افرادی که دچار بیماری دیابت هستند به طرز عجیبی علاقمند مصرف شیرینی جات می باشند که متاسفانه غلبه بر این مسئله کمی دشوار است با یک تغذیه مناسب اگر نتوانیم بیماری قند خون را درمان کنیم، می توان از پیشرفت این بیماری حتما جلوگیری به عمل آورد. قند خون بالا مساله ای نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و باید پس از تشخیص در راستای کاهش و کنترل قند خون تلاش کنید. قند خون بالا باعث علائمی مثل افزایش تشنگی، خستگی و دید مبهم می شود. کاهش فوری قند خون می تواند از کم کاری دیابتی یا سایر عوارض افزایش آن جلوگیری کند. افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌توانند با کنترل خورد و خوراکشان، میزان قند خون خود را تنظیم، گرسنگی را رفع و برای مدت بیشتری احساس سیری کنند.

در اینجا به بیان برخی از بهترین روش ها و مواد خوراکی جهت کاهش قند خون خواهیم پرداخت :

سبزیجات خام، پخته یا کبابی : این خوراکی‌ها به غذای شما طعم، رنگ و قوت می‌دهند. سبزیجات خوش‌طعم و کم‌کربوهیدرات مانند قارچ، پیاز، بادنجان، گوجه، کلم‌پیچ و کدو انتخاب‌های مناسبی هستند. این سبزیجات را همراه با چاشنی‌هایی مانند سس‌های کم‌چرب، حُمُص، سس گواکاموله و سالسا میل کنید؛ یا آنها را همراه با ادویه‌جاتی مانند رزماری، فلفل قرمز یا سیر کباب کنید.

کاهش قند خون با بامیه : اگر می‌خواهید کاهش قند خون با بامیه را تجربه کنید دو عدد بامیه شسته شده را نصف کنید و شب تا صبح در یک لیوان آب گذاشته و درپوش آن را بگذارید. صبح زود و بعد از صبحانه بامیه‌ها را از آب خارج کرده و آب را بنوشید. دو هفته هر روز اینکار را انجام دهید تا شاهد کاهش قند خون خود باشید. بامیه با دارا بودن ویتامین آ و سی، اسید فولیک، منیزیم و پتاسیم و فیبر ،به کاهش قند خون کمک می کند.

زغال اخته : افراد مبتلا به قند خون بالا به دلیل اینکه حساسیتشان نسبت به انسولین روز به روز افزایش پیدا می کند در معرض خطر قرار می گیرند. مصرف زغال اخته تا حد زیادی از این حساسیت می کاهد. استفاده بیش از حد از کربوهیدراتها سبب تولید انسولین بالا می شود و می تواند منجر به مقاومت نسبت به انسولین و دیابت نوع ۲ شود. زغال اخته از جمله راه های کاهش قند خون بدون دارو و از میوه‌هایی است که می تواند خطر افزایش قند خون را کم کند.

گیاه سیر و پیاز : سیر و پیاز از جمله گیاهان کاهش‌دهنده قندخون هستند و البته اثر سیر به مراتب بیشتر از پیاز است. در صورتی که این گیاهان مرتب مصرف شوند تا حدی قندخون کاهش می‌یابد. می‌توان از فرآورده‌های قرص و کپسول تهیه‌شده از سیر هم برای کاهش قندخون استفاده کرد. البته فرآورده‌های صنعتی سیر بیشتر برای کاهش کلسترول و چربی خون به بازار عرضه شده‌اند زیرا در این موارد تاثیر بسزایی دارد اگرچه مصرف آنها تا حدی کاهش قندخون را به دنبال دارد.

سرکه سیب : محققان بر این باورند که سرکه سیب می‌تواند برخی آنزیم‌های گوارشی مسئول شکستن کربوهیدرات‌ها به قند را غیرفعال کرده، از افزایش قند خون جلوگیری کند. سرکه سیب همچنین حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهد و جذب گلوکز از خون را تسهیل می‌کند.

پرهیز از استرس : در حال حاضر حدود 40 درصد از افراد بزرگسال از اضطراب و استرس رنج می‌برند. این عارضه که روز به روز در جامعه در حال افزایش است، با اختلال در میزان ترشح هورمون‌های بدن، باعث افزایش میزان قند خون می‌شود. حذف این عامل مضر از زندگی و یا حداقل دوری از آن تا حد امکان تأثیر بسزایی در کنترل دیابت دارد. متخصصان ورزش، پیاده‌روی در ساعات مشخصی از روز، پرداختن به فعالیت‌های مورد علاقه و کنار آمدن با شرایط محیطی فعلی را مهم‌ترین راهکار مبارزه با استرس می‌دانند.

نوشیدن چند لیوان آب : به طور متوالی 3 تا 4 لیوان آب بنوشید و تا هر زمان زودتر که می توانید ادرار کنید. خوردن آب،قند موجود در خونشما را رقیق می کند و ادرار کردن باعث دفع قند خون از بدن شما می شود. بعد از یک یا دوبار خوردن آب و ادرار کردن قند خون خود را اندازه بگیرید. اگر باز هم به اندازه مطلوب از قند خون نرسیدید در ساعات متوالی این کار را تکرار کنید. در صورت توان بعد از انجام این راهکار راهکار بالا را نیز انجام دهید تا زودتر به نتیجه مطلوب خود برسید.

آووکادو : درست است که آووکادو از میوه های چرب به شمار می رود ولی به خاطر داشته باشید که این میوه سرشار از چربی های اشباع نشده است و در کاهش قند خون بدون دارو بسیار موثر است. این میوه موجب کاهش تولید انسولین شده و قند خون را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. بتاسیتوستول ترکیبی است که در آووکادو مشاهده شده و این ترکیب می تواند التهابات پس از فعالیت زیاد بدن را کاهش دهد. شما می توانید اضافه بار کالری های خود را تنها با مصرف یک چهارم یک آووکادو بسوزانید. مصرف روغن آووکادو نیز در سالاد بسیار مفید است.

دارچین : دارچین که نقش شناخته شده‌ای در کاهش قند خون دارد، با تقلید از انسولین و افزایش انتقال گلوکز به سلول‌ها به کاهش قند خون کمک کرده و با دیابت مقابله می‌کند. همچنین دارچین با افزایش حساسیت به انسولین، قند خون را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید، مصرف زیاد دارچین (بیش از شش گرم در روز) می‌تواند مضر باشد.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com