بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی، تغذیه نوزاد باید تا شش ماه به صورت انحصاری با شیر مادر باشد. غذاهای جامد می توانند بعد از شش ماه به تدریج به برنامه غذایی نوزاد اضافه شوند. در کنار مصرف غذاهای جامد، شیردهی به نوزاد باید تا دو سالگی ادامه پیدا کند. شیر مادر بهترین غذا برای نوزاد است، زیرا حاوی مقادیر کافی و متعادلی از انواع مواد غذایی و ترکیبات زیست فعال است که رشد و نمو مطلوب نوزاد و تمام اندام های بدن او را تضمین می کند. شیر مادر بهترین و کامل‌ترین غذا برای نوزاد است، اما مادران شیرده گاهی از اینکه شیرشان کم است و نوزادشان سیر نمی‌شود گلایه می‌کنند و از طرفی هم نمی‌خواهند به نوزاد کوچک‌تر از شش ماه به جز شیر مادر غذای دیگری بدهند. برای این مادران راه‌هایی وجود دارد که با افزایش شیر کودکشان گرسنه نماند.

در اینجا به بیان برخی از روش های مناسب جهت افزایش شیر مادر خواهیم پرداخت :

سیر : سیر یکی از بهترین غذاها برای افزایش شیر مادر است. همچنین به‌ عنوان تقویت‌کننده‌ی شیردهی در مادران شناخته می‌شود.     سیر ترکیباتی شیمیایی دارد که به شیردهی کمک می‌کنند.مصرف سیر از ابتلا به انواع سرطان‌ها جلوگیری می‌کند، چند حبه سیر سرخ‌شده را در سوپ خود بریزید سیر را به سبزیجات مورد انتخاب خودتان اضافه کنید، در روشی دیگر می‌توانید چند حبه سیر را در روغن تفت دهید و یک روز درمیان به همراه پلو مصرف کنید.

زیاد آب بنوشید : اگر بدن شما کمبود آب داشته باشد، نمی‌تواند به اندازهٔ کافی شیر تولید کند. برای اینکه آب خوردن را در طول روز فراموش نکنید همیشه یک بطری آب کنار دستتان بگذارید و در طول روز مدام آن را پر و خالی کنید. البته این کافی است، اما خوب است در کنار نوشیدن آب از میوه‌ها و غذاهایی‌ استفاده کنید که حاوی مقدار زیادی آب هستند. مرکبات و سوپ از این دست هستند.

هویج برای افزایش شیر مادر: مصرف یک لیوان آب هویج در وعده صبحانه یا ناهار افزایش شگفت انگیزی در میزان شیر مادر خواهد داشت.  مانند اسفناج، مصرف هویج کیفیت شیر مادر را بهبود می بخشد. این ماده غذایی شامل ویتامین A است که مکمل شیردهی بوده و موجب افزایش کیفیت شیر مادر می شود. شما می توانید هویج را به صورت خام، بخارپز و یا حتی پوره و یا سوپ استفاده کنید. در زمستان، سعی کنید با هویج و شیر گرم و شکر، پوره درست کرده و در میز غذایی خانواده خود قرار دهید.

مکمل ها : از استفاده سر خود مکمل ها بپرهیزید. قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید. برخی از ترکیبات چای های گیاهی و یا رازیانه ممکن است برای کودک مضر باشد. یکی از مکمل های مفید برای مادران که شیر را زیاد میکند شنبلیله هست که در هر سنی قابل استفاده است. معمولا مادران برای افزایش شیر 3 بار در روز وقت صبحانه، ناهار و یا شام این مکمل را مصرف میکنند. برای مادران باردار و کسانی که داروی رقیق کننده خون مصرف میکنند، ممنوع است. قبل از مصرف این مکمل با پزشک تغذیه خود مشورت کنید.

قرص‌های ضد بارداری : قرص‌های ضد بارداری حاوی استروژن هستند – هورمونی که با شیر مادر تداخل دارد. بنابراین، مادامی که بچه شیر می‌دهید نباید قرص ضد بارداری مصرف کنید. بهتر از سایر راه‌های جلوگیری استفاده کنید.

بافت غددی نامناسب: برخی از زنان در دوران بارداری بافت غددی نامناسبی دارند، که این عامل در دوران شیردهی می تواند باعث کاهش تولید شیر مادر شود.

استراحت کافی داشته باشید : نداشتن استراحت کافی باعث اخلال در پروسهٔ ساختن شیر در بدن مادر می‌شود. یک مادر شیرده باید بتواند در طول روز به اندازهٔ کافی استراحت داشته باشد. اگر برایتان ممکن است، چند روز به خارج از شهر بروید. یا یک مسافرت کوتاه با کوچولویتان ترتیب بدهید تا در آن بتوانید استراحت کنید، هوای خوب تنفس کنید، غذای خوب بخورید و به نوزادتان شیر بدهید.

چربی‌ها و روغن‌ها : چربی‌های سالم نقش حیاتی در متابولیسم عصبی و سلولی ایفا می‌کنند. هر نوع چربی که مادر مصرف می‌کند بر محتوای چربی شیر او تاثیر می‌گذارد. مطمئن شوید چربی‌های مضر مانند روغن هیدروژنه سبزیجات و اسیدهای چرب ترانس را از برنامه غذایی خود حذف کرده‌اید.

زمانبندی برای شیردهی : نباید طبق زمانبندی خاصی به کودک شیر داد. اگر هر وقت که کودک احساس گرسنگی بکند، به او شیر دهید، شیرتان افزایش پیدا می کند؛ اما زمانبندی مشخص برای شیردهی به تولید و ازدیاد شیر لطمه وارد می‌کند. زمانبندی برای شیردهی، چنانکه در بند قبل گفتیم، تنها در چند هفته اوّل و آن هم برای کودکانی که زیاد می خوابند باید اجرا شود.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com