سنگ کلیه یکی از رایج‌ترین اختلالات دستگاه ادراری است. تخمین زده می‌شود از هر ۱۰ نفر، ۱ نفر این مشکل را در زندگی‌اش تجربه می‌کند. تحمل سنگ کلیه بسیار دردناک و دشوار است. این اختلال می‌تواند خانه‌نشین‌تان کند، انجام امورات روزمره را برای‌تان دشوار و کل هفته‌‌ی شما را خراب کند. سنگ کلیه یکی از بیماریهای کلیوی است که در سنین بالاتی 28 سال امکان ابتلا به آن شایع تر است.سنگ کلیه انواع مختلف داشته و روشهای درمانی متفاوتی نیز دارد. سنگ‌های ریز معمولا بدون بروز علائم خاصی، به صورت خود به خود، از طریق جریان ادرار دفع می‌شوند. به طور معمول، تا هنگامی که سنگ در کلیه حرکت نداشته باشد یا مجرایی را مسدود نکرده باشد دردی احساس نمی‌شود. درد زمانی ایجاد می‌شود که سنگ از جایی که به آن متصل بوده جدا شود و در مجاری کلیوی یا ادراری حرکت کند.

در اینجا به بیان برخی از روش های تسکین و درمان سنگ کلیه خواهیم پرداخت :

آب لیمو : شما می‌توانید هر چند باری که دوست دارید، به آب مصرفی‌تان آب لیمو تازه اضافه کنید. لیمو حاوی سیترات است؛ سیترات، یک ماده‌ی شیمیایی است که در جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه مؤثر است. همچنین سیترات می‌تواند سنگ‌های کوچک را بشکند و باعث شود که آنها راحت‌تر از دستگاه ادراری عبور کنند. خواص لیمو ترش تنها مربوط به سلامت کلیه نیست، آب لیمو فواید دیگری نیز برای سلامتی دارد، به‌عنوان مثال به مهار رشد باکتری‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش وزن کمک می‌کند. آب لیمو ترش حتی می‌تواند در از بین بردن اضطراب و بهبود افسردگی هم مؤثر باشد.

رژیم غذایی صحیح : اگر نوع سنگ کلسیمی یا فسفری باشد، از مصرف فرآورده های لبنی ، شکلات و نارگیل خودداری کنید. اگر نوع سنگ فسفاته باشد، رژیم غذایی حاوی اسیدها به اسیدی نگه داشتن مختصر ادرار کمک می کند. اگر نوع سنگ ، اسیداوریکی یا سیستینی باشد، رژیم غذایی حاوی مواد قلیایی به قلیایی نگه داشتن مختصر ادرار کمک می کند. در مورد همه انواع سنگ ، نوشیدن روزانه حداقل 13 لیوان مایعات (و بیشتر از همه آب خالص ) ضروری است. رژیم غذایی کم چربی و پرفیبر نیز توصیه می گردد.

آب نارگیل : مصرف آب نارگیل به مقدار زیاد، باعث افزایش میزان ادرار می‌شود. علاوه بر آن، پتاسیم موجود در این نوشیدنی دلپذیر، سطح اسیدی ادرار را خنثی می‌کند و باعث حل شدن سنگ کلیه می‌شود. مصرف آب نارگیل نه تنها برای دستگاه ادراری، بلکه برای دستگاه تناسلی نیز مفید است.

انار : هم آب و هم دانه‌های انار خاصیت قابض دارند و به همین دلیل برای درمان سنگ‌های کلیه استفاده می‌شوند. برای درمان سنگ کلیه با انار، از این روش‌ها استفاده کنید، روزانه آب انار تازه بنوشید و یک انار بخورید. می‌توانید انار را با سالاد میوه ترکیب کنید. روش دیگر آن است که یک قاشق غذاخوری دانه‌ی انار را له کنید تا مثل خمیر شود. آن را روزانه همراه با یک لیوان سوپ ماش بخورید. این روش به حل شدن سنگ‌های کلیه کمک می‌کند.

دارو های مسکن : دفع یک سنگ کوچک می تواند با ایجاد مقداری ناراحتی همراه باشد. پزشک می تواند جهت تسکین درد خفیف دارو های مسکنی را از جمله ایبوپروفن (آدویل، موترین IB و غیره)، استامینوفن (تیلنول و غیره) یا ناپروکسن سدیم (آلیو) برای فرد تجویز کند.

مصرف دمنوش های گیاهی و سبزیجات و میوه : داروهای گیاهی همچون گزنه خاردار،چای جاوا(نوعی نعنا که در کشور هندوستان روییده و به صورت دم کرده مصرف می شود) و گیاه خلا (شل کننده مجاری ادراری)در درمان این بیماری موثر است. دم کرده گیاه قاصدک ، کاکل ذرت ، مخلوط (خاکشیر، خارشتر و ترنجبین )،آب ترب به ویژه ترب سیاه  ، خار مریم، قره قاط، خرفه و چای سبز ، گل گاوزبان به دلیل مدر بودن در درمان این بیماری مفید می باشند. افرادی که از سنگ کلیه به ویژه سنگ های اگزالاتی رنج می برند، بهتر است از مصرف ریواس، تره فرنگی، اسفناج، نوشابه ها، بادام زمینی، آجیل، شکلات، مواد کافئین دار، گوشت و پروتئین های حیوانی خودداری کنند و به جای آن هندوانه، خیار، شاهی، آلو، ترب، تربچه، گریپ فروت، کرفس، جعفری، نعناع، مارچوبه، مرزه و مواد غذایی مفید برای دفع سنگ های ادراری استفاده کنند.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com