اگر درجه حرارت بدن بالاتر از دمای معمولی برود،یعنی به تب مبتلا شده ایم. در بیشتر مواقع،تب نرمال هیچ مشکلی ایجاد نمیکند،اما تب بالا به خصوص برای کودکان بسیار خطرناک است بنابراین باید درمان تب در اولویت قرار گیرد. برای همه‌ی اتفاق افتاده است. بیمار در رخت‌خواب افتاده‌اید، تب کرده‌اید، هم‌زمان سرد و گرم‌تان بوده‌ است و تنها چیزی که می‌خواهید این است که فقط‌وفقط حال‌تان بهتر شود. درواقع می‌خواهید از شر این تب لعنتی خلاص شوید. شاید باورتان نشود، ولی تب‌کردن بدترین اتفاق دنیا نیست. البته افرادی که تب کرده‌اند، ممکن است با این حرف مخالفت کنند. معمولا تب‌کردن یعنی دفاع بدن در برابر عفونت. بنابراین تب چیز خوبی است. تب معمولا ضرری ندارد. اکثراوقات نشانه‌ی خوبی است که سیستم ایمنی بدن به‌خوبی کار می‌کند. تب یعنی بدن تلاش می‌کند بهبود پبدا کند. هنگامیکه شاهد تب بالا در افراد هستیم فراموش نشود که حتما باید به مرکز درمانی مراجعه نمود و تحت نظر پزشک دستورات لازم را به دقت انجام داده و از انجام درمان های خوسرانه بپرهیزید.

در اینجا به بیان برخی از روش های خانگی مناسب جهت کاهش تب خواهیم پرداخت :

قرار دادن پارچه مرطوب روی مچ پا : این یک راه حل عالی برای کودکان است ، به سادگی آن ها را کمی مرطوب کنید و آنها را روی ناحیه مچ پا قرار دهید. وقتی جوراب خشک می شود، این روش را تکرار کنید.اطمینان حاصل کنید که، آنها چکه نمیکنند و حتما قبلا بچلانید ؛ این روش باعث تسکین و آرام کردن کودکان بیمار می شود.

چای ریحان : یک قاشق غذا خوری برگ ریحان تازه و خرد شده،و یک چهارم قاشق غذا خوری فلفل بردارید.آنها را درون یک فنجان آب بجوشانید.به مدت 5 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و سپس آن را صاف کنید.این نوشیدنی به آرام کردن بدنتان بسیار کمک خواهد کرد.

مایعات زیادی بنوشید : نوشیدن آب مهم است. مایعات می‌توانند سموم را دفع کنند. دفع سموم می‌تواند فرایند درمان را سرعت ببخشد. مراقب باشید به کودکان آب‌میوه یا آب‌سیب زیادی ندهید. می‌توانید این آب‌میوه‌ها را با نصفِ آب و نصفِ آب‌میوه رقیق کنید. باید آب‌میوه را رقیق کنید. به این دلیل که باکتری‌ها از نوعی قند به نام گلوکز تغذیه می‌کنند. بنابراین بهتر است سطح گلوکز خون را پایین نگه دارید. از نوشیدنی‌های انرژی‌زا هم دوری کنید. این نوشیدنی‌ها معمولا سرشار از قند و موادی هستند که می‌توانند تورم را در بدن افزایش دهند. این مواد معمولا فرایند ترمیم را بدتر می‌کنند.

سیر : سیر حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند و به طور کامل تب را درمان می‌کنند. آليسين موجود در سیر خواص ضد ويروسی دارد و بنابراین می‌تواند با ویروس ایجادکننده‌ی تب مبارزه کند.

کمپرس آب سرد : یکی از متداول ترین روش‌ها برای پایین آوردن تب کمپرس با آب سرد است. با گذاشتن حوله ای که با آب سرد خیس شده بر روی پیشانی، آب سرد حرارت بدن را گرفته و تب پایین می‌آید. آب سرد را در یک کاسه بریزید. حوله یا یک پارچه نخی تمیز را به مدت ۱ تا ۲ دقیقه در آن خیس کنید. سپس آب اضافه حوله را بگیرید. حوله را روی پیشانی قرار دهید. وقتی حوله گرم شد دوباره از اول شروع کنید.

استراحت کردن : تا جای که ممکن است در خانه بمانید و استراحت کنید. زیرا این کار کمک می‌کند دمای بدن کاهش یابد. به این صورت که در هنگام خواب خود را گرم نگه دارید زیرا عرق کردن نشانه‌ی خوبی است و کمک می‌کند تا دمای بدن کاهش پیدا کند. اگر شما در طول خواب عرق کنید به این معنی است که دمای بدن شما بالا بوده و بدن از طریق تعریق موجب کاهش دمای خود شده است.

کشمش : کشمش کمک می کند تا بدن با عفونت ها مبارزه کرده و تب را کاهش می دهد. آن ها سرشار از مواد مغذی گیاهی فنولیک دار هستند، که به خاطر داشتن خصوصیات ضد باکتریایی و ضد اکسیدانی شناخته شده اند. همچنین، کشمش به عنوان ماده مقوی برای بدن تان عمل می کند هنگامی که تب دارید.

چای کاهو : یک راه عالی برای حفظ آب بدن شما، نوشیدن چای کاهو است. این سبزی ،حاوی مقدار زیادی پتاسیم، کلسیم، منیزیم، سدیم و فسفر برای تغذیه بدن در حالی که غذاهای معمولی را ندارید است. یک لیتر آب جوشیده را به یک ظرف و یک بوته برگ کاهو در آن بریزید. پانزده دقیقه صبر کنید ،شیرین کننده را انتخاب کنید و قبل از سرد شدن آن را بنوشید.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com