های هوازی، مزایای مختلفی را ارائه می دهند. ببینید کدام ورزش روی شما تاثیر بیشتری دارد.
قبلا ثابت شده است که ورزش کردن می تواند خلق و خو، تمرکز و سلامت جسمانی را بهبود بخشد، حتی اگر توانایی شما در یادگیری را افزایش ندهد. هیچ دلیلی وجود دارد که حداقل ورزش کردن را امتحان نکنید. نوع فعالیت جسمانی را که برای سطح آمادگی شما مناسب است، پیدا کنید و آن را با مطالعه ترکیب کنید.

در ذهنتان محاسبه کنید : به طور مثال هنگام خرید، جمع نهایی ارزش کالاهایی را که در سبد دارید، محاسبه کنید. می توانید در ابتدا قیمت کالاها و جمع آن ها را گرد کنید تا کارتان آسان تر شود. پس از مدتی برای به چالش کشیدن مغزتان تلاش کنید در حین خرید، جمع دقیق اقلام انتخابی خود را محاسبه کنید.

انجام چند فعالیت به طور همزمان : اگر بتوانید چند کار را همزمان انجام دهید، توانایی‌های ذهنیتان به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. تکرار و تمرین از عوامل موفقیت در دستیابی به این شیوه است. به عنوان تمرین می‌توانید از کار با نرم‌افزارها شروع کنید، برای این منظور باید سعی کنید از دکمه‌های میانبر استفاده کنید، باید این قابلیت را تا حدی در خود پرورش دهید که دیگر نیازی به موس نداشته باشید. این حرکت باعث می‌شود که بتوانید همزمان چند کار را در کنار هم و به موازات یکدیگر انجام دهید.

تمرین تجسم و ارتباط :  تصویر را می‌توان راحت‌تر از واقعیت به یاد آورد و دانشمندان کشف کردند که ما در واقع هیچ چیز را فراموش نمی‌کنیم. دلیل این که نمی‌توانیم برخی چیزها را به خاطر بیاوریم کمبود  قلاب‌های ذهنی است که به ما کمک می‌کنند اطلاعات را از مغزمان بازیابی کنیم. در روش V&A جهت به خاطر سپردن مطالب، شما با چیزهایی ارتباط برقرار می‌کنید که به یادماندنی هستند. مثلاً به خاطر سپردن لیست مواد غذایی می‌تواند بسیار دلهره‌آور باشد. به همین جهت برای به خاطر سپردن یک قلم جنس می‌توانید آن را با چیز دیگری که با آن در ارتباط است مرتبط کنید.

شطرنج : بازی های فکری مختلفی هستند که می توانند عملکرد مغز را بهبود بخشند. بازی های استراتژیکی مانند شطرنج و چکرز بسیار مثال خوبی در این مورد هستند. بازی های دیگری همچون سودوکو هم می توانند تمرین خوبی برای مغز باشند.

تیراندازی : تیراندازی رابطه مستقیمی با افزایش تمرکز دارد که بر دو اصل سرعت و دقت استوار است. تیراندازی انواع مختلف دارد مثل تیراندازی با کمان، تفنگ بادی، تپانچه بادی که باید داخل سالن تیراندازی تمرین بشود و همینطور تراپ و اسکیت که مخصوص اهداف پرواز هستند که با توجه به علاقه شما میتوانند یکی از این رشته ها را ثبت نام کنید.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com