حنا از جمله گیاهان دارویی سنتی است که محبوبیت بالایی در میان ایرانیان داشته است. خواص حنا از نظر پزشکی بی شمار و جالب می باشد.یکی از گیاهان دارویی که از دیر باز در کشور ما مورد استفاده قرار می گیرد حنا است که اکنون نیز با وجود پیشرفت های صنعت داروسازی جایگاه خود را بین مردم حفظ کرده است و استفاده از خواص گیاه حنا در بین مردم جایگاه ویژه ای دارد. برگ‌های گیاه حنا بخش دارویی آن را تشکیل می‌دهند. این برگ‌ها حاوی ماده‌ای رنگی بوده علاو ه بر آن حنا دارای مانیتول و موسیلاژ است که باعث می شود برگ حنا به سهولت با آب به صورت خمیر در آید. گیاه حنا در مناطق دارای آب و هوای خشک و تابستان گرم و طولانی به خوبی رشد می‌کند بنابراین طرفداران استفاده از خواص حنا و کاربرد آرایشی آن بیشتر در کشوهای مصر، آفریقا، عربستان، شبه قاره هند و آسیای جنوبی رایج است. در ایران بیشتر در جنوب کشور، استان‌های کرمان، هرمزگان و بلوچستان کاشته می‌شود.

با برخی از مهمترین خواص حنا بیشتر و بهتر آشنا شویم :

خواص حنا برای پوست : یکی از مهمترین خواص حنا دفاع در برابر عفونت می باشد. حنا می تواند به بدن کمک کند تا در برابر عفونت، دفاع قوی تری داشته باشد و این باعث می شود که کم کم باکتری های مضر از پوست شما محو شود. این یکی از مهمترین خواص حنا برای پوست است. این باکتری ها سبب به وجود آمدن برخی از عفونت ها در بدن می شود که به روش های مختلفی تولید می شوند، و درمان پوست شما به طور منظم توسط حنا و استفاده از این خواص حنا تاثیر زیادی در حذف باکتری ها دارد.

خواص حنا برای مو : حنا یکی از بهترین مواد برای زیبایی مو است که هندوستان آن را با باقی دنیا تقسیم کرده است. اگر نگوییم قرن‌ها، اما سال‌ها، زنان از قدرت این ترکیب طبیعی برای تقویت، تغذیه و زیبا کردن موهای‌شان استفاده کرده‌اند. در آن زمان، آنها از برگ‌های حنا برای درمان مو استفاده می‌کردند؛ زنان مدرن از پودر حنا برای درمان مو استفاده می‌کنند. یکی از شناخته‌ترین خواص حنا برای مو، عامل رنگ مو و نرم‌کننده طبیعی بودن آن است. مهمترین خواص حنا افزایش رشد مو است. پودر حنا را می‌توان برای تولید چربی ضروری که مو را تغذیه کرده و باعث رشد مو می‌شود. ترکیب پودر حنا و روغن خردل، درمانی عالی برای ریزش مو است و همچنین حنا، یک نرم‌کننده عمیق است که باعث زیبا شدن موهای‌تان می‌شود.

خواص حنا برای درمان گرگرفتگی : با استفاده از حنا شما میتوانید اگر نقاطی از بدنتان دچار داغی و گر گرفتکی شده است به راحتی بهبود بدهید. اما توجه داشته باشید که حنا آن را درمان کامل نمیکند و نگرانی شما را از بین نمیبرد. اگر پوست گرمی دارید بهتر است با مراجعه به پزشک آن را درمان کنید.

درمان شوره‌ی سر : حنا بعنوان یک راه درمانی کاملا موثر برای شوره‌ی سر نیز شناخته می‌شود. یکی دو قاشق چایخوری تخم شنبلیله را شبانه در آب بخیسانید و صبح آنرا بکوبید. کمی روغن خردل را حرارت دهید و کمی برگ حنا به آن اضافه کنید. اجازه دهید خنک شود و حالا خمیری که از تخم شنبلیله درست کردید را به آن اضافه کنید. می‌توانید مخلوط بدست آمده را از صافی رد کنید تا از ذره‌های زبر آن خلاص شوید. این روغن را یک ساعت قبل از اینکه به حمام بروید و از شامپو استفاده کنید، به موهایتان بمالید.

خواص حنا برای تسکین درد : حنا می تواند التهابی که منجر به درد می شود را کاهش بخشد، شما می توانید در مناطق آسیب دیده پوستتان، از حنا به عنوان مسکن ضعیف استفاده کنید. اگر شما آلرژی و یا تمایل به استفاده از انواع دارو ندارید، حتما از حنا و خواص حنا استفاده کنید و علاوه بر آنها حنا یک ماده طبیعی است که مزیت خاص حنا محسوب می شود.

خواص حنا برای پوست صورت : حنا معجونی بی نظیر برای از بین بردن اسکار های به جا مانده از جوش صورت و همینطور لکه های باقی مانده در دوران بارداریست. اما باید توجه داشت که استفاده از آن به طور مداوم و مرتب در هر بار حمام کردن باشد.برای این منظور یک قاشق غذاخوری ماست،یک قاق غذاخوری حنای بیرنگ و چند قطره گلاب را با یکدیگر ترکیب میکنیم و به مدت 15 تا 20 دقیقه قبل از حمام روی صورت قرار میدهیم. پس از آن که مخلوط به خوبی جذب پوست شد آن را شستشو میدهیم.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com