هیپوتِنشن به فشار خون پایین گفته می‌شود. فشارخون نیز حاصل از فشار خون به دیواره رگ‌ها در هر ضربان است. فشارخون پایین معمولا با فشارخون سیستولیک کمتر از 90 یا فشارخون دیاستولیک کمتر از 60 شناخته می‌شود. افت فشار خون به دلایل گوناگونی از جمله بارداری، مشکلات قلبی، برخی عفونت‌های شدید یا آلرژی، از دست دادن خون و خونریزی و یا حتی کم آبی بدن ایجاد می‌شود. افت فشار خون همچنین ناشی از استراحت طولانی مدت در بستر، کم آبی بدن، استرس و اضطراب، عفونت، بارداری و حتی عوارض جانبی برخی داروها است. فشار خون پایین خطرناک است ازجمله خطرات آن می‌توان به شوک اشاره کرد، شوک وضعیتی است که خون به ارگانی‌های اصلی بدن ازجمله قلب و مغز به‌اندازه کافی نمی‌رسد. از دیگر خطرات آن می‌توان به پایین آمدن تمرکز اشاره کرد، این مشکل سبب می‌شود که شما در انجام کارها تمرکز خود را از دست بدهید و دچار سرگیجه شوید.

در اینجا به بیان برخی از مناسب ترین روش ها جهت درمان افت ناگهانی فشار خون خواهیم پرداخت :

ویتامین ها : ویتامین های E و B12 می توانندبه افزایش فشار خون ما کمک کنند ، یعنی در واقع ویتامین E ، نباید توسط افراد دارای فشار خون بالا ، استفاده شود .ویتامین B12 برای درمان کم خونی نیز استفاده می شود. برای دریافت مقادیر مورد نیاز این ویتامین ها، میتوانید ؛ بادام، اسفناج، تخم مرغ، شیر، پنیر و ماهی مصرف کنید و همچنین می توانید با مشورت دکتر خود، از مکمل های این ویتامین ها نیز استفاده کنید.

افزایش تعداد وعده‌های غذا : خوردن وعده‌های غذایی کوچکتر و مکرر در طول روز ممکن است به فشار خون پایین کمک کند. این به این دلیل است که وعده‌های کوچکتر به جلوگیری از افت فشار خون مرتبط با خوردن وعده‌های بزرگتر و سنگین‌تر کمک می‌کند.

استفاده از ریشه شیرین بیان : ریشه شیرین بیان یک درمان گیاهی برای درمان فشار خون پایین است. این گیاه با حمایت از عملکرد سالم آدرنال، فشار خون را تنظیم می کند. شما می توانید ریشه شیرین بیان را در فرم های کپسول، قرص، یا حتی چای مصرف کنید. اگر از داروهای رقیق کننده خون، یا داروهای فشار خون استفاده می کنید، حتما در مورد استفاده از این گیاه با پزشک تان مشورت کنید.

چهار زانو نشستن : یکی از روش‌های آسان و سریع برای درمان فشار خون پایین، چهار زانو نشستن است. چهار زانو نشستن یا انداختن یک پا روی پای دیگر هنگام نشستن روی صندلی باعث بالا بردن فشار خون و در نتیجه درمان فوری فشار خون پایین می‌شود. افرادی که دچار فشار خون پایین هستند می‌توانند این روش را امتحان کرده و نتیجه‌ی سریعی دریافت کنند.

نوشیدن چای دارچین : مقداری چای دارچین میل نمایید تا به سرعت تاثیر آن را در بالا بردن فشار خونتان مشاهده نمایید برای این کار با توجه به این که تهیه دم نوش از چوب دارچین مقداری زمانبر است و در لحظه اورژانس ممکن است تهیه دم نوش از چوب دارچین موجب صرف زمان گردد، توصیه می شود از پودر دارچین استفاده نمایید و مقداری از پودر آن را داخل آب جوش ریخته، بعد از چند دقیقه که دم کشید با عسل شیرین کنید و میل نمایید.

دارو : برخی دارو ها می توانند جهت درمان افت فشار خونی استفاده شوند که در هنگام برخاستن بروز می دهد. به این نوع افت فشار خون هایپوتانسیون اورتواستاتیک می گویند. برای مثال، داروی فلودروکورتیزون که حجم خون را افزایش می دهد معمولا برای درمان این نوع از افت فشار خون استفاده می شود. پزشکان اغلب جهت افزایش فشار خون در حالت ایستاده در افراد مبتلا به هایپوتانسیون اورتواستاتیک مزمن از داروی میدودرین (اورواتن) استفاده می کنند. این دارو با محدود کردن قابلیت گشاد شدن عروق خونی، فشار خون را افزایش می دهد.

کافئین : به عنوان محرک سیستم عصبی مرکزی عمل کرده و به صورت موقت مانع از خواب آلودگی و باعث افزایش هوشیاری می ‌شود. کافئین همچنین برای تسکین عضلات، تحریک عضلات قلبی و درمان برخی سردرد های میگرنی بسیار مفید است. علاوه بر این کافئین به صورت موقت و کوتاه مدت می‌ تواند باعث افزایش فشار خون شود.

تخم کتان : تخم کتان که تشکیل شده از امگا ۳ فراوان است به کاهش فشار خون کمک می کند. به گفته پزشکان برای افرادی که مبتلا به این بیماری هستند مصرف روزانه تخم کتان یکی از واجبات است، چون به راحتی می تواند این بیماری را کنترل کند. تخم کتان علاوه بر کاهش فشار خون به کاهش کلسترول، افزایش تحمل گلوکز، ایفای نقش به جای آنتی اکسیدان و یا کاهش خطر تصلب شرایین قلب و بیماری های قلبی کمک می کند.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com