درد معده از آن بیماری‌هاییست که همه ما تا کنون با آن دست و پنجه نرم کرده‌ایم. درد معده یا درد شکم در واقع یک اصطلاح عمومی است، که علایم زیادی را پوشش می‌دهد مانند فشار و گرفتگی عضلانی در این ناحیه، احساس ناراحتی دستگاه گوراش و احساس نفخ و ایجاد گاز در شکم. بیشتر مردم براین باورند علت درد معده از خود معده ناشی می شود در حالی که ناراحتی های دیگری نیز ممکن است منشاء آن باشد. معده در قسمتی از بدن که انشعابات زیاد عصبی قرار گرفته است، قرار دارد بنابراین درد در قسمت های دیگر بدن مانند قلب، ریه یا گلو ممکن است به صورت معده درد بروز کند. خوشبختانه، در بیشتر موارد درد معده قابل درمان است اما در صورت مشاهده درد ناگهانی، شدید و طولانی همراه با دفع خون یا سرفه یا استفراغ باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

در اینجا به بیان برخی از مهمترین عوامل ایجاد درد معده خواهیم پرداخت :

درد معده ناشی از خوردن غذا : اگر خوردن یک غذای تند معده تان را به درد آورده است ، تعجب نکنید . چیز مهمی نیست ، احتمالاً دچار دل به هم خوردگی شده اید و حداکثر بعد از چند روز حالتان خوب می شود. اما اگر با خوردن غذای معمولی برنج و غلات و مراقبت از معده هنوز هم ناراحتید و درد معده دارید،احتمالاً دچار زخم گوارشی شده اید . این زخم ها که درون لوله گوارشند ،‌به هر شکل و اندازه و درهر جا ممکن است پدیدار شوند . در واقع ، دردی که با خوردن غذا کمی آرام بگیرد ممکن استعلامت زخم معده یا دوازدهه باشد.

مصرف دارو : معده درد می تواند عامل شیمیایی داشته باشد و به دلیل مصرف برخی داروها بروز کند. بهتر است بدانید داروهایی که بیشترین تاثیر را روی معده دارند، شامل داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (مسکن ها) مانند بروفن و آسپیرین است. می توانید به جای این مسکن ها از استامینوفن استفاده کنید، اما بهتر است بدانید که مصرف بی رویه و خودسرانه این دارو نیز کبد را مسموم می کند. بنابراین بهتر است هیچ دارویی را خودسرانه استفاده نکنید و در صورت بروز مشکل با پزشک مشورت کنید تا داروی جایگزینی تجویز کند.

عطسه و سرفه های دردناک در افراد مبتلا به دیسک کمر : دیسک به عنوان ضربه گیر ستون مهره ها عمل می کند و با ترک خوردن آن، ماده ای ژل مانند داخل آن نشت می کند و با فشار وارد کردن روی ستون فقرات، درد ایجاد می کند. ریشه های عصبی در این قسمت از بدن به معده و دنده ها پخش می شود بنابراین هر فشاری روی آن، در قسمت های دیگر بدن نیز ایجاد درد می کند. با انجام دادن فیزیوتراپی، ورزش و ماساژ همراه با مصرف داروهای مسکن می توان این ناراحتی را رفع کرد. اما در موارد شدید، فرد به جراحی نیاز پیدا می کند.

سندروم روده تحریک پذیر : سندرم روده تحریک پذیر اغلب باعث درد معده، یبوست متناوب با اسهال شدید، گاز و نفخ شدید همراه است التهاب دردناک، زخم معده، زخم و انسداد در تمام نقاط دستگاه گوارش از وجود این عارضه در بدن خبر می‌دهد. البته سندرم روده تحریک پذیر می‌تواند با یک رژیم غذایی مناسب کنترل شود اما از دیگر نشانه‌های این بیماری دردناک می‌توان به خستگی، سوء تغذیه، کاهش وزن شدید، خونریزی از مقعد، عفونت، علت و در موارد شدید و سرطان اشاره کرد.

مسمومیت : مسمومیت غذائی هم درد معده می‌آورد. ممکن است ساندویچ کهنه‌ای را نادانسته خورده باشید، ولی رودهٔ شما کهنگی آن را تشخیص می‌دهد. نفخ ناشی از بلع هوا در هنگام جویدن یا تولید گاز متان در هنگام هضم غلات هم ممکن است در لولهٔ گوارش گیر کرده و تا خارج شدن آن ایجاد درد کند.

استرس : استرس باعث ایجاد تغییراتی در عادت های غذایی و خواب می شود. این مسائل نیز باعث بروز مشکلات گوارشی و در نتیجه معده درد می شوند. بهتر است بدانید که قبل از کشف هلیکوباکتر و تاثیر آن در ایجاد معده درد، تمام مشکلات معده را به استرس ربط می دادند. گاهی عامل معده درد کمی دورتر از این ناحیه است و در اثر میگرن ایجاد می شود. در این صورت پای میگرن شکمی در میان است که بدون ایجاد سردرد فقط باعث ایجاد اختلالات گوارشی مانند حالت تهوع، استفراغ و معده درد می شود.

انگل : شنا در دریاچه‌ها و استخرهای آلوده،نوشیدن آب‌های آلوده و خوردن غذاهای آلوده باعث ایجاد انگل در بدن می‌شود. انگل‌ها می‌توانند هزاران مشکل جدی را برایتان رقم زنند. گرفتگی دردناک شکم، اسهال، استفراغ، تهوع، گاز و ناراحتی گوارشی از علائم شایع وجود انگل در معده است.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com