داشتن دندانهای سالم و عاری از هر نوع ضایعه از آرزوهای دیرینه انسان بوده است. پوسیدگی دندانها از قدیمی‌ترین و در عین حال از شایعترین مشکلات شناخته شده نزد انسان می‌باشند. وقتی قسمتی از ساختمان سطح دندان خراب شود می‌گوییم دندان فاسد و پوسیده شده است. در سالهای قبل از میلاد نیز بقراط و ارسطو امراض دهان و دندان را در آثار خود به بحث گذاشته بودند و دستوراتی را برای مقابله با آنها ارائه داده بودند. همانطور که می‌دانیم دندانها بزرگترین وسیله برای کمک به عمل گوارش هستند و غذایی که خوب جویده نشوند می‌تواند مشکلاتی در عمل هضم غذا ایجاد نماید. اگر بتوانیم عوامل پوسیدگی دندان را بشناسیم و زمینه های مساعد پوسیدگی را از بین ببریم، گام مؤثری در جهت حفظ و سلامت دندانها و دهان برداشته ایم.

در اینجا به بیان برخی از روش های مفید جلوگیری از پوسیدگی دندان خواهیم پرداخت :

استفاده از خمیر دندان های فلوراید : فلوراید یک ماده ی باکتریوستاتیک میباشد بدین معنی که میتواند از دو یا چند برابر شدن باکتری ها در دهان و دندان شما جلو گیری کند. خمیر دندان های فلوراید به وفور در بازار یافت میشود البته باید به این نکته توجه داشت که میزان فلوراید موجود در آنها میتواند به ترتیب ١٠٠- ١۵٠٠ و ۵٠٠٠ ppm باشد. برای ماندگاری بیشتر میتوانید از خمیردندان های فلوراید ژل استفاده کنید.

مواد غذایى ضد پوسیدگى : یا آن دسته که توسط میکروب هاى پلاک دندان، قابل مصرف نیستند، PH بزاق را به پایین تر از 5/5 کاهش نمى دهند.این مواد شامل پروتئین هایى چون تخم مرغ، ماهى، گوشت، بعضى سبزیجات و آدامس هاى بدون قند هستند. قندهاى مصنوعی از قبیل ساخارین، سیکلامات‌ها و آسپارتام نیز جزء این گروه هستند. بعضى از شواهد دال بر این است که قندهای مصنوعی به علت اینکه مواد مورد نیاز را در اختیار باکتری‌های مولد پوسیدگی قرار نمى دهند، متوقف کننده ی پوسیدگى هستند.

جلوگیری از پوسیدگی دندان با غرغره کردن با آب‌ نمک : آب نمک که از قدیم الایام برای شست و شوی دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان استفاده می شده است. برای اینکار کافیست یک قاشق چای‌خوری نمک را داخل یک لیوان آب گرم ریخته و غرغره اش بکنید.  باکتری‌ های موجود در دهان در طول شب فعال می‌ شوند پس حتما این توصیه قدیمی را جدی بگیرید و بعد از شام دهان خود را با محلول آب گرم و نمک بشویید و ان را غرغره کنید. این کار دندان ها را در طول شب نگهداری میکند.

تغذیه مناسب مادران : تغذیه مناسب مادران در دوران بارداری در تقویت و استحکام دندانهای اطفال مؤثر است بنابراین توصیه می شود که مادر از شیر و مواد پروتئینی و ویتامینها بخصوص ویتامینهای گروه «ث»، «د»، «آ» و املاحی مثل کلسیم و فسفر به میزان کافی استفاده نماید و در دوران کودکی نیز به مقدار لازم مصرف شوند.

پرهیز از تنقلات با سطح قند بالا : از غذاهایی که سطح قند بالا دارند ، نظیر شکلات ، آب نبات و امثال آن بپرهیزید. تافی های چسبناک که به سختی به دندان می چسبند مصرف نکنید ، چرا که بسیار باعث پوسیدگی دندان می شوند. اگر این چنین مواد غذایی را مصرف می کنید فورا دندان ها را مسواک بزنید.

آب : خوردن آب به طور روزانه به مرطوب کردن دهان شما کمک کرده که باعث میشود باکتری های مضر از بین دندان های شما رخت بربندند. اگر دهان شما علیرغم میزان آب مورد استفاده در روز همچنان خشک باقی میاند با یک پزشک متخصص ملاقات کنید.

جلوگیری از پوسیدگی دندان با لیمو : بیمو هم برای جلوگیری از پوسیدگی دندانها سفارش شده است. لیمو سرشار از ویتامین ث است. جویدن یک تکه لیمو موجب از بین رفتن باکتری‌های مضر موجود در دهان و همچنین کاهش درد دندان می شود. حتما این کار را در منزل انجام دهید. یاداوری میکنیم جلوگیری از پوسیدگی دندان راههای مختلفی دارد. مسواک زدن اولین گزینه است. اما به شرطی که درست زده شود. نخ دندان هم در کنار ان الزامی است. کودکان از بچگی تا پایان عمر باید به مقدار زیادی کلسیم و شیر بخورند. اما اکنون هر سنی که هستید دیر نیست . سعی کنید مصرف کلسیم تان را افزایش دهید.

اگر مراقبت‌های لازم به توصیه دندانپزشک از دندان‌های شیری انجام شود، دیگر کودکان نیازی به کشیدن دندان نخواهند داشت. کشیدن دندان در سنین پایین مشکلات ارتودنسی برای بچه‌ها به وجود خواهد آورد. یکی از مهم‌ترین این مشکلات نامرتب شدن رشد دندان‌ها است و گاهی رویش نا به جا خواهند داشت و نهفته باقی می‌مانند. همچنین، باعث می‌شود دندان‌های عقبی به سمت جلو حرکت و فضای دندان کشیده شده را اشغال کنند. به طور قطع، مراجعات منظم به دندانپزشکی کمک می‌کند که جلوی پیشرفت بسیاری از پوسیدگی‌ها گرفته شود و هیچ کودکی مجبور به کشیدن دندان‌هایش نشود.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com