مژه ها نوعی قاب برای چشم محسوب می شوند که جذابیت و توجه را به سمت صورت جذب می کنند و در همه رده های سنی زمانی که مژه های زنان نازک می شود و در حال ریزش است، دچار کاهش اعتماد به نفس می شوند. دختر ها عاشق مژه های بلند و پر پشت هستند. با این وجود دختر های کمی شانس داشتن چنین مژه هایی را دارند. به همین دلیل اینکه چگونه از ریزش مژه ها جلوگیری کنیم برای مان بسیار مهم است. بالا رفتن سن و استفاده از محصولات مختلف آرایشی شکنندگی مژه ها را با خود به همراه دارد. به مرور زمان مژه ها شکننده تر شده و تعداد انگشت شماری از آنها باقی می مانند. از آنجا که جایگزینی مژه ها و رشد مجدد آنها فرآیند بسیار زمان گیر و خسته کننده ای است مراقبت و نگهداری از آنها اهمیت دو چندان دارد.

در اینجا به بیان برخی از بهترین روش ها جهت جلوگیری از ریزش مژه و یا تقویت آن خواهیم پرداخت :

رشد سریع مژه با وازلین : ترفندهای زیادی برای رشد سریع مژه مطرح است. یکی از همین افسانه ها، اثر وازلین بر روی رشد مژه است. متاسفانه این ترفند که وازلین برای رشد مژه مفید است، نادرست می باشد. وازلین اثری بر روی رشد مژه ندارد اما ماده ای مفید برای مژه محسوب می شود. چون وازلین مرطوب کننده ای بسیار مناسب است برای کسانی که دارای مژه هایی خشک هستند مناسب بوده و از شکسته شدن مژه ها جلوگیری می کند. وازلین به مژه ها زیبایی خاصی می دهد و باعث می شود تا مژه ها ظاهری بلند تر صاف تر، مرتب و منظم بخود بگیرند.

اجتناب از استفاده از مژه مصنوعی : عدم استفاده از مژه های مصنوعی نکته دیگری برای بلند و ضخیم شدن مژه ها است. استفاده از مژ ه های مصنوعی یا اکستنشن مژه ها در طولانی مدت موجب آسیب بیشتر به مژه ها می گردد زیرا در هنگام برداشتن مژه های مصنوعی، تعدادی از موهای طبیعی مژه ها نیز جدا می شوند.

روغن زیتون : روغن زیتون، یک روغن حامل شناخته شده است ،که به منظور افزایش رشد مو استفاده می شود و نیز یک درمان خانگی برای داشتن مژه های ضخیم تر به کار می رود.روغن زیتون، غنی از اسید اولئیک و همچنین ویتامین E است، که هر دو برای رشد مو مورد نیاز هستند. این دو عنصر، می توانند مو را تغذیه کرده و همچنین مژه ها را حجیم کنند.حتی باعث می شود که مژه هایی تیره تر داشته باشید.برای استفاده از روغن زیتون به عنوان درمان خانگی برای رشد مژه ها، یک برس ریمل قدیمی که تمیز است، یا یک تکه پنبه به عنوان اپلیکاتور آماده کنید. اپلیکاتور خود را ،درون مقدار کمی روغن زیتون گرم شده قرار دهید.قبل از رفتن به رختخواب، روغن را به مژه هایتان بمالید.روغن را شب بر روی مژه خود بزنید و بلافاصله بعد از بیدار شدن، با آب بشویید.این روال را روزانه و به مدت حداقل دو ماه یا تا پیدا شدن نتیجه، تکرار کنید.

اجتناب از مالیدن چشم‌ها : مالیدن چشم‌ها با شدت زیاد می‌تواند به ریزش مژه‌ها منجر شود. چرا که موها بسیار حساس هستند بنابراین هنگام تماس با چشم‌ها با ملایمت برخورد کنید.

اختلالات تغذیه ای و ریزش مژه : اختلالات تغذیه ای از جمله کمبود پروتئین، کمبود بیوتین و کمبود آهن از سایر دلایل ریزش ابرو و مژه هستند. برخی عفونت ها مثل سیفلیس، عفونت ویروسی مثل ویروس تب خال، جذام، عفونت های قارچی و برخی دلایل عفونت های انگلی نیز منجر به بروز این عارضه می گردد. از جمله demodicosis که نوع فولیکولاروم آنها با عارضه ریزش مژه به همراه شوره همراه است. ضربات یا تروماها از دلایل دیگر ریزش مژه ها هستند، مثلاً کسانی که دچار تریکوتیلویانیا هستند و عادت به کندن مژه ها دارند با کاهش حجم ابرو یا مژه ها مواجه می شوند.

سرم مژه : شما میتوانید با روغن نارگیل یک سرم ضخیم کننده مژه تهیه کنید. این سرم تنها به چند جزء تشکیل دهنده نیاز دارد: روغن نارگیل و اسانس اسطوخودوس و لیمو. روغن نارگیل تکه تکه شده دارای خاصیت طبیعی است که آلودگیها را به بیرون میکشد و با ورود به فولیکولهای مو موجب تقویت رشد مژه ها میگردد. برای افزایش خواص پاک کنندگی و تقویتی آن، تنها یک قطره اسانس لیمو و سپس برای تغذیه ی مژه ها و فولیکولها یک قطره اسطوخودوس اضافه کنید. باقیمانده ی فضای بطری شیشه ای را با روغن نارگیل پر کرده و روزانه مژه های خود را با آن آغشته کنید.

تمیز کردن آرایش قبل از خواب : یکی از مهمترین کارها برای جلوگیری از ریزش مژه ها تمیز کردن آرایش قبل از خواب است. اگر آرایش چشمان تان را پاک نکنید می تواند موجب ریزش مژه ها هنگام خواب شود. مالش چشم ها هنگام خواب و قبل از بلند شدن یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در ریزش مژه ها است. بعلاوه موجب دون دون شدن پوست اطراف چشمان تان می شود.

انجام ماساژهای پلکی : ماساژ پلک ها، یک ماساژ درمانی برای بهبود گردش خون است که به رشد مژه کمک می کند.بهبود جریان خون، مواد مغذی بیشتری را به بخش ماساژ داده شده، می رساند و باعث رشد بهتر فولیکول ها در این منطقه می شود.این کار، رشد مو را تحریک می کند و مانع از شکستگی و یا نازک شدن مژه ها می شود.برای انجام ماساژ پلک، مقدار کمی کره شی ، ژل نفتی، یا روغن را روی پلک چشمان خود قرار دهید.به یاد داشته باشید، مقدار بسیار کمی از این ماده را روی چشمانتان بریزید، تا به داخل چشمانتان نفوذ نکنند.علاوه بر این، حتما انگشتانتان را بشورید.پس از آن، از انگشتان خود برای ماساژ خط مژه و ابرویتان استفاده کنید.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com