خارش پوست بدن برای همه افراد پیش می‌آید ولی حدود ۱۰ درصد از مردم جهان خارش پوست را به اندازه قابل توجه آن که موضوع صحبت ما است، تجربه کرده‌اند. علت خارش بدن و حساسیت پوستی می‌تواند خشکی پوست، تماس با گیاهان حساسیت‌زا و سمی، گزیدگی حشرات یا دلایل مهم‌تری مانند پسوریازیس یا اگزما باشد. گاهی خارش به حدی می‌رسد که کل بدن را آزار می‌دهد ولی در بسیاری موارد به یک قسمت خاص محدود می‌شود. حتی ممکن است خارش بدن برای چند هفته هم ادامه داشته باشد و می‌توان تصور کرد که در این شرایط تا چه حد موجب اذیت شدن فرد می‌شود. خارش پوست، یکی از شایع‌ترین شکایاتی است که بیماران را مجبور می کند برای تخفیف یا درمان آن به متخصصین پوست و مو مراجعه کنند. گاه خارش چنان شدید است که فرد، قادر به خوابیدن نبوده و امکان زندگی عادی برای فرد وجود ندارد.

در اینجا به بیان برخی از مهمترین عوامل خشکی و خارش پوست خواهیم پرداخت :

گیاهان سمی : تماس با گیاهان سمی که در چمنزار و طبیعت به صورت خودرو رشد می‌کنند، یکی دیگر از علائم بروز خارش پوست است. در برخی مواقع این گیاهان تا حدی حساسیت‌زا هستند که یک برخورد کوچک با آنها می‌تواند خارش پوست را به همراه داشته باشد. بهتر است این گیاهان را بشناسید و به‌هیچ‌وجه به آنها دست نزنید. درصورتی‌که در معرض گیاهان سمی قرار گرفتید، از پمادهای موضعی استفاده کنید، دوش آب سرد بگیرید و خمیری از جوش شیرین و آب را روی محل تماس بمالید.

کهیر : در برخی موارد مثل کهیر، علت اصلی خارش ماده هیستامین است. کهیر می تواند به دلیل مصرف یک دارو مانند آنتی بیوتیک ها یا غذاهای خاص مثل ماهی و ادویه جات و یا به دلیل برخی عفونت ها مثل عفونت های تنفسی فوقانی باشد. البته علل متعدد دیگری هم برای کهیر وجود دارند، مثلاً ممکن است نور آفتاب یا تماس با آب یا تماس با سرما یا ارتعاش موجب کهیر شود. گاهی حساسیت های پوستی موجب خارش های شدید می شود؛ مثلا کسی به اسپری ضدعرق و مام زیر بغل دچار حساسیت است.

حساسیت غذایی : این مشکل وضعیتی اورژانسی است و نیاز به رسیدگی فوری دارد. حساسیت غذایی به‌خاطر واکنش بدن به برخی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها ایجاد می‌شود. علائم این حساسیت از سطح خفیف تا شدید بروز پیدا می‌کند و شامل عطسه، خارش چشم، تورم، قرمزی پوست، کهیر، درد و انقباض شکمی، حالت تهوع، استفراغ و اختلال در تنفس می‌شود.بنا به واکنش و پاسخ‌گویی سیستم ایمنی بدن، بعد از مصرف غذای حساسیت‌زا، وقوع علائم از چند دقیقه تا چند ساعت به طول می‌انجامد. مواد غذایی حساسیت‌زای رایج، شیر گاو، تخم مرغ، بادام زمینی، ماهی، گندم، سویا، انواع آجیل و حلزون صدف‌دار هستند.

صابون ها و شوینده های نامناسب : خیلی از صابون ها، شامپو ها و دترجنت ها به نحوی فرموله شده اند که چربی پوست را از بین می برند.

آفتاب‌ سوختگی : آفتاب سوختگی می‌تواند خارش غیرقابل کنترلی در سراسر بدن‌تان ایجاد کنند اگر به مدت طولانی در معرض نور خورشید بوده باشید. علائم آفتاب سوختگی معمولا چند ساعت بعد از قرار گرفتن در معرض خورشید ظاهر می‌شود. علائم شناخته‌شده‌ی آفتاب سوختگی عبارتند از: پوست قرمز که می‌تواند دردناک و حساس باشد، خاریدن و کنده شدن پوست بعد از چند روز، احساس گرما در پوست زمانی که آن را لمس می‌کنید، تورم و تاول، سردرد و تب. برای جلوگیری از آفتاب سوختگی، مهم است که پوست‌تان را بپوشانید و همیشه ضد آفتاب با اس‌پی‌اف ۳۰ روی قسمت‌هایی که در معرض نور هستند، بزنید.

اگزما : اصلی ترین دلیل خارش پوست در کودکان، اگزما است. در نتیجه تحقیقاتی که توسط یکی از کالج های آمریکایی صورت گرفت، مشخص شد که از هر ۵ کودک ۱ نفر به اگزما مبتلا می شود؛ این درحالی است که از هر ۵۰ بزرگسال ۱ نفر اگزما می گیرد. علت بیماری اگزما مربوط به ناهموار بودن پوست می شود. همین امر باعث خشک شدن، افزایش احتمال التهاب و تورم پوست می شود. در این شرایط باید حتما پوست را مرطوب نگه دارید. اغلب اوقات شاهد این هستیم که اگزما به مرور زمان وخیم تر می شود. این دسته از افراد باید بسیار مراقب سلامت جسمانی خودشان باشند ؛چرا که بیش از دیگران در معرض ابتلا به عفونت های پوستی قرار دارند.

اختلالات عصبی : مشکلاتی که برروی سیستم عصبی تاثیر می گذارند، از قبیل بیماری ام اس، دیابت شیرین، بیماری زونا و … می توانند باعث خارش پوست شوند.

گزیدگی حشرات : زمانی که یک حشره بدن شما را می‌گزد، به دلیل اینکه نیش خود را وارد پوست می‌کند، گاهی مواد آلوده‌ای وارد آن بخش از پوست می‌شود که موجب قرمزی، تورم و خارش می‌گردد. از پمادهای آنتی‌هیستامین به صورت موضعی استفاده کنید تا این التهاب کاهش یابد. اگر در محیطی قرار گرفتید که خطر گزش وجود داشت، پنجره‌ها را ببندید و لباس‌های بلند بپوشید.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com