معده یکی از ارگان های اصلی و از شگفتی‌‌های بدن انسان می باشد که مراقبت از غذاهای ورودی به آن به سلامت معده درد و دیگر ارگان ها ی بدن شما را تضمین می کند. به برگشت اسید معده به مری، «رفلاکس معده به مری» (GERD) گفته می‌شود که حالت مزمن رفلاکس اسیدی معده است. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که اسفنکتر تحتانی مری ضعیف شده یا آسیب جدی دیده باشد. وظیفه‌ی اسفنکتر تحتانی مری جلوگیری از حرکتِ رو به بالای غذا از معده به مری است. علائم رفلاکس به‌دلیلِ افزایش یا کاهش غیرطبیعی حجم اسید معده ظاهر می‌شوند و با اصلاح عادات غذایی، تا حدی قابل‌کنترل خواهند بود. بد نیست بدانید که برخی غذاها و نوشیدنی‌ها رفلاکس معده را تشدید می‌کنند. در این بین خوراکی‌هایی هم هستند که دفعات رفلاکس را کاهش می‌دهند و در بهبود این مشکل به کمک‌تان می‌آیند.

در مورد برخی از مواد غذایی مضر جهت این مشکل بیشتر آشنا شویم :

غذاهای پرچرب : غذاهای سرخ‌شده و پرچرب به‌علت اینکه اسفنکتر تحتانی مری را به حالت استراحت درمی‌آورند، موجب می‌شوند که مقدار بیشتری اسید معده به مری وارد شود. این قبیل غذاها همچنین زمان تخلیه‌ی معده را به تعویق می‌اندازند. بنابراین با کاهش مقدار چربی مصرفی روزانه می‌توانید یکی از علت‌های تشدید علائم رفلاکس معده را تا حدودی مهار کنید.

سیر و پیاز : غذاهای تند و پُرادویه و نیز غذاهای پر از سیر و پیاز، در اغلب افراد موجب ترش کردن می‌شوند. البته این مواد غذایی در همه‌ی افراد به تحریک علائم رفلاکس معده نمی‌انجامند، اما چنانچه به مصرف زیادِ سیر و پیاز یا غذاهای پرادویه عادت دارید، حتما دقت کنید که آیا پس از مصرف چنین غذاهایی به علائم رفلاکس معده دچار می‌شوید یا خیر.

گوجه فرنگی : سرشار از اسید های سیتریک و مالیک است. گوجه فرنگی و محصولات آن – سس گوجه فرنگی، سوپ گوجه فرنگی، آب گوجه فرنگی و غیره – میتواند باعث شود معده بیش از حد اسید تولید کند و زمانی که حجم خیلی بالا رفت، اسید معده به مری میریزد. متاسفانه کار زیادی از دستتان بر نمی آید – حتی پختن گوجه فرنگی نیز نمیتواند مقدار اسیدیته ی آن را زیاد پایین بیاورد تا مانع رفلاکس اسید شود. با این حال استفاده نکردن از سس گوجه فرنگی را نمیتوانید بهانه ای برای استفاده از سس های خامه ای کنید چون غذاهایی که پرچرب هستند نیز باعث تحریک نشانه های رفلاکس اسید میشوند.

نوشیدنی های گازدار : از تمام نوشیدنی های گازدار باید اجتناب کرد زیرا این نوشیدنی ها احتمال نفخ را افزایش می دهند، نفخ نیز بر روی اسفنکتر مری تأثیر منفی دارد. کافئین و تئین مخاط ریه را ممکن است تحریک کنند و باعث التهاب ریه در بین کسانی که مبتلا به رفلاکس معده – مری هستند، بشوند.

غذاهای تند : درحالی که بعضی از افراد واقعا پس از مصرف غذاهای تُند با تشدید علائم ریفلاکس اسید یا همان ترش کردن مواجه می شوند، اما شواهد علمی در این زمینه متناقض هستند. بنابراین، هر فردی باید تحمل پذیری خودش نسبت به غذاهای تُند را بررسی کند و براساس شرایط خودش درباره استفاده از غذاهای تُند تصمیم بگیرد.

شکلات : هنوز بر سر اینکه شکلات دارای کافئین باعث تحریک علائم رفلاکس میشود یا خیر بحث است. اما تحقیقات دانشگاه میشیگان نشان میدهد افرادی که رفلاکس اسید دارند وقتی شکلات میخورند، مقادیر زیادی سروتونین از روده آزاد میشود، که باعث میشود اسفنکتر تحتانی مری به حالت استراحت برود. و اما همه چیز همینجا تمام نمیشود، شکلات هایی که دارای مقادیر بالایی چربی هستند میتوانند باعث تحریک علائم رفلاکس معده شوند – کاکائو هم چنین حالتی را ایجاد میکند. شکلات تلخ نیز با وجود داشتن مزایای خاص خود به مقدار کمتری باعث این مشکل میشود.

مرکبات : استفاده از انواع مرکبات در قالب های مختلف مانند یک لیوان آب پرتقال یا آب لیموی تازه همراه با غذا، می تواند برای بعضی از افراد مشکل ساز شود. درحالی که آب مرکبات نیز در بعضی از افراد به تشدید علائم ریفلاکس منجر نمی شود، اما بعضی از افراد هم واقعا به دلیل استفاده از مرکبات با سوزش سر معده و تشدید موقتی دیگر علائم ریفلاکس مواجه می شوند .

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com