وقتی چشم های خود را باز می کنید، یک تصویر واضح و تک از هر چیزی را می بینید. این روند خودکار بستگی به هماهنگی بخش های مختلف دستگاه بینایی (چشم) دارد. دوبینی نوعی اختلال دید است که  فرد یک شیء واحد را بعنوان دو تصویر مجزا می بیند. دوبینی می تواند عمودی یا افقی باشد. دوبینی یکی از حالتهاي آزارنده است که موجب بروز مشکل در امور روزمره افراد می‌شود؛ به طوری که گاهی فرد حتی نمی‌تواند راه برود يا در حالت ايستاده تعادل خود را حفظ كند.گاهي افرادی که شكايت از دوبيني دارند، شبح یا سایه‌های اضافی می‌بینند تا دو تصویر مجزا. این حالت شبح بيني گاهي علامتی برای شروع آب مروارید است و بيمار به غلط آن را دوبيني تعبير مي كند. مغز هنگامی می تواند دو تصویر مستقل ایجاد شده از یک جسم در دو شبکیه چشم را با هم ترکیب و یک تصویر واحد تولید کند که این دو تصویر در نقاط مشابهی روی دو شبکیه تشکیل شوند. در غیر این صورت مغز به ناچار تصویر آن جسم را در هر چشم به طور مجزا دریافت کرده و در نتیجه شخص، شیء را از نظر فضایی در دو وضعیت مختلف یعنی دو تا می بیند.

در اینجا به بیان برخی از مهمترین عوامل ایجاد دو بینی در افراد خواهیم پرداخت :

مشکلات قرنیه چشم : مشکلات قرنیه اغلب باعث دوبینی یکی از چشم ها می شود. بستن (پوشاندن) چشم مبتلا به دوبینی، باعث برطرف شدن مشکل می شود. سطح غیرطبیعی چشم (قرنیه غیرطبیعی)، نور وارده را می شکند و باعث دوبینی می شود. علل آسیب قرنیه عبارتند از، عفونت قرنیه مثل بیماری زونا که قرنیه را بدشکل و خمیده می کند. زخم قرنیه که سطح قرنیه را تغییر داده و تصاویر ناموزون ایجاد می کند و خشکی قرنیه که باعث دوبینی می شود.

جابجا شدن عدسی چشم : اگر رباط‌هایی که عدسی چشم را در جای خود نگه می‌دارند، پاره شوند، عدسی از محل خود خارج می‌شود. پارگی رباط‌های عدسی چشم می‌تواند بر اثر وارد شدن ضربه به چشم یا ابتلا به بیماری که به نام سندرم مارفان شاخته شده است، اتفاق بیفتد.

داروها : دوبینی موقت ممکن است در اثر مسمومیت با الکل و یا استفاده از بنزودیازپین، داروهای مخدر و یا برخی از داروهای خاص استفاده شده برای درمان تشنج و صرع ایجاد شود.

بیماری های مغزی مسبب دوبینی : دوبینی ناگهانی ممکن است نشانگر وضعیت پزشکی جدی باشد. دوبینی می تواند به واسطه سکته مغزی، ضربه سر، تومور مغزی، تورم مغزی یا آنوریسم اتفاق بیفتد.  میگرن چشمی ممکن است علاوه بر ایجاد سردرد، اختلالات بینایی مانند دوبینی ایجاد کند. میگرن چشمی تصور می شود به علت تغییراتی در جریان خون در مغز ایجاد شود. تشخیص درست این وضعیت حیاتی است چون علائم جدا شدن شبکیه (وضعیتی که نیاز به درمان فوری دارد تا از کوری جلوگیری شود) با میگرن چشمی ممکن است به اشتباه گرفته شود.

تیروئید : برخی از بیمار‌ی‌های خاص تیروئید نیز باعث دوبینی می‌شوند. غده تیروئید در گردن است و هورمونی بنام تیروکسین ترشح می‌کند. تغییر عملکرد تیروئید بر ماهیچه‌های خارجی که چشم‌ها را کنترل می‌کنند تاثیر می‌گذارد. نمونه‌ای از این مورد شامل بیماری گریوز(نوعی پرکاری تیروئید) است.

انحراف چشم : در برخی موارد ممکن است چشم‌ها به درستی تنظیم نشوند. این وضعیت انحراف چشم نامیده می‌شود. انحراف چشم در کودکان نسبتا رایج است، اما لزوما منجر به دوبینی نمی‌شود. انحراف چشم باعث می‌شود که چشم‌ها در دو جهت متفاوت تمرکز کنند. این اتفاق ممکن است به این دلیل باشد که عضلات چشمی که آسیب دیده به طور مثال ، فلج یا ضعیف هستند، حرکت محدودی دارند، خیلی قوی هستند و یا اعصاب نابهنجار آنها را کنترل می‌کنند.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com