تفکرات هر انسان تأثیر زیادی در مسیری که رو به سوی آینده می رود دارد. اگر می خواهیم افکار بد و منفی را در خود نگه داریم آینده ای بد را برای خود رقم خواهیم زد. روانشناسان معتقدند که تفکر بیش از حد می تواند باعث بروز اشکالات اساسی در اعمال انسان شود، به ویژه برای خانم هایی که در استرس و ناامیدی بسرمی‌برند، به اضطراب و افسردگیشان منجر خواهد شد. احساس منفی و نگرانی، ممکن است که به صورت کم یا زیاد بر عملکرد شما تاثیر بگذارد و علاوه بر اینکه وقت شما را بگیرد، باعث کاهش یادگیری‌تان شود. در حقیقت حس بد ناامیدی،به سراغ همه ما می آید،چرا که ما به طور ثابت قادر نیستیم زندگی رویایی ای را که برای هر لحظه ی خود تعریف کرده ایم،داشته باشیم اما می توان راهکارهایی را برای مقابله با این خصیصه تلخ بکار برد.

در اینجا به بیان برخی از روش های موثر جهت مقابله با افکارهای منفی خواهیم پرداخت :

مدیریت زمان : آرام پز کردن مشکلات فایده‌ ای ندارد،اما بازنگری گاه به گاه خوب است. به راه حل‌ های متفاوت فکر کنیم و دنبال اشکالات طرح مان باشیم تا در آینده بهتر عمل کنیم. روزانه ۲۰ دقیقه عمداً نگران شویم، فکر نشخوار کنیم. بعد از ۲۰ دقیقه به کار مفیدی مشغول شویم. هر وقت متوجه شدیم که در حال نشخوار یا نگرانی خارج از وقت مقرر هستیم به خودمان تذکر بدهیم که قبلاً برای این کار وقت گذاشته‌ ایم.

پذیرش این که بیش از حد تفکر می کنید : نخستین گام برای حل مشکل، قبول آن است. اگر احساس می کنید که نمی توانید ذهن خود را نسبت به افکار بیش از اندازه کنترل کنید و این موضوع در کاهش شادی، تصمیم گیری، انجام کارها و یا تشکیل روابط عاطفی شما تاثیر گذار است پس بپذیرید که مشکل دارید. اگر هر زمانی که اتفاق بدی می افتد و خود را در دام افسردگی و منفی گرایی می بینید، شما مشکل دارید. انکار مشکل و سرِ خود را درون برف پنهان کردن منجر به وضعیت بدتر شما خواهد شد. اگر در این مورد شک دارید و مطمئن نیستید، از دوستان وعزیزان خود صادقانه بخواهید که به شما واقعیت را بگویند زیرا آنها گاهی شما را بهتر از خودتان مشاهده می کنند.

یادداشت کردن اعمالی که با موفقیت انجام شده است : یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که روی پیشرفت‌ها و کارهایی که تاکنون در جهت آمادگی برای کنکور داشته‌اید، فکر کنید و فعالیت‌ها و کارهایی را که کرده‌اید، تحسین کنید؛ حتی اگر از نگاه شما یا دیگران جزئی باشد. باید بدانید که این تلاش حتما کمک موثری برای شما خواهد بود. نگاهی به برنامه خود بیندازید و فقط روی نقاط مثبت تمرکز کنید؛ این که از زمان شروع به مطالعه، هر درس را چقدر مطالعه کرده، چقدر مرور داشته و چه مطالب جدیدی یاد گرفته‌اید. به خاطر داشته باشید که فقط و فقط به نکات مثبت کار پیشرفت‌های‌تان تمرکز کنید و مجالی برای بروز افکار منفی نگذارید.

عیبجویی از خود را کنار بگذارید : در مسیرتان انتظار دست انداز هم داشته باشید و آن ها را بپذیرید. افکار منفی، بدگویی و عیبجویی از خود را از ذهنتان بیرون کنید. در مورد مسائل و اتفاقات گذشته فکر نکنید، فقط از آن ها تجربه بگیرید و به راهتان ادامه بدهید. تغییر دیدگاهتان در مورد دنیا به شما اجازه می دهد تا در مشکلات و گرفتاری ها دنبال شانس باشید.

اتفاقات را بپذیرید : هر چیزی که برایتان اتفاق می افتد را بپذیرید، بسیاری از افراد می خواهند از زیر بار احساسات غم انگیز شانه خالی کنند چرا که برای آنها دردناک است اما تنها پذیرفتن واقعیت است که آنها را آرام خواهد کرد. اتفاق ناامیدکننده ای که در زندگی تان روی می دهد را بپذیرید. اما چرا پذیرفتن اتفاقات زندگی برای مقابله با احساسات ناخوشایند ضروری است؟ زیرا در این صورت شما افکارتان آرام نخواهد شد و شما با افکارتان کنار نخواهید آمد.افکار منفی و ناامید کننده در آینده با کمترین تحریکی اوج گرفته و حتی بیشتر از آنچه که شرایط ایجاب می کند، منجر به آزار فرد می شود.

به فكرهای مثبت بال و پر دهید : یكی از ویژگی‌های افكار منفی، طولانی بودن و كامل شدن آنهاست؛ فكرهای منفی این قدر در ذهن باقی می‌ماند و دنبال هم می‌چرخد تا یك ماجرای تلخ و منفی بزرگ در ذهن شكل بگیرد، اما از حالا به بعد، سعی كنید به جای چنین كاری، این تمرین را انجام دهید؛ فكرهای شاد و مثبت را مانند یك فیلم طولانی و نشاط ‌انگیز دنبال كنید. برخی از تجسم‌ها بسیار مفید خواهد بود و باید تا می‌توانید داستان را ادامه دهید و بگذارید ساعت‌ها زمان شما را به خودش اختصاص دهد.

خودتان را متحول کنید : برخی از افراد وجود دارند که به شدت به عمق فاجعه می روند و آنقدر در غم خود فرو می روند که حاضر نیستند که از آن شرایط بیرون بیایند. انسانها در دلسوزی به خویشتن و فاز وای بر من مستعد هستند. اما اگر این فاز نگذرد و اجازه داده شود که احساسات بد در زندگی روزمره شما مداخله کند، در نتیجه بر بهره وری و آرامش ذهن شما تاثیر خود را می گذارد. این لحظه زمانی است که باید با خودتان بگویید که دیگر بس است و باید سعی کنید خودتان را تغییر دهید و به زندگی ادامه دهید.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com