شوره سر اختلالی است که اگر درمان نشود ریزش شدید مو و ایجاد ظاهری بد را به دنبال خواهد داشتدانه های سفید شوره موی سر زمانی که بر روی لباس ظاهر می شوند بسیار نا خوشایند و بد شکل به نظر می رسند و حس بدی را منتقل می کنند که افراد حاظرند هر راهی را برای خلاصی از آن امتحان کنند. در پوست سر به طور طبیعی در اثر لایه لایه شدن لایه قدیمی، لایه های جدید جایگزین می شود و از سطح پوست به صورت سلول های مرده به بیرون ریخته می شوند. هنگامی که تعداد سلول های مرده افزایش یابند و همراه با چربی و ترشحات دیگر پوست باشند، “شوره سر” را تشکیل می دهند. شوره سر معمولا در فصل پاییز و زمستان به علت خشکی هوا بدتر شده و در تابستان بهبود می یابد.

این شرایط با دیده شدن تکه های کوچک, سفید رنگ و روغنی شوره در روی مو ها و شانه و همچنین خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر مشخص می شود. شوره ها قطعات سلولی پوست سر هستند که با سرعت غیر عادی و تعداد زیادی ریزش پیدا می کنند. این مسئله در هر سنی بروز می کند و گونه ای از شوره سر وجود دارد که کرادل نامیده شده و در نوزادان بروز می یابد.مهم ترین نشانه شوره سر, پوسته پوسته شدن می باشد و خارش در برخی مواقع دیده می شود. پوسته های شوره سر اغلب به صورت دایره ای سفید رنگ مایل به خاکستری و قطعات کوچک موجود در روی سر دیده می شوند. همچنین شوره سر می تواند در هر ناحیه ای از پوست سر ایجاد شود.

با برخی از روش های مقابله با شوره سر آشنا شویم :

سرکه سیب : سرکه سیب و آب گرم را به طور مساوی مخلوط کنید. سپس آن را روی موهای خشک خود ریخته و ماساژ دهید. توجه داشته باشید که این محلول پوست سر شما را به طور کامل بپوشاند. پس از چند دقیقه موی خود را با آب شستشو دهید. این کار را هفته ای دو بار تکرار کنید. اسیدیته سرکه سیب میزان PH پوست سر را تغییر می دهد در نتیجه رشد قارچ سر سخت می شود.

روغن زیتون : از روغن زیتون طبیعی و خالص استفاده کنید ؛ اگر در دسترس ندارید، از روغن زیتون معمولی و همیشگی خود برداشته و آن را حرارت دهید و روی مو و پوست خود بمالید.به آرامی ماساژ دهید.روغن زیتون رطوبت از دست رفته شما را برمی گرداند ؛ موهای شما سالم، براق و البته بدون شوره سر می شود.

لیمو : درمان شوره سر را حتی می‌تواند در یخچال هم پیدا کرد! کافی است دو قاشق غذاخوری آب‌لیمو را روی موهایتان بریزید و آن را ماساژ بدهید. سپس یک قاشق چای‌خوری آب‌لیمو را در یک فنجان آب بریزید و آن را روی موها ریخته و سپس آب‌کشی نمایید. این کار را روزانه انجام دهید تا شوره سر رفع شود. خاصیت اسیدی لیمو باعث متعادل شدن ‌PH پوست سر می‌شود که به رفع شوره کمک می‌کند.

شنبلیله : مواد مغذی موجود در شنبلیله رشد سالم موها را تشدید کرده و پوست پوست شدن سر را برای همیشه از بین می برد. 2 قاشق غذاخوری از دانه های شنبلیله را در آب به مدت یک شب خیس کنید. سپس دانه ها را از آب جدا کرده و آسیاب کنید. ماده خمیری به دست آمده را به مدت 45 دقیقه به موی سر خود بزنید و بعد با شامپو بشویید.

شامپو عسل برای شوره سر : عسل، حاوی ویتامین های A، C و B و همچنین با پتاسیم، آهن، کلسیم، فسفر و منیزیم است.اگر شما از ترکیب عسل و آب به پوست سر خود بزنید، می فهمید که این یک درمان واقعی و فوق العاده است.این مفهوم که ،عسل می تواند از شوره سر جلوگیری کند، توسط یک مطالعه انجام شده بر روی ده زن و بیست مرد که در سال 2001 انجام شد، آمده است. این آزمایش نیاز به بیماران مبتلا به درماتیت مزمن دارد تا مخلوطی از 90% عسل و 10% آب در مناطق آسیب دیده، استفاده شود.

روغن نارگیل: این روغن به طور موثر شوره سر را درمان می کند. قبل از حمام سه تا پنج قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به پوست سر بمالید و بگذارید به مدت یک ساعت بماند. سپس آن را با شامپو بشویید.

روغن نارگیل : روغن نارگیل یک درمان آزموده شده و مناسب برای شوره سر به شمار می‌رود و بوی خوبی نیز دارد. قبل از شست‌وشوی موها، ٣ تا ۵ قاشق غذاخوری از روغن نارگیل را روی موهایتان بریزید، آن را ماساژ بدهید و اجازه دهید یک ساعت روی سرتان بماند. سپس سرتان را با شامپو بشویید. همچنین می‌توانید از شامپویی استفاده کنید که حاوی روغن نارگیل باشد.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com