بی خوابی مشکلی است که سراغ همه می رود. از نوزاد تا سالمند حتما یکبار در طول عمرشان بیخوابی را تجربه می کنند که منجر به بیحالی و خواب آلودگی در طول روز می شود. حال دلیل این بیخوابی چیست  بی خوابی که در طول شب اتفاق می افتد تازه متوجه می شویم که چه نعمتی است این خواب راحت شبانه که آرامش جسم و روح را تامین می کند. خواب راحت برای سلامت اعصاب و روان و همینطور سلامت جسم بسیار مهم است. بی خوابی می‌تواند به علت شرایط روحی و روانی، بیماری، عادات نادرست خواب، داروهای خاص یا عوامل بیولوژیکی باشد. اخیرا محققان دیدگاه تازه‌ای نسبت به بی خوابی پیدا کرده‌اند و در حال بررسی آن به عنوان مشکلی از مغز و ناتوانی آن در متوقف کردن چرخه‌ی بیداری هستند.

در اینجا به بیان برخی از مهمترین نکاتی که موجب بی خوابی می شود، خواهیم پرداخت :

اضطراب : بیشتر بزرگسالان تا حدودی با خوابیدن مشکل دارند زیرا اغلب نگران و مضطرب هستند. اما برای بعضی از افراد، اضطراب به عادتی تبدیل شده است که به طور مداوم در خواب‌شان اختلال ایجاد می‌کند. علائم اضطراب که می‌توانند به بی خوابی منجر شوند عبارتند از، تنش و استرس، درگیر شدن با افکاری که مربوط به ماجراهای گذشته است، نگرانی بیش از حد در مورد آینده، احساس پریشانی درباره‌ی مسئولیت‌ها،   احساس بی‌قراری یا برانگیختگی. دلیل اینکه چرا این علائم می‌توانند خوابیدن را با سختی مواجه کنند، پیچیده نیست. اضطراب ممکن است به آغاز بی خوابی (به سختی به خواب رفتن) یا ادامه‌ی بی خوابی (بیدار شدن در طول شب و عدم توانایی در به خواب رفتن مجدد) مربوط باشد. در موارد دیگر، سکوت و سکون شب باعث می‌شود افکار استرس‌برانگیز یا حتی ترس، فرد را بیدار نگه دارد.

شب کاری : یکی از مواردی که ریتم خواب را از نظم خارج می کند، شیفت کاری است. بدن انسان به زمان شروع و پایان خواب عادت می کند. اگر این عادت مدام در حال تغییر باشد و خواب فرد نامنظم شود، ساعت درونی بدن به هم می ریزد و فرد شب هایی که شب کار هم نیست، باز هم نمی تواند بخوابد. این حالت را در افرادی که به نقاط دوردست دنیا سفر می کنند و ساعت های شب و روزشان فاصله زیادی با ساعت های شب و روز مکان اصلی زندگی دارد (مثلا از قاره ای به قاره دیگر سفر می کنند) نیز مشاهده می کنیم.

عوامل محیطی : در بسیاری از موارد علت بی خوابی به دلیل عدم رعایت دکوراسیون مکان خواب یا عدم توجه به فضای لازم برای محل خواب و عادتهای خاص در اتاق خواب است . پس ۱۰ دقیقه قبل از استراحت ، لامپها و تمام روشنایی را قطع کنید ! با کم نور کردن لامپها قبل از خواب ، می توانید به خواب آلودگی و آمادگی خود برای خوابیدن کمک کنید . اتاق خواب خود را تهویه کنید ! کسانی که در یک اتاق بدون تهویه و آلوده می خوابند ، ممکن است روز بعد احساس خستگی کرده ، یا حتی سردرد را تجربه کنند . با باز کردن یک پنجره به راحتی می توانید این مشکل را برطرف کنید.

انواع دارو‌ها : بسیاری از دارو‌های تجویزی می‌توانند سبب پایین آمدن کیفیت خواب شوند. برای مثال دارو‌های ضد افسردگی، دارو‌های آسم یا فشار خون و… همچنین محصولات کاهش وزن، دارو‌های ضد آلرژی و محصولات شامل کافئین بالا، از جمله محرک‌هایی هستند که توانایی مختل کردن خواب را دارند.

خوردن زیاد خوراکی : اگر نمی خواهید جیبتان خالی شود، شب ها خوب بخوابید. محققان می گویند فردای روز بی خوابی، میل شما به خریدن مواد غذایی چند برابر می شود. به گزارش مجله چاقی، سطوح هورمون گرلین در خون بی خواب ها بالا می رود و باعث گرسنه شدن و افزایش تمایلشان به خرید خوراکی می شود. محققان می گویند که افزایش این هورمون بر قدرت تصمیم گیری افرادی که خواب کافی نداشته اند تاثیر می گذارد و حتی به جای آنها تصمیم می گیرد. از نظر پژوهشگران یکی از دلایل چاق شدن بی خواب ها، افزایش سطح همین هورمون است. آنها معتقدند کسانی که به خاطر بیشتر تمرکز داشتن در شب و یا به دلیل اجبار شغلی که مشغول انجامش هستند نظم خوابشان را به هم می ریزند و شب زنده داری می کنند، بیشتر در معرض چاقی هستند؛ حتی اگر اشتهایشان زیاد نباشد و اهل فست فود خوردن و با مصرف غذا های پرکالری هم نباشند.

بی خوابی و مغز : در بعضی موارد، عامل بی خوابی ممکن است فرارسان‌های عصبی خاصی در مغز باشند که گفته می‌شود در خواب و بیداری نقش دارند. مداخلات شیمیایی زیادی در مغز می‌توانند روی خواب اثر بگذارند. در اثر این واکنش‌های شیمیایی مغز، بعضی افراد از نظر بیولوژیکی در معرض بی خوابی هستند و بدون دلیل مشخص و حتی زمانی که به الگوهای درست خواب عمل می‌کنند، با مشکلات خواب درگیر هستند.

رژیم غذایی : کمبود ویتامین B ، کلسیم ، مس ، آهن ، منیزیم ، و روی و خوردن بیش از حد غذا یا داشتن عادت غذایی بد و تغذیه نامناسب ، همه می توانند علت بی خوابی شب شوند. دانستن اینکه چه نوع غذایی موجب کاهش یا مانع از خوابیدن شما می شود ، می تواند کمک بزرگی باشد. خوردن غذاهایی مانند نشاسته ، غذاهای شور ، کافئین به شدت در میزان کم خوابی و یا بی خوابی شما تاثیر گذارند.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com