سیر مورد علاقه بسیاری از افرد است. این سبزی خوش طعم یک ادویه عالی برای تهیه انواع غذاها است و در تهیه غذاهای کشور هایی مانند ایران و ایتالیا یک عنصر پر کاربرد و شناخته شده است. در واقع سیر بسیار قدرتمند است. اغلب به اشتباه آن را ادویه می دانند اما از نظر فنی سیر از خانواده پیاز هاست و جزو ادویه جات نیست. سیر در بسیاری از غذاها و ترشیجات برای از بین بردن بوی بد غذا و طعم دار کردن آن ها کاربرد دارد. سیر از محصولاتی است که در سه دوره زمانی طب سنتی چینی، پزشکی سنتی اروپایی و آیورودا هند به عنوان یک شفا دهنده مورد استفاده قرار گرفته است و در این دوره ها از سیر برای درمان هزاران نوع بیماری مختلف استفاده شده است. خواص سیر پر شمارند. احتمالا بسیاری از شما از خواص سیر مثل پایین‌آورندگی فشار خون شنیده‌اید. اما در این نوشتار می خواهیم با برخی دیگر از خواص عجیب و جالب سیر‌ آشنا شوید که حتما می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید و به دیگران معرفی کنید.

پوست و مو : خواص ضد قارچی سیر بسیار قوی است به طوری که می توان برای درمان آکنه از آن استفاده کرد. همچنین برخی از متخصصات طب گیاهی معتقد هستند که سیر می تواند برای درمان زخم ها هم موثر باشد. چرا که در مبارزه با Pityrosporum ovale که یک قارچ شناخته شده در پوست سر می باشد و باعث خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر می شود، نقش پر رنگی دارد. حتی ترکیبات allicin موجود در این گیاه به درمان موثر ریزش مو کمک کرده و باعث کمتر شدن آلودگی پوست سر می شوند.

کاهش کلسترول : همه می‌دانیم که پیروی از یک رژیم مملو از کلسترول ما را در معرض خطر کلسترول بالا قرار می‌دهد. سطح کلسترول بالا یکی از محرک‌های اصلی ایجاد بیماری‌های قلبی است. یکی از راه‌های کاهش سطح کلسترول مصرف سیر‌ است. گفته می‌شود مصرف روزانه‌ی مکمل سیر‌ کلسترول کل و کلسترول ال‌دی‌ال را تا ۱۵٪ کاهش می‌دهد. این سبزی پرخاصیت تنها کلسترول ال‌دی‌ال (بد) را کاهش می‌دهد و بر سطح کلسترول اچ‌دی‌ال (خوب) تاثیری ندارد.

لاغری : یکی از مهمترین خواص سیر خام وجود آلیسین در آن است که چون این ماده سریع تجزیه می شود پس پختن سیر امکان حذف این ماده را افزایش می دهد. برای اینکه از خواص سیر خام برای لاغری و کاهش وزن استفاده کنید کافیست که در صبح یک تکه کوچک سیر خام را ناشتا و با معده خالی بخورید و یک لیوان آب به هما آن بنوشید. یکی از خاصیت های سیر خام ناشتا برای معده و دستگاه گوارش است که معده شما را به کار می اندازد و سوخت و ساز را افزایش می دهد. خواص سیر و لیمو و مصرف آن به صورت ناشتا بسیار چربی سوز است.

پیشگیری از آلزایمر : آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد در فرایند پیری مؤثر است. سیر حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که سازوکار محافظت از بدن را در برابر آسیب اکسیداتیو تقویت می‌کند. مشاهده شده‌ است دوز بالای سیر به‌عنوان مکمل غذایی، آنزیم‌های آنتی اکسیدان را افزایش می‌دهد. همچنین در کسانی که فشار خون بالا دارند، استرس اکسیداتیو را به‌طور چشمگیر کاهش می‌دهد. در مجموع، اثرات سیر روی کاهش کلسترول و فشار خون، و نیز خواص آنتی‌اکسیدانی آن، می‌تواند برای پیشگیری از آلزایمر و جلوگیری از فراموشی و سایر بیماری‌های مغزی مفید باشد. به‌طور خلاصه: سیر حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از ما در برابر آسیب سلول‌ها و پیری محافظت می‌کند. ممکن است خطر بیماری‌های آلزایمر و فراموشی را کاهش دهد.

درمان پوکی استخوان ها : برخی مطالعات انجام شده بر روی جوندگان نشان می‌دهد مصرف سیر می‌تواند با افزایش سطح استروژن در جوندگان ماده، از تحلیل استخوان‌ها جلوگیری کند. هم‌چنین مطالعه‌ای نشان داده است مصرف روزانه‌ مقدار زیادی عصاره سیر یا ۲ گرم سیر‌ خام، به طرز چشم‌گیری از شدت کمبود استروژن در زنان یائسه جلوگیری می‌کند. خوراکی‌هایی نظیر سیر‌ یا پیاز در درمان پوکی استخوان موثر است.

کاهش خستگی : سير خستگی را کاهش می دهد. سير یکی از بنیادی ترین مواد در افزایش عملکرد بدن است. در فرهنگ باستانی نیز برای کاهش خستگی و افزایش ظرفیت کار کارگران استفاده می شود. حتی به خاطر این کارایی به ورزشکاران المپیک در یونان باستان داده شد. افراد مبتلا به بیماری قلبی که ۶ هفته سير مصرف می کردند ۱۲ درصد کاهش ضربان قلب داشتند و تمرینات ورزشی بهتری را تجربه کردند.

پیشگیری و درمان بیماری های عفونی : سیر دارای ترکیبات ضد باکتری، ویروس، قارچ و کرم بوده و میتواند در پیشگیری و تا حدی درمان سرماخوردگی، عفونت‌های روده‌ای، انگلهای روده‌ای، عفونتهای قارچی و برخی از عفونتهای باکتریایی مقاوم به آنتی بیوتیک‌های معمولی و ایدز کمک کننده باشد.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com