پیاز از قدیمی‌ترین سبزی‌هایی است که بشر استفاده می‌كند. از این سبزی نه‌تنها برای طعم دادن به غذا، بلکه حتی برای بسیاری حکم طلا داشته و آن را در داد و ستدهایشان به كار می‌برده‌اند. ارزشی که قدیما برای پیاز قائل بودند، بی‌دلیل نیست زیرا تحقیقات گسترده پژوهشگران در دهه اخیر از حقایق جالبی در این زمینه پرده برداشته‌ است. پیاز برای هضم غذا بسیار مفید است و بدن را قوی میکند. برای همین سعی کنید حتما در غذا های دیر هضم از این گیاه استفاده کنید. پیاز خاصیت ضد باکتری دارد پس سعی کنید در حین مسافرت حتما پیاز بخورید. به هر حال، وقتی به رژیم غذایی سالم و تامین خوراکی‌های پاک فکر می‌کنیم، سبزیجات جزء نخستین گزینه‌های‌مان خواهند بود.

در اینجا با برخی از خواص پیاز بیشتر آشنا شده و توضیح مختصری در مورد هر یک خواهیم پرداخت :

از پیاز به عنوان یک داروی ضدعفونی کننده استفاده می شود. مالیدن آب پیاز به صورت از ایجاد لکه ها جلوگیری می کند. و از مخلوط آب پیاز و عسل می توان به عنوان یک کرم ضد چروک استفاده کرد.

خواص پیاز برای دیابت : دریافت مقدار زیادی از پیاز موجب کاهش قند خون می‌شود. بنابراین بیماران دیابت ی می‌توانند با خیال راحت پیاز بخورند. تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد که پیاز دارای ماده‌ای به نام آلل پروپیل است که با افزایش انسولین موجب کاهش قند خون می‌شود. پیاز همچنین خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت – خوبی از کرومیوم، یک ماده معدنی مفید است که به سلول‌ها کمک می‌کند تا به انسولین پاسخ بدهند. یک فنجان پیاز خام حاوی بیش از ۲۰ درصد مواد معدنی مفید و مهم برای بدن است.

خواص پیاز برای پوست : از پیاز به عنوان یک داروی ضدعفونی کننده استفاده می شود. مالیدن آب پیاز به صورت از ایجاد لکه ها جلوگیری می کند. و از مخلوط آب پیاز و عسل می توان به عنوان یک کرم ضد چروک استفاده کرد.

خواص پیاز برای سلامت قلب : فلاونوئیدهای موجود در پیاز قرمز برای سلامت قلب مفید است و کلسترول خون را کاهش می دهد. پیاز غنی از ترکیبات آلی گوگرد است که از بروز بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کرده و با رقیق کردن خون، خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد. کورستین موجود در پیاز دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی است که به تقویت قلب کمک می کند. پیاز همچنین در کاهش فشار خون و جلوگیری از ابتلا به تصلب شرایین مفید است.

پیازها سرشار از آنتی‌اکسیدان : فوتوکمیکال‌ها یا مواد شیمیایی گیاهی، مواد طبیعی هستند که در میوه‌ها و سبزیجات تازه یافته می‌شوند و آنها را به خوراکی‌هایی مفید و عالی برای سلامتی تبدیل کرده‌اند. برخی از آنها دارای تاثیرات آنتی‌اکسیدانی هستند؛ درست مانند مواد شیمیایی گیاهی موجود در پیاز. شاید از شنیدن این حقیقت شگفت‌زده شوید، ولی پیاز در واقع از لحاظ میزان آنتی‌اکسیدان موجود در آن، غنی‌ترین خوراکی است که می‌توانید بیابید. آری، کاملا درست است؛ نه لیمو، نه بلوبری، نه جعفری و نه هیچ اَبَر خوراکی دیگر که در تبلیغات بازرگانی به عنوان منبع کامل آنتی‌اکسیدان از آنها یاد می‌شود؛ هم‌چنین، نکته‌ی جالب این است که یکی از دلایلی که باعث می‌شود پیاز سرشار از آنتی‌اکسیدان باشد، وجود ترکیبات گوگردی در آن است؛ همان ترکیباتی که باعث بوی بد پیاز می‌شوند.

پیاز استخوان ساز است : طبق تحقیقات پژوهشگران دانشکده پزشکی جنوب کالیفرنیا که مشروح آن در سال 2009 منتشر شد، تراکم استخوان‌ها در زنانی که روزی یک پیاز مصرف می‌کنند، 5 درصد بیش از زنانی است كه یك بار در ماه پیاز می‌خورند. از سوی دیگر، در زنانی كه مرتب پیاز مصرف می‌‌كنند در مقایسه با زنانی كه پیاز نمی‌خورند، احتمال شكستگی لگن 20 درصد كاهش می‌یابد. بنابراین به خانم‌ها توصیه می‌شود برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان، خوردن پیاز را به یکی از عادت‌های غذایی خود تبدیل كنند.

خواص پیاز برای درمان سرماخوردگی : بیشتر ما از بوی تند پیازها اطلاع داریم. آیا می دانستید که این بو سلاح مخفی پیازها در مقابل ویروس ها و باکتری ها می باشد؟ این بوی تند به خاطر وجود ترکیبات سرشار از سولفور می باشد که به افزایش سلامتی و تندرستی بدن کمک می کنند. بوی تند پیاز باعث ریزش آب از چشم و بینی می شود و آن در نتیجه تحریک سیستم ایمنی بدن به منظور مبارزه با عفونت باکتریایی یا ویروسی می باشد. این کار به بدن کمک می کند تا ویروس را دفع کرده و از افزایش التهاب جلوگیری کند.

خواص پیاز جهت تقویت سیستم ایمنی بدن : پیاز حاوی سلنیوم است که سیستم ایمنی را تقویت کرده و مانع واکنش های بیش از حد آن می شود. کمبود سلنیوم در سلول های سیستم ایمنی باعث کاهش تولید و رشد سلولی شده و تولید پروتئین های حیاتی و انتقال کلسیم در سلول ها با مشکل مواجه می شود. اگرچه هنوز از نظر علمی اثبات نشده است اما به نظر می رسد قرار دادن پیاز در کف جوراب عفونت را درمان کرده، برای آبرسانی بدن خوب است و سیستم ایمنی را تقویت می کند زیرا انتهای اعصاب همه اندام های بدن در پا قرار دارد.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com