با وجود اینکه بسیاری از افراد در فصول مختلف دچار حساسیت می‌شوند، اما برخی موادغذایی ضدآلرژی وجود دارند که از این عارضه جلوگیری می‌کنند. بسیاری از افراد در فصول مختلف دچار حساسيت و عوارض آن شامل آبریزش بینی و سوزش چشم می شوند اما در این میان موادغذایی متعددی در تسکین علائم آلرژی مفید هستند. زمانی که مواد آلرژی‌زا، گرده گل‌ها، کپک‌ها، آکارین‌ها  با بینی فردی که مستعد آلرژی است تماس پیدا می‌کنند، بدن وی در معرض حساسیت قرار می‌گیرد. برخی موادغذایی باعث تسکین این آلرژی‌ها می‌شود به‌طوری که با التهاب‌ها مقابله می کند یا اینکه باعث تسکین سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

در اینجا به بیان برخی از مواد غذایی ضد آلرژی خواهیم پرداخت :

غذاهای پر فیبر و ماست : طبق یافته های محققان دانشگاه میشیگان حفظ تعادل میکروفلور روده (باکتری های مفید روده)، افراد را در مقابل آلرژی فصلی و آسم حفاظت می کند. برای حفظ تعادل میکروفلور دستگاه گوارش، مقادیر کافی از غذاهای غنی از فیبر نظیر توت، پرتقال، نخودسبز، غلات سبوس دار و مغزها در برنامه غذایی تان داشته باشید. ماست یکی دیگر از مواد غذایی مبارز علیه آلرژی است. مطالعه بر روی 120 فرد بزرگسال توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که مصرف 180 گرم ماست در روز، تعداد روزهایی که افراد دچار تب یونجه (خصوصاً ناشی از گرده علف) می شدند را کاهش داد. همچنین این افراد علائم کمتری از آلرژی را نسبت به قبل نشان دادند.

ماهی : ماهی منبع عظیم اسیدهای چرب امگا 3 است که برای خواص ضد التهابی شناخته می شود. امگا 3 می تواند به ارتقای سیستم ایمنی بدن کمک کند تا بدن بتواند بهتر با آلرژی مقابله کند. دکتر ویلیام سیرز اظهار داشت: اسیدهای چرب امگا 3 در غذاهای دریایی دارای تأثیرات ضدالتهابی هستند که می تواند موجب ارتقای سیستم ایمنی بدن شود. اکثر آلرژیها زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن در وضعیت مناسبی قرار ندارد. خوردن 170 گرم سالمون دوبار در هفته به همان میزان موثر است که خوردن داروهای آلرژی موثر واقع می شود. پوست خشک و اگزما که در فصل آلرژی شایع هستند با یک رژیم غنی از اومگا 3 قابل اجتناب هستند.

سبزیجات برگ سبز : نتایج پژوهشی که در آلمان و روی نزدیک به ۱۷۰۰ بزرگسال غیر مبتلا و مبتلا به تب‌یونجه انجام‌شده نشان می‌دهد تاثیر این بیماری در افرادی که موادغذایی سرشار از ویتامین‌E (۱۰ تا ۱۳ میلی‌گرم در روز) مصرف می‌کنند به میزان ۳۰‌درصد کمتر از افرادی است که از این موادغذایی مصرف نمی‌کنند. توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌توانید مصرف سبزیجات برگ سبز، غلات کامل، میوه‌های صدفی (بادام و غیره) و همچنین آووکادو را بیشتر کنید. ۳۰ گرم بادام حدود ۷ میلی‌گرم ویتامین E به بدن می‌رساند.

هندوانه : وقتی فردی بیمار است دچار آسیب سلولی می شود . که این آسیب می تواند توسط عوامل مختلف از جمله استرس، سیگار کشیدن، آلودگی ، بیماری و … ایجاد شود که بدن را ملتهب می سازد و به این حالت ، التهاب سیستمیک گفته می شود. در این حالت غذاهای ضد التهابی می تواند به ایمنی کلی و سلامت عمومی کمک کند. لیکوپن و نیز کولین موجود در هندوانه خاصیت ضد التهابی دارد و هندوانه را یک میوه ضد التهاب می سازد. این میوه پرفایده التهاباتی را كه در بیماری هایی مثل آسم، تصلب شرائین، سرطان روده و التهاب مفاصل وجود دارد، کاهش می دهد.

سیر و پیاز : سیر یک درمان طبیعی جهانی است. این ماده‌غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست و به‌نظر می‌رسد که برای حفاظت از سیستم‌ایمنی بدن در برابر تب‌یونجه بسیار موثر عمل می‌کند. محققان معتقدند که میزان بالای آنتی‌اکسیدان‌های مصرفی باعث کاهش علائم حساسیتی می‌شود. توصیه می‌کنیم به غذاهایتان سیر تازه بزنید. می‌توانید یک حبه سیر را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید و در طول روز مانند قرص میل کنید. پیاز سرشار از آنتی‌اکسیدان کرستین است که به تسکین التهاب و پیشگیری از ترشح هیستامین کمک می‌کند. علاوه بر این، کرستین باعث افزایش جذب ویتامین C در بدن می‌شود. باید بدانید که ویتامین C نیز جزو آنتی‌اکسیدان‌های تقویت‌کننده سیستم‌ایمنی بدن محسوب می‌شود. این آنتی‌اکسیدان همچنین می‌تواند در غشای سلولی تثبیت‌شده و به این ترتیب از حساسیت آنها به آلرژن‌ها بکاهد.

خوراکی های حاوی منیزیم : منیزیم ضد هیستامین بوده و از تنگی نفس جلوگیری می کند. منیزیم همچنین اثر آرام کنندگی روی ماهیچه های لوله های نایژه و کل بدن دارد. کمبود منیزیم موجب بالا رفتن سطح هیستامین در بدن شده و واکنش های حساسیتی به وجود آید. مواد غذایی سرشار از منیزیم عبارتند از: مغز بادام، بلارد، سبوس گندم و غیره.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com