برخی از مواد غذایی هستند که نباید در رژیم غذایی کودکان جا داده شوند و برای کودکان مضر هستند . در برخی از خانواده‌ها نیز بر سر انتخاب نوع غذا بین والدین و کودکان کشمکش وجود دارد زیرا بچه‌ها ترجیح می‌دهند غذاهای فست‌فود از قبیل هات‌داگ، سوسیس و کالباس بخورند در حالی که والدین از آن‌ها می‌خواهند مواد غذایی حاوی سبزیجات را که سالم‌ترند انتخاب کنند. اگر می‌خواهید کودکانتان به خوردن مواد غذایی سالم تشویق و ترغیب شوند، در ابتدا خود شما به عنوان والدین باید الگوی خوبی برای آن‌ها باشید زیرا بچه‌ها الگوی غذا خوردن را از شما پدر و مادرها یاد می‌گیرند. اگر والدین شیوه زندگی سالمی داشته باشند، کودکان نیز از آن‌ها می‌آموزند. اگر می‌خواهید غذای سالمی را در منزل آماده کنید از کودکان خود کمک بگیرید تا در این کارها با شما شریک شوند زیرا در این صورت احتمال نخوردن غذایی که با همکاری خود آنان تهیه شده کمتر می‌شود.

در اینجا به معرفی برخی از مواد غذایی مضر برای کودکان خواهیم پرداخت :

غذاهای گوشتی آماده و هات‌داگ : کودکان غذاهایی مانند هات‌داگ، سوسیس دودی و انواع گوشت‌های فرآوری شده را دوست دارند. از طرفی این نوع غذاهای گوشتی آماده حاوی مواد سرطان‌زای نیتریت و نیترات، رنگ‌های مصنوعی، چربی‌های اشباع، سدیم -نمک- و مواد افزودنی هستند. در تحقیق انجام شده کودکانی که 12 بار در ماه هات‌داگ می‌خوردند، خطر ابتلا به کم‌خونی در آن‌ها افزایش یافته بود. غذاهای بسته‌بندی شده و آماده که دارای مواد گوشتی فرآوری شده هستند، حاوی روغن‌های هیدروژنه و چربی فراوان هستند. این غذاهای ناسالم اکثر اوقات یک وعده غذایی اصلی کودکان را در بیرون از منزل تشکیل می‌دهند. گوشت‌های تازه و فرآوری نشده مانند گوشت مرغ، ماهی تن یا سینه بوقلمون از غذاهای سالم برای کودکان هستند. برای تهیه ساندویچ برای کودکان، از نان‌های سبوس‌دار و کامل استفاده کنید.

ذرت تهیه شده در ماکروویو : یک گزارش از اداره غذا و دارو FDA، نشان می دهد مصرف ذرت تهیه شده در ماکروویو موجب ابتلا به سرطان و بیماری‌های تنفسی می شود. ذرت تهیه شده در ماکروویو شامل ترکیبات شیمیایی است که ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می دهند. چرا که نوعی روکش شیمیایی نچسب که در لایه داخلی بسته بندی های ذرت هایی که مخصوص گرم کردن در مایکروویو هستند، وجود دارد که طی فرایند گرم کردن ذرت، تجزیه می شود و اسید پرفلورواوکتانوئیک تولید می‌کند. این ماده شیمیایی، با افزایش خطر بروز برخی سرطان ها مثل سرطان کبد و سرطان پروستات، در ارتباط است.

نوشابه : به دلیل محتوای بالای شکر، کافئین و دیگر مواد افزودنی،نوشابه ها برای کودکان مضر هستند. می توانند به شکم کودک آسیب بزنند و باعث ایجاد تغییر در خواب و بیش فعالی شوند.

شکلات : از آنجایی که شکلات خاصیت ضداسترسی دارد شاید برخی تصور کنند که این ماده غذایی می تواند باعث آرام تر شدن کودکان بیش فعال شود. اما متأسفانه شکلات یک ماده غذایی نامناسب برای کودکان مبتلا به بیش فعالی محسوب می شود. شکلات حاوی میزان زیادی کافئین است و این ترکیب تأثیر محرکی دارد. مصرف زیاد شکلات باعث تشدید علائم بیش فعالی می شود. اما اگر کودک شما عاشق شکلات است و دلتان نمی آید فرزندتان را از مصرف آن محروم کنید لازم است فقط از مصرف شکلات سیاه و شکلات هایی که میزان کاکائوی آن ها زیاد است خودداری کنید. به این منظور می توانید شکلات های سفید را جایگزین کنید. با این حال نیز نباید اجازه دهید کودکتان زیاده روی کنید. همیشه باید حد تعادل را رعایت کرده و در نظر داشته باشید.

کنسرو تن ماهی : ماهی منبع خوبی از پروتئین خالص، چربی‌های سالم، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. در نتیجه بهتر است کودکان هرچه زودتر به آن عادت کنند. با این حال، نباید ماهی‌هایی که سرشار از جیوه هستند مانند نیزه‌ماهی، ماکرل شاهی، تاج ماهی و کنسرو تن ماهی آلباکور را به کودکان بدهید. ماهی‌های سرشار از جیوه می‌توانند بر روی سیستم عصبی کودکان تأثیر بگذارند.

دونات‌ها : خوردن انواع دونات علاوه بر بچه‌ها در نزد بزرگسالان نیز لذت‌بخش است در حالی که این مواد غذایی هیچ‌گونه ارزش غذایی ندارند. دونات‌ها حاوی چربی، شکر و مقادیر زیادی اسیدهای چرب ترانس هستند. برخی از بچه‌ها دونات‌ها را به جای صبحانه می‌خورند در حالی که دونات نوعی دسر است و در وعده صبحانه خوردن دسر مناسب نیست. بهتر است آنان را به خوردن نان تست سبوس‌دار ترغیب کنید تا در وعده صبحانه میل کنند.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com