فتق ناف پدیده نسبتا شایعی در نوزادان است و باعث نگرانی چندانی برای والدین نیست زیرا در اغلب موارد به صورت خود به خود برطرف شده و نیاز به درمان یا عمل جراحی ندارد. فتق زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود. همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد، لایه داخلی شکم هم به دیواره شکم تضعیف شده فشار آورده و یک کیسه بادکنک مانند درست میکند، واین باعث میشود احشاء درونی شکم یا بافت شکمی به درون این کیسه رانده شوند. فتق ممکن است ایجاد دردهای بسیار شدید کند و با بروز مشکلات جدی دیگر ممکن است نیاز به جراحی اورژانس پیدا  کند. از نشانه هایی که می توان فتق ناف را در نوزادان تشخیص داد زمان گریه نوزاد است بیرون زدگی پایین ناف درنوزادان هنگام گریه کردن می تواند نشانه وجود فتق ناف در نوزادان باشد.

علت ایجاد فتق ناف در کودکان :

در طی بارداری بند ناف از یک فضای باز بسیار کوچک در ماهیچه های شکم جنین عبور میکند. این فضای باز بلافاصله بعد از زایمان بسته می شود. اگر بسته شدن فضای باز به طور کامل صورت نگیرد، دیواره در ناحیه میانی شکم نوزاد ضعیف میشود و ممکن است سبب بروز فتق ناف در زمان زایمان و یا در طول زندگی فرد شود. برخی از عوامل محتمل در بروز فتق در سنین مختلف شامل : چاقی، بلند کردن  اجسام سنگین، سرفه های مکرر، چند قلو باردار بودن، وجود مایعات اضافه در فضای داخل شکمی می باشد.

حال با برخی عوارض فتق ناف آشنا شویم :

عوارض فتق ناف در کودکان خیلی کم دیده می شود. عوارض فتق ناف زمانی بروز می کند که بافت شکمی بیرون زده حبس شود. این کار جریان خون را به قسمت حبس شده روده کاهش می دهد و باعث درد ناف و آسیب بافت شکم می شود.اگر جریان خون قسمت حبس شده روده کاملا قطع شود و دیگر خونی نداشته باشد، آن قسمت از بافت روده می میرد و اصطلاحا دچار قانقاریا می شود.عفونت ناشی از قانقاریا می تواند در تمامی حفره شکمی پخش شود و باعث مرگ فرد گردد. فتق ناف، در نوزادان شایع تر است، به خصوص در نوزادان نارس یا نوزادانی که هنگام تولد وزن کمی دارند. موارد فوق برای بزرگسالان نیز صدق می کند .در صورت احساس درد و ناراحتی در ناحیه تورم، شما نیاز به مراقبت های ویژه خواهید داشت. تشخیص و درمان به موقع ، می تواند از بروز عوارض بعدی جلوگیری کند.

فتق ناف در نوزاد ممکن است علامتی از بیماریهی دیگر نوزاد باشد یکی از مهمترین بیماریهایی که می تواند همراه با فتق ناف باشد کم کاری مادرزادی تیروئید است که تشخیص و درمان به موقع آن می تواند از عقب افتادگی کودک جلوگیری کند . در ضمن بسیاری از بیماریهای دیگر مثل : سندرم دان ، اختلالات کروموزومی ، اختلالات اسکلتی و عضلانی می تواند باعث یجاد فتق نافی شود غیر عادی ناف و یا مسائل اداری و … شود که نیاز به اقدام جراحی دارند. بعضی از نوزادان ممکن از همان ابتدای تولد داری فتق نافی باشند که با افتادن بند ناف فتق مشخص شده و توجه و توجه خانواده را جلب می کند . فتق های نافی کوچک در زیر یک سالگی نیاز به اقدام خاصی ندارد ولی چنانچه بزرگ باشد حتماً بید توسط جراحی اقدام لازم انجام شود. در اکثر موارد فتق ناف تا سن یک سالگی خود به خود برطرف می شود. همچنین پزشک ممکن است در طی تست های فیزیکی بتواند برآمدگی فتق را به داخل حفره شکمی هل دهد. هیچ گاه خودتان چنین کاری را انجام ندهید. برخی از افراد ادعا می کنند که فتق ناف با بستن سکه بر روی برآمدگی قابل درمان است. این کار کمکی نخواهد کرد و ممکن است سبب تجمع میکرواورگانیسم ها و بروز عفونت در آن ناحیه شود. معمولا جراحی برای بچه ها زمانی انجام می شود که فتق بزرگ و یا بسیار دردناک باشد.

منبع وماخذ : pasokhbartar.com