کبودی و خون مردگی زمانی ایجاد می شود که رگ های خونی پاره شوند و خون داخل آن به بافت ها و فضاهای نزدیک نشت پیدا کند. زمانی که خونریزی به طور مستقیم زیر پوست رخ می دهد خون ممکن است به پوست های اطراف فرار نماید و باعث تغییر رنگ آن ها شود. زمین خوردن، وارد آمدن محکم ضربه و یا نیشگون گرفتن باعث آسیب عروق خونی کوچک زیر پوست می‌شود. در این حالت خون از مویرگ‌ها به بیرون و به بافت اطراف آن تراوش می‌کند. در حالی که شما موقع کبودی رنگ‌های سیاه و آبی را می‌بینید، اگر بخواهیم این رنگ‌ها را تجزیه کنیم، رنگ‌های بنفش، سبز و زرد را در برمی گیرند. معمولا اگر کبودی درمان نشود، ۱۰ تا ۱۴ روز طول می‌کشد تا محو گردد. داروهای خانگی می توانند به درمان سریع کبودی کمک کنند حتی میتوانید با استفاده از آن ها در طول زمان از ایجاد کبودی های بعدیپیشگیری کنید.

در اینجا به بیان برخی راهکارها جهت تسریع در بهبود کبودی خواهیم پرداخت :

آفتاب و ماساژ : آفتاب برای درمان کبودی عالی است و می تواند بسیار مفید باشد. اشعه ماورا بنفش، بیلیروبین را که موجب زرد شدن رنگ پوست بعد از ضربه می شود، از بین می برد. به علاوه اگر به آرامی محل کبودی را مایاژ دهید به از بین رفتن سریعتر کبودی کمک می کند.

آلوئه‌ورا : آلوئه‌ورا در کاهش درد و التهاب بسیار مؤثر عمل می‌کند و شما می‌توانید ژل آلوئه ورای خالص را به‌طور موضعی روی منطقه آسیب‌دیده قرار دهید. همچون خوردن کمپوت آلوئه ورا می تواند باعث تسریع روند درمان شود.

آرنیکا : آرنیکا گیاهی هومیوپاتی است که گفته می‌شود در درمان التهاب و تورم بسیار مؤثر است. این گیاه درمانی ایده‌آل برای کبودی است. نتایج مطالعه‌ای علمی در سال ۲۰۱۰ نشان داد که پماد آرنیکای موضعی به‌طور مؤثر کبودی ناشی از لیزر را درمان می‌کند. شما در طول روز می‌توانید چندین بار از پماد یا ژل آرنیکا در درمان کبودی استفاده کنید. همچنین آرنیکا را به‌صورت خوراکی هم می‌توانید مصرف کنید.

آناناس : بروملین و ترکیبی از آنزیم های موجود در آناناس، مزایای زیادی برای سلامتی و زیبایی دارد بروملین موجود در آناناس شدت کبودی را کاهش میدهد و در درمان التهاب موثر می باشد همچنین میتوانید پس از مشاوره با پزشک خود،از مکمل های بروملین استفاده کنید همچنین میتوانید از کرم هایی که حاوی بروملین هستند،به طور موضعی استفاده کنید.

زینک : مصرف مکمل زینک و یا مواد غذایی حاوی زینک علاوه بر افزایش سیستم ایمنی بدن می تواند که به افزایش سلول های سالم و درمان زخم و جلوگیری از ورم ها نیز بسیار کمک کند. از این رو بهتر است تا با توجه به توصیه بیشتر متخصصین روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم زینک را مصرف نمایید.

مارگارین : بعضی از کودکان از سرما وحشت دارند ، بنابراین از یخ برای آن ها استفاده نکنید.می توانید از مارگارین برای مالیدن به قسمت کبود شده استفاده کنید. مارگارین همچنین خطر ورم کردن زخم را کمتر می کند. روش استفاده خیلی راحت است تنها کاری که باید انجام دهید، این است که مقدار کمی مارگارین روی کبودی بگذارید سپس به آرامی یک یا دو دقیقه ماساژ دهید.

ویتامین C : افزایش مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C نه تنها باعث بهبودی سریع می شود، بلکه همچنین از کبودی زیر چشم جلوگیری می کند. همچنین در درمان کبودی زیر چشم و سیاهی زیر چشم کمک شایانی می کند. چند غذای حاوی ویتامین c عبارتند از: بروکلی، انبه، فلفل و سیب زمینی شیرین.

تنباکوی کوهی : گیاه دارویی است که به طور گسترده برای درمان درد و جای کبودی بکار می رود. علت کاربرد وسیع این گیاه وجود ترکیباتی است که اثر ضد التهابی داشته و می تواند از طریق پوست جذب شود. بعضی از محققین آرنیکا را به عنوان درمانی موثر برای کبودی می شناسند. یکی از مطالعات انجام شده کشف کرده است، افرادی  که آرنیکا را بعد از رینوپلاستی (جراحی بینی) می خورند، کبودی های بعد از جراحی در صورتشان بهبود یافته است.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com