هنگامی که پوست شما با شی گرم یا شعله آتش دچار سوختگی می شود، اولین کاری که به ذهن شما می رسد راهکاری برای تسکین درد، سوزش وجلوگیری از آسیب پوستی است. مواقعی که افراد دچار سوختگی می شوند در اغلب موارد تاول در پوست آنها ظاهر می شود که با روش های مختلفی درمان می شود. اگر درمان تاول سوختگی به موقع انجام نشود باعث عفونت پوست می شود و یا اثر سوختگی بر روی پوست باقی می ماند. درمان تاول سوختگی کار سختی نیست فقط باید بعضی از نکات ساده را رعایت کرد. اگر سوختگی عمیق باشد حتما باید به پرشک مراجعه شود اما در سوختگی های سطحی با روش های خانگی هم می توان آن را درمان کرد.

در اینجا به بیان برخی از روش های مفید برای در مان سوختگی خواهیم پرداخت :

استفاده از ویتامین C و E : ویتامین C سبب بهبودی زخم و تولید کلاژن یعنی مواد پایه برای پوست جدید می شود. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که در ترمیم و محافظت از پوست نقش موثری ایفا می کند. برای سرعت بخشیدن به بهبود زخم ها سوختگی، یک درمان خانگی و حیرت انگیز با استفاده از قرص های ویتامین  C و E وجود دارد.در این روش خانگی و طبیعی  غذاهای حاوی ویتامین C و E یا 2 هزار میلی گرم ویتامین C وهزار واحد ویتامین E برای یک هفته بعد از سوختگی مصرف کنید.

سیب زمینی : استفاده از سیب زمینی خام یک روش مطلوب در درمان تاول سوختگی به شمار می رود. برای اینکار ابتدا سیب زمینی را پوست گیری کرده،بشویید و رنده کنید. سپس آب و تفاله های آن را از هم جدا کنید. تفاله های سیب زمینی را روی ناحیه سوختگی بگذارید و با یک گاز استریل بانداژ کنید.

عسل : یک خوردنی شیرین و این همه خاصیت! عسل به‌غیر از طعم شیرین و لذیذی که دارد، می‌تواند به التیام سوختگی نیز کمک کند؛ برای این منظور باید عسل را به‌طور مستقیم روی ناحیه‌ی سوخته بمالید. عسل به‌طور طبیعی دارای خواص ضدالتهابی، ضدباکتریایی و ضدقارچی است.

کمپرس شیر خنک : برای درمان آفتاب سوختگی و تسکین پوست آفتاب سوخته و کاهش سوزش و خارش آن از کمپرس شیرخنک استفاده کنید زیرا پروتئین موجود در شیر لایه ای برای محافظت ازپوست ایجاد می کند وباعث مرطوب شدن آن می شود. پوست برای درمان بهتر به رطوبت نیاز دارد زیرا آنزیم های درمانگر بر روی پوست مرطوب بهتر عمل می کنند.

سرکه : استفاده از سرکه یکی از روش های مناسب جهت تسکین درد سوختگی است . می توانید مقداری سرکه سیب یا سرکه سفید را روی محل آسیب دیده بریزید تا درد آن تسکین یابد، و یا می توانید پارچه ای را به سرکه آغشته کنید و آن پارچه را روی محل آسیب دیده بگذارید تا درد ناشی از سوختگی تسکین پیدا کند. سرکه زخم را ضدعفونی نیز می کند و از رشد باکتری ها بر روی ناحیه سوخته جلوگیری می نماید.

چای کیسه‌ای سیاه : چای سیاه به عنوان یکی از دارو‌های خانگی بسیار عالی برای سوختگی در نظر گرفته می‌شود، زیرا حاوی اسید تانیک است که می‌تواند به شما کمک کند گرمای درون سوختگی را بیرون بکشید و درد ناشی از سوختگی را کاهش دهید.

آلوئه ورا : با استفاده از گیاه آلوئه ورا می توان به درمان سوختگی با آب جوش کمک کرد. در گذشته از این گیاه برای ترمیم آثار زخم و خراش نیز استفاده می شده است. برای کاهش التهاب و تسکین ناشی از سوختگی با آب جوش توصیه می شود که مقداری از ژل آلوئه ورا را در محل سوختگی قرار دهید.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com