هیچ چیز بدتر از آبریزش بینی، سرد و گرم شدن بدن، گلودرد، سردرد، حس نکردن طعم مواد غذایی و تنگی نفس در اثر سرماخوردگی نیست. همه این موارد دست در دست هم به مختل شدن زندگی عادی فرد دامن می زنند و بدن را تا جای ممکن ضعیف و بی انرژی می کنند. علائم آزاردهنده و ناتوان‌کننده‌ی این بیماری‌ها از یک‌طرف و دوره‌ی نقاهت نسبتا طولانی و عقب‌افتادن از کار و فعالیت‌های روزمره از طرف دیگر، فصول سرد را برای خیلی از مردم به کابوس تبدیل می‌کند. اما راه‌های مؤثری برای پیشگیری یا حداقل کاستن از شدت این بیماری‌ها وجود دارد. سرماخوردگی وگلودرد یک عفونت حاد ( کوتاه مدت ) ویروسی درقسمت مجرای تنفسی فوقانی است که ازطریق هوا مانند عطسه کردن یا تماس با افراد مبتلا به بیماری ازفردی به فرد دیگر سرایت می کند.سرماخوردگی آب ریزش وگرفتگی بینی ، گلودرد ،بی تابی و التهاب از علائم عمده آن است . بیشتر اوقات گلودرد به تنهایی وجدای ازسرماخوردگی ،خود یک علامت جدی است.

برخی از راهکارهای مفید جلوگیری از سرماخوردگی را  در اینجا بیان خواهیم نمود :

پس از ذست دادن، دست‌هایتان را بشویید : پس از دست‌دادن با مردم، دست‌هایتان را بشویید اما شستن دست‌ها را فقط به این مورد محدود نکنید. دکتر مارک منگل، رئیس گروه پزشکی اجتماعی و خانواده در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه سنت لوئیس می‌گوید دست‌هایتان را هرقدر که ممکن است، بشویید. ریختن مقدار زیادی آب روی دست‌ها هرگونه میکروب موجود در دست‌هایتان را سست خواهد کرد و آنها را از روی دست‌ها پاک می‌کند.

مصرف ویتامین c : مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین c وهمچنین میوه های سرشار ازویتامین c دراین فصل توصیه می شود . ویتامین c در بیماری های برونشیت مزمن ،نقش مهمی درحفظ ریه ها دارد. به طوری که طبق بررسی های محققان افرادی که روزانه سیصد میلی گرم ویتامین c مصرف می کنند ، احتمال ابتلا به این بیماری درآنها سی درصد کاهش پیدا می کند . ویتامین c را می توان از مرکبات بویژه لیمو شیرین ، پرتقال ، گریپ فروت وهمچنین درسیر، میخک، لیمو، فلفل و موادغذایی چون فلفل تند قرمز وسوپ مرغ وماست دریافت کرد.

آموزش صحیح کودکان : کودکانی که برای اولین بار وارد مهد کودک یا مدرسه می شوند ممکن است چند بار و به فاصله کمی دچار سرماخوردگی شدید شوند. چون هیچ تماسی با ویروس های مختلف نداشته اند ولی در سرماخوردگی های بعدی علائم کمتری را نشان می دهند. باید به کودکان آموزش داد تا ترشح های بینی را تخلیه کنند و دستمال آلوده را در سطح زباله بیندازند.

پروتئین ها و چربی ها : علاوه بر میوه ها و سبزیجات، پروتئین ها که مقدار بالای آن در گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، انواع ماهی ها، محصولات دریایی و گردو وجود دارد موجب تولید آنتی کورها؛ مولکول های اساسی سیستم ایمنی می شوند. مصرف به اندازه آنها که 2 یا 3 سهم را شامل می شود باید حتما در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود. البته انواع کم چرب را انتخاب کنید، زیرا غذاهای چرب و سنگین اندام های بدن را خسته کرده و در نتیجه مقاومت بدن نسبت به عفونت ها کم می شود. یکی دیگر ازنکات بسیار مهم در برنامه غذایی، مصرف صحیح چربی های خوب که شامل اسیدهای چرب امگا3، 6 و 9 می شود، است. این چربی ها در عملکرد مطلوب سیستم ایمنی دخیل هستند. ماهی، روغن زیتون و کلزا، گردو، بادام و دیگر دانه های خوراکی مانند دانه کتان منابع غنی این اسیدهای چرب هستند.

زیاد لباس پوشیدن : خیلی از افراد تصور می کنند که هوای سرد موجب سرما خوردگی آنان شده است و به همین دلیل لباس زیادی می پوشند. این تصور کاملا نادرست است چرا که سرما خوردگی به علت ویروس است نه لرز کردن. پس اگر می خواهید در فصول سرد کمتر سرما بخورید لباس هایی را انتخاب کنید که گرم و راحت باشند و کمتر در برف و باران خیس بشوند تا با احساس راحتی با ان ها وقت بیشتری را در هوای تازه بیرون بگذرانید. زمانی که در محیط های سربسته رقابت ویروس ها برای منتشر شدن هر لحظه بیشتر می شود شما می توانید از هوای سالم محیط بیرون لذت ببرید. البته تذکر این نکته مهم است که بگوییم زمانی که بدن شما احساس سرما می کند، سیستم ایمنی بدن شما ضعیف تر می شود و اگر در معرض ویروسی قرار بگیرید احتمال بیمار شدن شما بیشتر می شود.

بینی خود را مرتب تخلیه کنید : برای این کار از سرم‌های شست و شو که در داروخانه‌ها عرضه می‌شود، می‌توانید استفاده کنید.اگر به این سرم دسترسی ندارید آب نمکی که از حل کردن یک قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب گرم درست می‌شود، به شما کمک می‌کند. با استفاده از یک سرنگ بدون سوزن آب را وارد بینی خود کنید . زمانی که آب نمک را از یک سوراخ بینی بالا می‌کشید ، سوراخ دیگر بینی را توسط فشار ملایم انگشت ببندید ، اجازه دهید آب بیرون آمده و این کار را دو تا سه بار تکرار کنید . سپس این کار را با سوراخ دیگر بینی انجام دهید .

مصرف ماست را افزایش دهید : یکی از مقالات علمی منتشر شده در نشریه انجمن تغذیه بیماران، افرادی که به طور منظم و به مقدار کافی محصولات پروبیوتیک مصرف می کنند، تا ۲۷ درصد احتمال ابتلا به ویروس های آنفولانزا را در بدن خود کاهش می دهند. در همین راستا، گفته می شود که مصرف همیشگی ماست یونانی می تواند به پیشگیری سرماخوردگی کمک زیادی بکند.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com