امروزه بالاخص در طی 20 سال گذشته ، زندگی افراد در جوامع  بطور اساسی دستخوش تغییر شده است . فعالیت فیزیکی کاهش یاقته و الگوی تغذیه بگونه ای عوض شده که درنهایت منجر به شیوع بالای چاقی و عدم تحرک شده است . الگوی بیماریها تغییر کرده و آلودگی ها و عوامل خطرزای محیطی افزایش یافته اند. به همین دلیل هم اکنون حرکت به سوی زندگی سالم و دوری از مخاطرات محیطی ، استرسها و عادتهای مضر در زندگی از اهم واجبات سلامت در جوامع و کشورهای مختلف به حساب می آید. برای داشتن زندگی سالم باید مراقبت از خودتان را بلد باشید ؛ مراقبت از خود واقعاً به معنای مراقبت از خودتان است. فقط در مورد ماساژ دادن نیست، هر اقدامی است که برای حفظ و بهبود سلامت، تندرستی، خوشحالی و تحقق بخشیدن به آن انجام مدهید. اگر اول از خودتان مراقبت نکنید، نمی توانید از دیگران نیز مراقبت کنید. این به معنای یک معنی کاملاً جدید است چون شما هم کودک و هم یک خانواده دارید. خود مراقبتی کاری است که باید انجام شود تا شما بتوانید متعادل و پر انرژی باشید و به تمام چیزهایی که از زندگی می خواهید برسید. مراقبت از خود، ذهن، بدن و روح شما را تغذیه می کند و به شما این امکان را می دهد که رشد کنید.

در اینجا به بیان برخی از شیوه های زندگی سالم خواهیم پرداخت :

خوب بخورید : بدن شما یک ماشین است و غذا سوخت شماست، به همین سادگی. پزشکی می گوید :من دو چیز مهم را در طول سال ها مطالعه درباره رژیم غذایی یاد گرفته ام:اول، تکیه بر خوردن غذای سالم، کامل، مواد مغذی – متراکم، دوم اجتناب از غذاهای فرآوری شده و شکر تصفیه شده. دوم، ببینید چه چیزی برای شما کارساز است و افزایش انرژی و حال خوب شما منجر می شود.

ترک سیگار کشیدن : امروزه مصرف دخانیات یکی از عوامل پر خطری است که سلامت افراد را تهدید می کند و دلیل عمده آن عدم آگاهی افراد می باشد کشیدن سیگار موجب ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، مشکلات ریوی، سرطان دهان و حنجره می شود. کشیدن سیگار عمر انسان را کاهش می دهد و در تمام جنبه ها سلامت انسان را مورد تهدید قرار می دهد. برای تغییر عادت نامطلوب سیگار کشیدن و داشتن زندگی سالم از روش های زیر برای تغییر این می توانید استفاده کنید. در مواقعی که دچار استرس می شوید به جای مصرف سیگار روش های غلبه بر استرس را بیاموزید،   تفریحات سالم و روابط اجتماعی سالم را در برنامه خود بگنجانید. از راه های تقویت عزت نفس استفاده کنید.

ورزش مرتب : ورزش كردن مرتب و روزانه با تنظيم سوخت وساز بدن شده ونقش بسزايي در سلامت انسان دارد وباعث تقويب قلب وريه وعضلات بدن شده، خطر حملات قلبي، فشار خون بالا وديابت را كاهش داده باعث سوزاندن چربيهاي بدن شده وبه ما كمك  مي كند تا وزن خود را كنترل و در حد قابل قبول حفظ كنيم. وباعث تقويب استخوانها شده و خطر پوكي استخوان را كم مي كند. انسان را قوي و انعطاف پذير كرده ودر برخورداري انسان از يك فيزيك بدني مناسب وهيكلي زيبنده كمك مي نمايد همچنين باعث مي شود پوستي سالم وشاداب، چشماني شفاف و مويي سالم داشته باشيم و هميشه شاد وخوشحال بوده وداراي يك نگرش مثبت به زندگي شده و از انگيزه كافي جهت فعاليت برخوردار باشيم . آرامش داشته وخواب راحتي داشته باشيم.

داشتن اعتماد به نفس : هرچه‌ بیشتر عمر می‌کنیم شاهد اتفاقات و رویدادهای بیشتری خواهیم بودیم و می‌توانیم از این تجارب برای واکنش‌ها و رفتارهای خلاقانه و با اعتماد به نفس بهره‌ بگیریم. در مواجهه با اتفاقات زندگی، رفتارهای متناسب با اخلاقیات و ارزش‌ها را در پیش بگیرید تا واقعا برای شما مفید باشند و حالتان را خوب کنند و بتوانید به انتخاب خود باور داشته باشید.

مثبت بودن : حوادث ناگوار بخشی از اتفاقاتی است که شاهد وقوع آن‌ها هستیم. داشتن افکار مثبت به حفظ سبک و رفتارهای مثبت در زندگی کمک می‌کند. به طور مثال خواندن جملات تشویق کننده، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه یا گردش در طبیعت از جمله این رفتارهای مثبت هستند.

زمانی را برای ارتباط با خداوند کنار بگذارید : علاوه بر آموزه های دین  تقریبا نظر همه روانشناسان بر این است که ارتباط با خداوند یا آفریننده باعث افزایش اعتماد بنفس و ارامش در امور زندگی وکاهش افسردگی و..میشود. زمانی از روز یا هفته را برای دعا یا سپاسگذاری از خداوند و یا درد و دل با پروردگار کنار بگذارید.مطمعن باشید اثر فوق العاده اش را در زندگیتان خواهید دید.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com