سردردهای میگرنی سردردهای شدیدی هستند که می تواند بصورت ضربه و تپش در سر رخ دهد و ممکن است باعث، حالت تهوع، استفراغ و حساسیت شدید به نور و صدا شود. حملات میگرنی می تواند باعث درد شدیدی در سر شده و برای ساعت ها و یا روزها باقی بماند و آنقدر شدید بوده که فرد بخواهد فقط درجایی ساکت و تاریک دراز بکشد و بخوابد. برخی از خوراکی ها ، بوها و حتی رفتارهای فردی و اجتماعی در تشدید یا ایجاد سردرد نقش به سزایی دارند. عوامل تشدید کننده میگرن را حتما بشناسید تا بتوانید با دوری گزیدن از آنها این سردرد عذاب آور را از خود دور کنید.

در اینجا برخی از عوامل تشدید کننده میگرن را بیان کرده و توضیح مختصری در خصوص آنها خواهیم داد :

استرس : استرس یک عامل کلیدی بزرگ و اغلب به عنوان محرکی شایع برای میگرن شناخته می شود. ساعات کار طولانی یا انجام فعالیتی که موجب استرس در شما می شود، ممکن است محرک یا تشدید کننده یک سردرد باشند. برای بسیاری از مبتلایان به میگرن، استرس به عنوان محرک شماره یک بروز این شرایط محسوب می شود. داروهای ضد افسردگی و صحبت درمانی گاهی اوقات می توانند به کاهش استرس، و پیرو آن، تعداد سردردهایی که تجربه می کنید، کمک کنند، اما فراگیری چگونگی مدیریت استرس و واکنش بدن شما به آن گزینه ای کاربردی‌تر نسبت به تلاش برای خلاص شدن از آن محسوب می شود. شما می توانید فعالیت های تسکین دهنده استرس مانند مدیتیشن ذهن آگاه، یوگا، تصویرسازی ذهنی هدایت شده، و تکنیک های تن‌آرامی را امتحان کنید.

هوای گرم و کم آبی بدن : به طور کل میزان شیوع میگرن در فصل گرما بیشتر است، به ازای هر 9 درجه سانتی گراد که هوا گرم می شود، بروز میگرن به میزان هشت درصد افزایش می یابد. تابش آفتاب و نور آفتاب از دیگر عوامل ایجاد کننده سردرد در تابستان است که اغلب به علت نزدیکی خورشید به کره زمین در فصل تابستان شدت آفتاب بیشتر می شود و افراد دچار سردرد می شوند؛ به همین دلیل مسافرت هایی که اغلب در فصل تابستان اتفاق می افتد نیز می تواند عامل ایجاد سردرد شود.

ژست نادرست : ماهیچه های گردن و سر تنها با حرکات بدنی شدید تحت فشار قرار نمی گیرند، بلکه وضعیت نشستن شما روی صندلی محل کارتان نیز می تواند موثر باشد. استفاده از صندلی بدون پشتی ، قوز کردن ، خیره شدن به مانیتور خیلی بالا یا خیلی پایین، نگه داشتن گوشی تلفن بین گوش و شانه از جمله مواردی است که باعث سردرد می شوند. اگر مرتبا دچار سردرد عصبی می شوید، بهتر است به محل کار خود نیز نگاهی بیندازید.

خواب نامنظم : خواب بیش از حد کم یا زیاد می تواند محرک میگرن باشد. افرادی که یک برنامه خواب منظم حتی در روزهای آخر هفته را دنبال می کنند، می توانند احتمال بروز میگرن ناشی از شرایط نامناسب خواب را کاهش دهند. کیفیت خواب نیز اهمیت دارد. متاسفانه، اگر میگرن بر کیفیت خواب شما تاثیر می گذارد، این شرایط می تواند خطر میگرن های بیشتر را افزایش دهد. یک گزینه برای بهبود کیفیت خواب عدم استفاده از نمایشگرها مانند تلویزیون یا گوشی هوشمند پیش از خواب است زیرا نور می تواند شما را بیدار نگه دارد.

بوهای قوی : بوهای شدید، حتی نوع خوب آن باعث تشدید میگرن در بسیاری از افراد می شوند. علت آن مشخص نیست، اما احتمالا رایحه ها باعث تحریک سیستم عصبی می شوند. شایع ترین موارد ، بوی رنگ، ادکلن، انواع خاصی از گل ها و گرد و غبار است.

برخی فست فودها : سوسیس و کالباس به دلیل داشتن نیترات و نوشیدنی های رژیمی که دارای شکر مصنوعی هستند، میگرن را تشدید می کنند و افراد مبتلا به میگرن حتما باید از خوردن فست فود ها و این گونه نوشیدنی ها خودداری کنند.

بستنی : نتایج یک پژوهش انگلیسی که روی ۱۴۵ نفر انجام شده است نشان می ‌دهد که بستنی نیز می‌ تواند یکی از عوامل ایجاد میگرن شود به خصوص اگر فرد با سرعت زیاد آن را میل کند. توجه داشته باشید که به عقیده‌ محققان بستنی و محصولات مشابه آن باعث ایجاد میگرن نمی ‌شوند اما باعث بروز دردهای ناگهانی و زودگذر خواهند شد. اگر به میگرن مبتلا هستید با آرامش و کم ‌کم از بستنی‌ را میل کنید.

گوشت های فرآوری شده : گوشت‌های عمل‌ آوری شده مثل انواع هات‌داگ، دارای مواد نگهدارنده هستند که آنها را با نام نیترات و نیتریت می‌شناسیم. در واقع در دهه‌ی ۱۹۷۰ زمانی که برای اولین‌بار عده‌ای بر اثر مصرف نیتریت دچار سردرد شدند، غالبا این سردردها را سردردهای هات‌داگی می‌نامیدند. امروزه هنوز هم گوشت‌های فراوری‌شده به‌عنوان یکی از عوامل تحریک سردرد گزارش می‌شوند. نیتریت با انبساط رگ‌های خونی می‌تواند بر میگرن تأثیرگذار باشد. بااین‌حال، برای اثبات ارتباط نگهدارنده‌ها و تشدید سردردهای میگرنی، باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com