معمولا مسیری که بچه‌ها در روند رشد و سرعت وزن‌گیری و افزایش قد طی می‌کنند با یکدیگر متفاوت است و نمی‌توان روند رشد بچه‌ای را حتی با بچه دیگری که همسن و سال خودش است هم مقایسه کرد. حتما شما هم متوجه شده اید که کودکان بعد از ابتلا به سرما خوردگی و مشکلاتی همچون اسهال و دل درد و.. اشتهایی به خوبی سابق برای خوردن غذا ندارند. طبیعی است که پس از بهبودی کودک و تمام شدن دوره درمان این مشکل برطرف می شود. در مورد بیماری چون عفونت ادراری که دوره درمان به نسبت طولانی با آنتی بیوتیک دارد، بازگشت اشتها احتیاج به زمان دارد. خیلی از مادران از بدغذایی فرزندشان گلایه می‌کنند اما بعضی از عوامل بدغذایی به خود مادر برمی‌گردد. یعنی مادر از زمان تولد کودک رفتارهایی می‌کند که به عادت‌های بد غذایی منجر می‌شود. کودکان در این سنین در مورد خوردن غذاهایی که شما میخواهید به آنها بدهید مخالفت میکنند. نزدیک به یک پنجم کودکان در دوره قبل از مدرسه با مشکل بد غذایی   ویا گزیده غذا خوردن دست به گریبان هستند. این درحقیقت جزیی از پروسه ی رشد کودکان است. یکی از دلایل به خاطر این است که اولیاء از آنها  میخواهند طعم ها و مزه های مختلف را تجربه کنند و علت دیگر به این خاطر است که آنها میخواهند عکس العمل پدر و مادر را در مورد این رفتار خود ببینند. در بیشتر مواقع این دوره بدون مشکل سلامتی برای کودک سپری میشود ولی پدر و مادر میتوانند این استرس و ناراحتی برای  غذا خوردن را به حداقل برسانند.

به طور کلی برخی از دلایل کم غذایی در کودکان را می توان اینگونه برشمارید :

امتناع کودک از غذا خوردن دلایلی وجود دارد مثل : دوری مادر ، گوشه گیری کودک، بیماری کودک، اظهارنظر مبنی بر عدم علاقۀ غذا توسط بزرگترها و تقلید از دیگران، شرایط خاص کودک به علت توجه زیاد کردن به کودک، نخوابیدن در شب، فعالیت زیاد یا کم، فاصلۀ کم میان وعده ها با غذاهای اصلی، وسواس بیش از اندازۀ مادر. که شما باید این موارد را در کودک خود بررسی کنید.

حال در مورد برخی از راهکارهای رفع کم غذایی در کودکان بیشتر بدانیم :

روش نادیده گرفتن :  اگر فرزندتان ناگهان علاقه اش را به غذایی از دست می دهد و از خوردن آن امتناع دارد، به این موضوع توجهی نکنید. اجازه دهید آنچه دوست دارد، بخورد و آنچه را نمی خواهد، نخورد و پس از اتمام زمان غذا خوردن، ظرف غذایش را بدون هیچ اشاره و اهمیتی بردارید.

حس مشارکت کودک در غذا خوردن :  در هنگام تهیه غذا، می توانید مشارکت فرزند خود را، هر چند کم، به کار گیرید تا احساس مثبتی نسبت به تهیه غذا در او ایجاد کنید. برای کودک بشقاب، کاسه و لیوان مخصوص به خودش بخرید. بهتر است او را هم همراه خود ببرید و اجازه دهید خودش ظرف هایش را انتخاب کند.

دندان درآوردن : با اینکه این امر از لحاظ علمی موضوع ثابت شده ای نیست، اما بسیاری از مادران به تجربه مشاهده می کنند که فرزندشان کمی قبل از بیرون زدن دندان جدید نسبت به غذا بی میل می شود. بهتر است تصورش را بکنید اگر ما نیز تنها چند دندان داشته باشیم و قسمتی از لثه مان نیز به خاطر درآمدن یک دندان جدید متورم و دردناک شده باشد،شاید میل چندانی به خوردن غذا نداشته باشیم.

دقت در ظاهر غذا : حتما در نحوه غذا دادن به کودک خود و نیز طعم و رنگ و ظاهرا غذا دقت کنید. در درجه اول باید به غذا دقت کنید. در درجه اول باید غذایی را برای او تهیه کنید که او را تحریک کند؛ برای مثال اگر غذای رنگی برایش جذابتر است، غذاهایی با رنگ های متنوع برای او تهیه کنید.

تنوع غذایی کم : رژیم غذایی بعضی کودکان تنوع غذایی کمی دارد؛ مثلا” تنها شیر،نان، پنیر و سیب می خورند. در این موارد جای نگرانی وجود دارد، شما می توانید اقداماتی در این زمینه انجام دهید. سعی کنید، غذا را برای کودکان مطلوب سازید و یا از دیگر مواد غذایی استفاده نمایید.

الگوی سالم غذا خوردن : بچه ها مثل همۀ بزرگترها نباید هرزه خوری کنند، اما نه به خاطر اینکه ممکن است مثل بزرگترها اضافه وزن پیدا کنند، به این علت که هرزه خوری ممکن است جلوی اشتهای کودک را بگیرد. بنابراین از دادن خوراکی در بین وعده های غذایی به کودک خودداری کنید، خصوصاً برای تشویق کردن و یا آرام کردن.

بیماری:  چنانچه کودکتان بیمار است، اشتهایی برای دریافت غذا نخواهد داشت. در این صورت به پزشک مراجعه کرده و میزان زیادی نوشیدنی به او بدهید. خستگی و استرس: چنانچه کودکتان بیش از حد معمول خسته است، یا نگرانی خاصی دارد، بعنوان مثال تولد کودک جدیدی در خانواده یا درک این واقعیت که در خانواده مشکلی وجود دارد، سبب کاهش اشتهای وی می گردد.

هنگام غذا خوردن در مورد ریخت و پاش غذا ، پرت کردن غذا ، بازی کردن انتظار تمیزی و مرتب بودن نداشته باشید. غذای کودک تان باید در محیطی شاد و سرگرم کننده به او داده شود و کودک احساس نکند مجبور است غذا بخورد، تقسیم کردن غذای کودک به قطعاتی کوچک و در حد یک لقمه تا خوردن آن برای کودک راحتتر باشد و همچنین نباید بشقاب غذای کودک را خیلی پر کرد همیشه غذا را به مقدار کمتر از حدی که مایلید کودک بخورد در بشقاب بریزید. دادن غذا به کودک با حجم کمتر و به دفعات مکرر علاقۀ کودک را به غذا و غذا خوردن بیشتر خواهد کرد. وضعیت نشستن کودک بسیار مهم است باید راحت و آرام باشد و سعی کنید کودک همزمان با سایر اعضاء خانواده غذا بخورد. از طرف دیگر بعضی از کودکان با سبزیجات، گوشت و لبنیات میانه خوبی ندارند و غذاهای آب پز و سالم را پس می‌زنند. این مشکل نیز ریشه در رفتار والدین دارد. چون رژیم غذایی خانواده به اندازه کافی شامل لبنیات و سبزیجات و گوشت نیست و غذاهای پرچرب نیز مصرف می‌کنند که این تناقض رفتاری آنها در عدم مصرف مواد غذایی و تشویق کودک به مصرف همان مواد غذایی باعث می‌شود کودک سر باز زند.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com