آبله مرغان ویروسی است که اغلب کودکان را مبتلا می‌کند. خارش و جوش‌های قرمزی که در سراسر بدن ظاهر می‌شود از علائم این بیماری است. ابتلا به آبله مرغان بیش از یک‌بار در طول زندگی بسیار نادر است. در واقع ویروسی که واریسلا – زوستر نامیده می‌شود، متهم و عامل اصلی ایجاد آبله مرغان است. این بیماری بسیار مسری است بنابراین، از طریق تماس پوست با پوست یا دست زدن به موارد آلوده از یک فرد به فرد دیگری سرایت می‌کند. علاوه بر این، آبله مرغان می‌تواند از طریق مخاط، بزاق و مایعات نیز گسترش یابد. ظاهر شدن علائم این بیماری حدود ۲۱ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس طول می‌کشد. علائم آبله مرغان می‌تواند بعد از چند روز کاهش یابد.

در هنگام ابتلا به آبله مرغان، جوش های قرمزی که با خارش همراه هستند بر روی پوست ظاهر می شوند و در ادامه به تاول تبدیل می شوند. در روند بهبودی، تاول ها خشک شده و دلمه و پوسته هایی تشکیل می شوند که در نهایت از بدن جدا شده و می افتند. آبله مرغان یک بیماری ویروسی و مُسری است که می تواند به راحتی از یک فرد به فرد دیگر منتقل شود. این بیماری در برخی کودکان فقط با چند نقطه و جوش ظاهر می شود، اما در برخی دیگر همه بدن پُر از جوش می شود. مناطق شایعی که این جوش ها در کودکان ظاهر می شوند، صورت، دست ها، سینه، شکم، پاها و گوش ها است.

در اینجا با برخی از علائم این بیماری بیشتر آشنا شویم :

بیماری آبله مرغان باعث ایجاد جوش‌های قرمز و خارش آور پوستی می‌شود که در ابتدا در ناحیه شکم، پشت و یا صورت ظاهر شده و سپس در سراسر نقاط بدن پخش می‌شوند، که این نقاط حتی پوست سر، دهان، بینی، گوش‌ها و اندام‌های تناسلی را در بر می‌گیرند. برخی از کودکان یک یا دو روز قبل از ظاهر شدن جوش‌ها، تب، شکم درد، گلودرد، سردرد یا احساسی مبهمی از بیماری را تجربه می‌کنند. این علائم ممکن است تا چند روز ادامه داشته باشند، و تب بین۷. ۳۷ تا ۸. ۳۸ درجه سانتیگراد باقی می‌ماند، البته در موارد نادری ممکن است تب بالا‌تر از این باشد.برخی افراد ممکن است دچار عفونت‌های باکتریایی جدی شوند که پوست، استخوان‌ها، مفاصل و مغز (انسفالیت) آن‌ها را درگیر کند. حتی کودکانی با سیستم ایمنی طبیعی‌گاه گاه شکایاتی ناشی از عفونت دارند، که این عفونت‌ها بیشتر در اطراف تاول‌ها رایج است.هر فردی که در کودکی به آبله مرغان مبتلا شده و یا واکسن آن را تزریق کرده است، بعد‌ها در زندگی خود، در معرض ریسک ابتلا به زونا قرار دارد، و در بالای ۲۰% از افراد نیز این بیماری ظاهر می شود. پس از آلوده شدن به این بیماری، ویروس آن می‌تواند به صورت غیر فعال در سلول‌های عصبی نزدیک نخاع باقی بماند و بعد‌ها به صورت زونا دوباره فعال شود، که باعث بروز خارش و درد و در پی آن به وجود آمدن جوش و تاول‌های پوستی شود.

حال در مورد برخی از روش های درمان آن بیشتر بدانیم :

جوش شیرین : جوش شیرین خارش و سوزش‌ ناشی از آبله مرغان را تسکین می‌دهد. نصف قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید. لیف نرمی را به محلول آغشته کنید و روی قسمت‌هایی که دچار خارش و سوزش است بگذارید و اجازه بدهید خشک شود. راه‌حل دیگر این است که نصف یا یک فنجان جوش شیرین را در آب وان حمام حل و داخل این محلول حمام کنید.

هویج و گشنیز : سوپ هویج و گشنیز در درمان علائم ناشی از آبله مرغان موثر است. دلیل احتمالی چنین تاثیری این است که سوپ حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که اثرات درمانی دارند. برای آماده کردن این سوپ باید ۱۰۰ گرم هویج را ریز برش بزنید و ۶۰ گرم برگ گشنیز را خوب ریز کنید. بعد از آن، هر دو را در دو فنجان آب تصفیه شده و تمیز بجوشانید تا آب تبخیر شود. توصیه می‌شود که این سوپ را روزی یک بار و به مدت یک ماه مصرف کنید. علاوه بر این، شما همچنین می‌توانید به طور مستقیم هویج و گشنیز جوشیده در آب را بخورید تا به نتایج بهتری دست پیدا کنید.

عسل : عسل در بهبود خارش و التیام جوش‌های ناشی از آبله مرغان مؤثر است. عسلی طبیعی و باکیفیت تهیه کنید و روی قسمت‌هایی از بدن‌تان که جوش و تاول دارد، بمالید. این کار را تا زمانی که زخم‌ها از بین بروند روزی ۲ تا ۳ بار تکرار کنید.

دمنوش گیاهان دارویی : دمنوش گیاهان دارویی نیز درمان خانگی مفیدی برای جلوگیری از گسترش آبله مرغان به طور طبیعی است. بنابراین، شما می‌توانید انواع دمنوش‌های گیاهی را با استفاده از ریحان مقدس، بابونه، فرنجمشک (وارنگ‌بو)، گل جعفری و گیاهان دارویی دیگر آماده کنید. برای تهیه‌ی دمنوش گیاهی، باید یک قاشق غذاخوری از گیاه مورد علاقه‌تان را در آب جوش بریزید. سپس چند دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و آن را به آرامی بنوشید. برای رسیدن به یک نتیجه‌ی رضایت‌بخش، می‌توانید مقداری آب لیمو، عسل و دارچین را نیز به دمنوش گیاهی آماده شده اضافه کنید. بهتر است برای بهبودی سریع، هر روز دمنوش را بنوشید.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com