ریه ها برای زندگی بشر ضروری هستند ، آن ها تقریبا بدون خستگی کار می کنند ، هوا را به داخل می کشند و چیز هایی را که قابل استفاده نیستند ، بار ها و بار ها هر روز و هر شب به بیرون می دمند . تنفس اکسیژن را به بدن می رساند و دی اکسید کربن را که محصولی اضافی حاصل از متابولیسم بدن است به بیرون می راند ،نفس کشیدن هم چنین برای قدرت تکلم و خواندن ما نیز نیاز است. آنچه که ما می خوریم مستقیما بر ریه ها تاثیر می گذارد، یک رژیم غذایی حاوی چربی بالا خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش داده و خوردن میوه و سبزیجات تازه و خام به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی که دارند، خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهند. ریه سالم به این معنی است که تمام بافت ها و سلول های بدن، توسط خون غنی از اکسیژن تغذیه می شوند. یکی از روش هایی که می توانید به کمک آن ها ریه های سالمی داشته باشید، پاکسازی ریه به کمک مواد غذایی است. مواد غذایی زیادی وجود دارند که می توانند ریه ها را پاک کرده و به سلامت عمومی بدن و تقویت اندام های دیگر نیز کمک کنند.

در اینجا به بیان برخی از بهترین و مفیدترین مواد غذایی برای ریه خواهیم پرداخت :

داشتن ریه سالم با آب : آب نقش بزرگی را در سلامت ایفا می کند و پایه ی هر عمل پاک کننده ای است ،آب خالص و پاکیزه برای حفظ جریان خون به داخل و خارج از ریه ها ضروری است .آب هم چنین ریه ها را مرطوب نگه می دارد و باعث جریان مخاط می گردد ؛ممکن است که چندش آور به نظر برسد ولی این مخاط خیلی مهم هستند و برای انسجام مویچه ها به منظور حرکت سموم ، میکروب ها و آلودگی ها به بیرون از بدن نیاز است.

سیب : مقادیر بالای فلاونوئید ها، ویتامین C و ویتامین E موجود در سیب به سلامت ریه کمک کرده و باعث بهبود عملکرد آن می شود. تحقیقات در بیمارستان سنت جورج لندن نشان داده افرادی که هر روز سیب را در رژیم غذایی خود استفاده می کنند، عملکرد ریه های آن ها بهبود پیدا کرده و خطر ابتلا به آسم را کاهش می دهند.

سبزیجات دارای برگ سبز : سبزیجات برگ سبز حاوی ترکیبات بسیاری مفیدی برای سالم نگه داشتن ریه ها هستند. بیشتر سبزیجات برگ سبز و کلم ها، حاوی آنتی اکسیدان هستند که به دفع سموم از بدن کمک می کنند. کلم، کلم پیچ، کلم بروکلی، کلم قمری، گل کلم. سبزیجاتی هستند که برای پاکسازی ریه ها مفید می باشند. کلم ها همچنین برای کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه نیز مفید می باشند. مجله Nutrition گزارش داد که افزایش میزان مصرف کلم ها ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه در میان افراد غیر سیگاری کمک کند.

عدس : حبوبات منبع خوبی برای فیبر هستند. آن‌ها به کاهش وزن، کنترل سطوح انسولین، کاهش خطر بیماری قلبی و برخی بیماری‌های دیگر کمک می‌کنند و تمام این عوامل می‌توانند تعاملات منفی با دستگاه تنفسی داشته باشند. عدس فواید بیشتری را نیز ارائه می‌کند که از آن جمله می‌توان به کاهش خطر سنگ‌های کلیه و بهبود سلامت پوست اشاره کرد.

انار : انار‌ به لطف ویتامین‌های ث، آ و آنتی‌اکسیدانی که دارد، می‌تواند ریسک ابتلا به برخی از سرطان‌ها مخصوصا سرطان ریه را کم کند. انا می‌تواند به آسانی با رادیکال‌های آزاد مبارزه کند؛ بنابراین سلول‌های‌تان آسیب نخواهند دید. سرطان پستان، سرطان پروستات، و سرطان ریه، از جمله سرطان‌هایی هستند که انار می‌تواند به مبارزه با آنها کمک کند.

غذاهای حاوی کاروتنوئیدها : کاروتنوئیدها دسته‌ای از رنگدانه‌ها هستند که نقش مهمی در جذب نور دارند. از کاروتنوئیدهای مشهور می‌توان به بتاکاروتن، آلفا کاروتن، لیکوپن، لوتئین و گزانتوفیل اشاره کرد. این ماده به خاطر خواص منحصر به فردی که دارد برای مبارزه با سرطان ریه بسیار مفید است. این نوع آنتی اکسیدان در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود. در واقع این ماده هنگام مصرف به ویتامین آ تبدیل می‌شود که برای مبارزه با آسم بسیار موثر است. غذاهای مختلفی حاوی کاروتنوئیدها هستند، از جمله هویج، گوجه فرنگی، کدو تنبل و زردآلو.

سیر : متخصصان تغذیه توصیه می کنند برای جلوگیری از مشکلات ریه ها به علت خواص ضد التهابی سیر استفاده کنید. این مانع از التهاب های مختلفی در بدن می شود که ممکن است ریه های شما را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین سیر در رژیم غذایی بیماران مبتلا به آسم وجود دارد، زیرا تأثیر مثبتی بر وضعیت آنها دارد. با این حال بهتر است قبل از انتخاب داروهای خود، با پزشک خود مشورت کنید.

فلفل تند : اگر غذاهای پر ادویه و تند دوست دارید، ریه تان از شما قدردانی می کند. مصرف ادویه باعث باز شدن سینوس ها شده و بعد از آن به نظر می رسد تمام مایعات در بدن تان جریان پیدا می کنند، که هر دوی این اتفاق ها زیاد هم بد نیستند. فلفل قرمز حاوی ماده ای به نام کپسایسین است که در واقع عامل طعم تند فلفل می باشد. کپسایسین می تواند با تحریک مخاط داخلی باعث بهبود گردش خون شود و این مسئله به مقابله با عفونت هایی که ممکن است در ریه رخ داده باشند، کمک می کند.به علاوه بررسی ها نشان داده اند که کپسایسین سرعت رشد تومورهای سرطانی را کم می کند.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com