میلیاردها پدر و مادر در سراسر جهان وجود دارند، اما هر پدر و مادری دارای عقاید مختلفی در مورد انجام کارهاست ، گزارش های اجتماعی و روانشناختی بسیاری وجود دارد که تاثیر جمعیت های خانوادگی را بر فرهنگ و اقتصاد نشان می دهد همچنین بسیاری از دستورالعمل های مکتوبی وجود دارند ،که هدف آنها تنظیم قوانین برای پرورش فرزند است. گوش کردن یک مهارت یادگرفتنی است و والدین می توانند از طریق تلاش های مستقیم و متمرکز، به فرزندانشان خوب شنیدن و خوب صحبت کردن را بیاموزند. وقتی جوانان احساس امنیت کنند می توانند با پدر و مادر خود صحبت کنند بدون اینکه ترسی از طرد شدن، مورد ضرب و شتم قرار گرفتن، مورد تحقیر قرار گرفتن و مورد مقایسه قرار گرفتن داشته باشند. در این صورت آن جوان یا نوجوان، پدر و مادر خود را محرم اسرار دانسته و ارتباط خوبی بر قرارمی کند. البته این اولین و اساسی ترین  قدم است.

در اینجا به بیان برخی از بهترین و مناسب ترین راهکارها جهت بهبود رابطه بین والدین و فرزندان خواهیم پرداخت :

هنگامیکه صحبت می کنید با کودکان تماس چشمی برقرار کنید : بچه ها زود متوجه می شوند که آیا شما دارید به حرفهای وی گوش می کنید یا حواستان جای دیگری است. از سنین  کم تماس چشمی با کودک تان برقرار کنید، سعی کنید با این تماس به کودک تان بفهمانید حرفهایش را می فهمید و درکش می کنید.

حل مشکل بجای درگیری : وقتی که با فرزندتان به مشکل میخورید سعی کنید بجای تنبیه یه راه حل پیدا کنید. تنبیه فرزند را تحقیر میکند و به شما اعتماد نمیکند. اما وقتی که شما با پیش آمدن مشکل دنبال راه حل بگردید او هم از شما یاد میگیرد.

زمان کافی گذاشتن : تلفن ها، تلویزیون ها، رایانه ها را خاموش کنید و برای صحبت کردن کنار هم بنشینید.زمان شام خوردن یک زمان عالی برای این کار است، اما همیشه به دلیل فعالیت و مشاغل افراد امکان پذیر نیست. تقریبا در روز هر 15 دقیقه برای صحبت های صمیمی وقت بگذارید. لازم نیست که در مورد معنی زندگی صحبت کنیم، بلکه می تواند ساده باشد مثل اینکه بپرسید امروزت چگونه گذشت، یا برنامه آخر هفته را چید تمام این مکالمات، خطوط ارتباطی را باز می کنند، بچه ها نیاز به اطمینان دارند که والدین همیشه با هم صحبت می کنند، مهم نیست که زندگی چقدر سخت باشد.

به مرزها احترام بگذارید : برخی رفتارها باعث از بین رفتن مرزها می شود. اگر می خواهید با فرزندتان رابطه خوبی برقرار کنید با احترام به مرزهای خود رفتارهای سالم را نشان دهید. این امر می تواند در پایان شما چالش برانگیز باشد زیرا کودک شما می خواهد حریم خصوصی و آزادی بیشتری بخواهد. اما فرزندپروری خوب شامل ایجاد فرصت هایی برای اشتباه و یادگیری از آنها است.

فرصت کمک بدهید : برخی والدین سهواً از نزدیک شدن فرزندشان به خود جلوگیری می‌کنند و موجب بروز نوعی دلزدگی عاطفی در آن‌ها می‌شود؛ به هیچ عنوان این کار را نکنید و به کودک خود فرصت دهید تا بتواند کنارتان باشد و در کارها به شما کمک کند.

ابراز علاقه کردن : به فرزندتان محبت کنید و محبت خود را با انجام کارهایی به او نشان دهید. برای مثال، روی در یخچال برایش پیام‌های محبت‌آمیز بنویسید. وقتی صحبت می‌کند، با دقت به حرف‌هایش گوش کنید تا بداند برای شما چقدر مهم و دوست‌داشتنی است. ابراز علاقه در محکم شدن پیوند عاطفی بسیار مرثر است.

اجازه شکست خوردن بدهید : به همان اندازه که این جمله ترسناک به نظر می رسد، شکست به کودکتان درس می اموزد. راهنمایی و مشاوره دهید، اما کنترلشان نکنید. کودکان باید بتوانند تصمیمات خودشان را اتخاذ کنند، که یک مهارت ضروری برای آینده آنهاست این، به رابطه و برقراری استقلالشان کمک خواهد کرد. یک مثال برای این موضوع تکالیف منزل است، که در آن یا به پاسخ دادن به سوالات انجام می شود، یا به طور مداوم به آنها برای تکمیل کارشان یاد اوری می کنید که نتیجه ازار دهنده خواهد بود.این، به تنهایی میتواند تأثیر منفی بر روی رابطه شما داشته باشد، هر دو طرف احساس خشم و ناآرامی میکنند.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com