در میان انواع سرطان‌های کشنده دستگاه تناسلی زنان، سرطان تخمدان دومین مقام را از آن خود کرده است چراکه در 75 درصد موارد خیلی دیر تشخیص داده می‌شود.تخمدان یکی از بافت‌های خاص در بدن محسوب می‌شود چرا که سلول‌های آن مانند سلول‌های بنیادی بند ناف یا مغز استخوان، قابلیت تبدیل شدن به بافت‌های مختلف را دارند. این امر باعث می‌شود سرطان‌های نشات گرفته از تخمدان شبیه به بافت‌های مختلف بدن باشند و تنوع زیادی هم داشته باشند. سرطان تخمدان دومین سرطان شایع دستگاه تناسلی زنان به حساب می‌آید و خطر مرگ و میر بر اثر آن از سایر سرطان‌های دستگاه تناسلی بیشتر است.سن شیوع این سرطان نیز دو طیف مختلف دارد. درواقع برخلاف اغلب سرطان‌ها که بیشتر درسنین بالا بروز می‌کنند، سرطان‌های تخمدان می‌توانند هم در سنین پایین و هم سنین بالا مشاهده شوند.

برخی از علائم سرطان تخمدان عبارتند از :

به علت قرار گرفتن تخمدان ‌ها در عمق لگن، علایم سرطان تخمدان دیر ظاهر می ‌شود. مهم‌ ترین علامت آن، وجود یک توده یا تومور در داخل لگن به هنگام معاینه است که ممکن است با درد و فشار در لگن، یبوست یا تکرر ادرار، خود را نشان بدهد.

درد شدید در قاعدگی و درد در موقع مقاربت ممکن است از علایم دیگر این تومورها باشد. بنابراین توجه به علایم فوق اهمیت دارد و به خصوص خانم‌ ها در صورت احساس بزرگی شکم حتما باید مورد بررسی قرار گیرند.

اختلالات قاعدگی و خون‌ ریزی در خانم‌ های مُسن که سال‌ ها است یائسه شده‌ اند از دیگر علایم این تومورها است.

ایجاد علائم گوارشی مانند تهوع، سوزش سردل، نفخ شکم، سیری زودرس، کاهش وزن و بی اشتهایی كه در صورت متاستاز و نفوذ تومور به بافت‌های خارج از لگن و قسمتهای فوقانی شکم بروز می‌كنند.

داشتن سابقه ابتلا به سرطان تخمدان در یكی از افراد نزدیك خانواده از مهم‌ترین فاكتورهای ابتلا به این بیماری است. مطالعات همچنین نشان داده ابتلای نزدیكان فرد به سرطان‌‌های روده بزرگ، ركتوم، رحم یا سرطان سینه هم احتمال ابتلای فرد به سرطان تخمدان را افزایش می‌دهد.

زنانی كه برای برطرف كردن علائم دوران یائسگی تحت هورمون درمانی قرار می‌گیرند و برای آنها داروهای هورمونی صرفا استروژنی تجویز می‌شود، اگر برای 10سال این هورمون‌ها را دریافت كنند احتمال ابتلای آنها به سرطان تخمدان افزایش می‌یابد.

سرفه معمولا یکی از ابتدایی ترین علایم سرماخوردگی است؛ ولی چنانچه مزمن باشد و بیش از چندین ماه طول بکشد، می تواند علامت سرطان ریه، تیرویید یا گلو باشد.

عوامل خارجی از جمله تغذیه نامناسب، مصرف چربی زیاد، نیترات‌ها و نیتریت‌ها، سوسیس و کالباس و فست‌فودها از فاکتورهای خطرساز این سرطان به حساب می‌آیند. افراد چاق به‌طور کلی بیشتر در معرض خطر سرطان‌های رحم، تخمدان و سینه قرار دارند زیرا بافت‌های چربی ذخیره کننده هورمون‌های استروئیدی زنانه و مردانه هستند و هر چقدر مقدار آنها بیشتر باشد سطح این هورمون‌ها به مدت طولانی‌تری در بدن بالا می‌ماند. استفاده از دخانیات و مواد مخدر نیز خطر ابتلا به سرطان تخمدان را بالا می‌برد.

علائم سرطان تخمدان معمولا در مراحل اولیه قابل تشخیص نمی باشد و در نتیجه بسیاری از زنان تا مراحل بعدی زمانی که درمان سرطان تخمدان مشکل شده است آن را تشخیص نمی دهند. سرطان تخمدان علائم خاص و ویژه ای ندارد و اغلب با بیماری هایی مانند یبوست و سندرم روده تحریک پذیر به اشتباه گرفته می شود. سرطان تخمدان اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود شانس بهبود آن 90% خواهد بود. برای پیشگیری از ابتلا به سرطان تخمدان با خطرات آن آشنا شده و علائم آن را در کسانی که به این بیماری دچار شده اند  پیگیری کنید تا متوجه شوید که اغلب اوقات چگونه اتفاق میفتد. درصد زنده ماندن فرد مبتلا به سرطان تخمدان در پنج سال پس از ابتلا به این بیماری برای تمام انواع سرطان تخمدان 45 درصد است. تشخیص سرطان در افراد زیر 65 سال موجب افزایش احتمال نجات فرد از این بیماری می شود. افرادی که در مراحل اولیه سرطان تخمدان به خصوص در مرحله اول سرطان تخمدان، بیماری آنها تشخیص داده می شود، به احتمال 92 درصد از سرطان نجات می یابند.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com