معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه یکی از شگفتی‌‌های بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن انسان می‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که با وجود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آنکه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارای محیطی اسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی است اما جد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار آن توسط یک غشای موکوسی غلیظ قلیایی – با ضخامت حد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اً ۱ سانتی متر- د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر برابر این محیط اسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی محافظت می‌‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که اگر این سد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ محافظتی به هر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌لیلی از بین برود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مخاط معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر معرض مستقیم اسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قرار گرفته و د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چار آسیب جد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی می‌‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. وقتی معده خالی است باید هواسمان به مواد غذایی که مصرف می کنیم باشد که سلامت ما به خطر نیافتد،مثلا خوردن آب با معده خالی سوزش معده را از بین می برد و همچنین غذایی هایی وجود دارد که برای معده خالی ضرر دارد. خوشبختانه ، طبیعت همیشه برای ماغذاهایی را تولید کرده است که می توانند هضم و گوارش را در بدن ما تسکین دهند.

در اینجا به معرفی برخی از مواد مفید برای معده می پردازیم :

موز : موز کمک به بازگرداندن عملکرد روده به حالت طبیعی می کند ، به خصوص اگر شما اسهال داشته باشید. هم چنین الکترولیت و پتاسیمی را که ممکن است بدنتان به علت مدفوع زیاد از دست داده باشد به بدن بازمی گرداند. این میوه همچنین دارای مقدار زیادی فیبر برای کمک به هضم غذاست.

تخم مرغ : مصرف تخم مرغ می تواند فواید سلامت مختلفی را برای شما به همراه داشته باشد. آن چه تخم مرغ را به یک ماده غذایی عالی برای مصرف با معده خالی تبدیل می کند، این حقیقت است که احساس سیری برای مدت زمانی طولانی تر را ایجاد می کند. مطالعات نشان داده اند که مصرف صبحگاهی تخم مرغ کاهش کالری دریافتی در طول روز را به همراه داشته است. همچنین، این ماده غذایی به کاهش چربی و کاهش وزن کمک می کند. در کنار آگاهی از این که چه مواد غذایی را می توانیم با معده خالی مصرف کنیم تا هرچه بیشتر از فواید آنها بهره مند شویم، آشنایی با مواد غذایی که باید از خوردن آنها پرهیز شود نیز اهمیت دارد. خوردن غذای اشتباه در زمان اشتباه می تواند همه چیز را خراب کند.

میوه تازه : میوه‌ها یکی از گروه‌های غذایی بسیار سالمند: آنها پر از ویتامین، مواد مغذی، فیبر و آبند. اگر میوه را در رژیم غذایی‎ تلفیق کنید, از طریق جذب ویتامین و بهبود گوارش، منافع قوی‎تری به سیستم گوارشتان خواهد رسید. اگر روز را با خوردن میوه شروع کنید، از سیستم گوارش سم‌زدایی خواهد شد، انرژی بدنی زیادی به دست خواهید آورد، به کاهش وزنتان کمک خواهید کرد، انرژی لازم را به دست خواهید آورد و می‌توانید بر روی دیگر فعالیت‌های زندگی‌ تمرکز کنید.

نعنا : نعنا بعنوان درمانی موثر برای سوء هاضمه، سوزش سردل، نفخ و درد معده و دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه مفید همچنین اشتها را تحریك می‌كند و در درمان حالت تهوع و سردرد موثر است.

دارچین : دارچین یکی دیگر از داروهای پرطرفدار معده درد است. ادویه ای گرم و خوش طعم که معده درد و حالت تهوع را با ترکیبات فلاونوئیدهایش کاهش می دهد. دکتر جیمز ای در کتاب “داروخانه سبز”، بهترین حالت خوردن دارچین را عنوان کرده است ، باید یک قاشق مرباخوری دارچین را به مدت ۱۰ دقیقه در آب به حجم یک لیوان جوشاند و بعد نوشید.

گوشت مرغ و ماهی : اگر مایل به خوردن غذاهای گوشتی هستید بهتر است به سمت خوردن گوشت مرغ و ماهی بروید به جای اینکه سراغ انواع گوشت های کبابی بروید. اندرسون می گوید :گوشت قرمز باعث چاقی می شود . بدن شما می تواند مسئولیت رسیدگی به خوردن گوشت های بدون چربی مانند ماهی و مرغ را انجام دهد اما در مقابل گوشت قرمز این گونه نمی باشد. و گوشت های بدون چربی و انواع ماهی ها خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهند چرا که مانند گوشت قرمز چربی بالایی ندارند.

عسل : عسل به بیداری سیستم ایمنی بدن و دستگاه گوارش کمک می کند. مطالعات صورت گرفته نشان داده اند که عسل می تواند به بهبود سندرم روده تنبل و دیگر مشکلات معده کمک می کند. همچنین، عسل به عنوان یک عامل پاک کننده عمل می کند و به بدن در رهایی از شر ویروس ها و باکتری ها کمک می کند.

چغندر : این میوه برای سلامتی کل سیستم گوارشی مفید می باشد. در چغندر ماده ای به نام بتایین وجود دارد که می تواند باکتری ها و مخمرهای سیستم بدنی را کنترل کرده و نفخ را کاهش دهد. علاوه بر این در چغندر مقدار زیادی منیزیم، پتاسیم و فیبر می باشد که از درد های شکمی و مشکلات گوارشی مانند یبوست جلوگیری خواهد کرد.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com