ریزش مو یکی از مشکلاتی است که به جرات می توان گفت اکثر مردم دنیا با آن مواجه هستند. عوامل زیادی مانند عوامل محیطی، ژنتیکی، هورمونی ، برخی بیماری ها مانند اختلالات تیروئید ، آنمی ( کم خونی ) و نوع تغذیه در ریزش مو دخیل است. برای داشتن موهای زیبا و پرپشت باید از نوع تغذیه و چیزی که میخورید شروع کنید . درست مانند سایر قسمت های بدن ، برای سلامت و تقویت سلولها و ریشه مو ، بالانس غذایی بسیار پر اهمیت است .به طور کلی ظاهر شدن تغییرات ( چه خوب چه بد ) در موها نسبت به پوست بسیار طولانی تر است .مواد غذایی که شما در وعده های روزانه مصرف میکنید به فولیکول های مو کمک میکنند تا قویتر شوند . برای رشد سالم موها به ویتامین های گروه B مخصوصا بیوتین، B۶، B۱۲ و B۹ نیاز است. علاوه بر  این ها پروتئین، کربوهیدرات های پیچیده و چربی های مفید را نیز نباید دست کم گرفت. شایع ترین دلیل ریزش مو در زنان کمبودهای غذایی است، زیرا معمولاً برای کاهش وزن خود رژیم های غیر اصولی را به کار می برند که نتیجه ی آن بروز این مشکل است.

در اینجا به معرفی چند ماده غذایی مفید جهت رشد مو خواهیم پرداخت :

کربوهیدرات های مفید : کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی هستند و به رشد بافت های بدن کمک می کنند که البته رشد موها را نیز شامل می شود. کربوهیدرات ها منبع مهم ویتامین های گروه B نیز هستند که برای سلامت موها حیاتی هستند. این مهم است که شما بر مصرف کربوهیدرات های تصفیه نشده به جای شکر و آرد سفید که نسبت به دیگر کربوهیدرات های تصفیه شده بسیار رایج و مرسوم هستند، تمرکز نمایید. شما باید تأکید تان به مصرف سبزیجات ، میوه ها ، دانه های کامل، برنج قهوه ای و سیب زمینی ها باشد.

ویتامین های گروه B: یکی از راههای درمان ریزش مو مصرف مواد مغذی حاوی ویتامین B زیاد است که در گروه ویتامین های B ، ویتامین B6 و بیوتین اهمیت خاصی دارند. بیوتین ویتامینی است که دربسیاری از محصولات آرایشی به عنوان مکمل بهبود دهنده وضعیت مو اضافه می شود، زیرا عارضه مشخص کمبود بیوتین، ریزش مو است. منابع غذایی غنی از ویتامین B6 و بیوتین را برایتان ذکرمی کنم. منابع غنی از B6 :جگر، موز ، دانه آفتابگردان، ماهی ، مرغ، جوانه گندم ، آلوی خشک ، گوشت ، غلات سبوس دار ، مخمر و زرده تخم مرغ ( به ترتیب) و منابع غنی بیوتین :جگر و گوشت مرغ، جوانه گندم، سبوس گندم، تخم مرغ و بادام زمینی است.

سالمون : سالمون سرشار از امگا 3 و منبع خوب پروتئین و ویتامین B12 و آهن است. اسیدهای چرب امگا 3 برای سلامت پوست سر ضروری هستند. گیاه‌خواران نیز باید روزانه 1-2 قاشق غذاخوری بذر کتان بخورند تا چربی‌های امگا 3 مورد نیاز بدنشان تامین شود.

گردو : تنها مغزی که در بین مغزها دارای مقدار قابل توجهی از اسیدچرب امگا ۳ است ، مغزگردو است . گردو همچنین از نظر بیوتین و ویتامین ای هم غنی است که از سلولها در برابر تخریب DNA محافظت میکند. از آنجا که موها زیاد در معرض نور خورشید قرار دارند ، خوردن مغزگردو به صورت روزانه ضروری به نظر میرسد . همچنین مقدار کم بیوتین در بدن باعث ریزش مو خواهد شد . خاصیت دیگر مغزگردو این هست که منبع خوبی از مس است که به موهای شما کمک میکنه تا رنگ و درخشندگی خودش رو حفظ کنه. در صورتی که به هردلیل نمیتونید مغزگردو بخورید ، به جای اون میتونید از روغن گردو همراه با سالاد استفاده کنید .

آواکادو : میوه و روغن آن از تولید دی هیدرو تستوسترون (DHT) که فولیکول های مو را از بین می برد، پیشگیری می کند. اما برای حفظ سلامت مو از مصرف چه نوع ماده غذایی باید پرهیز کرد؟ چربی حیوانی؛ زیرا باعث تولید DHT بیشتر می شود و در نتیجه به فولیکول های مو آسیب می رساند. DHT به فولیکول های مو در مردانی که به طور ژنتیکی به ریزش مو مستعد هستند، آسیب می رساند.

محصولات لبنی کم‌چرب : محصولات لبنی را به هر شکلی که می‌توانید (ماست، پنیر، شیر و …) مصرف کنید. برای گرفتن نتیجه بهتر می‌توانید چند قاشق بذر کتان و گردو هم اضافه نمایید تا اسیدهای چرب امگا 3 و روی نیز به خواص آن‌ها اضافه شود.

سبزیجات سبز تیره : اسفناج، بروکلی و انواع کلم سرشار از ویتامین A و C هستند که برای تولید سبسیوم ضروری است. سبسیوم یک نوع ماده چرب است که از طریق غده‌های مو ترشح می‌شود و در واقع نوعی نرم‌کننده طبیعی موی سر می‌باشد.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com