ویتامین C که با نام علمی اسید اسکوربیک نیز شناخته می‌شود یکی از آن ویتامین‌های محلول در چربی است که برای بدن به خصوص سیستم ایمنی آن لازم و ضروری است. باید بدانید که بدن امکان ذخیره سازی ویتامین C را ندارد و باید به طور روزانه آن را جذب کند. ویتامین ث به عنوانی یکی از ضروری‌ترین ویتامین‌ها برای رشد سلولی خوب، ارتقای عملکرد سیستم گردش خون و به طور کلی تقویت سیستم ایمنی بدن شناخته شده است.محافظت از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد، شرکت در سنتز کلاژن، افزایش میزان جذب آهن در بدن و به ویژه آهن غیر هم که از طریق مصرف سبزیجات وارد بدن می‌شود، از وظایف دیگر ویتامین ث در بدن است. اگر روزانه 5 واحد میوه و سبزیجات میل کنید دلیلی برای کمبود ویتامین ث باقی نمی ماند. البته به شرطی که این میوه و سبزیجات را به مدت طولانی نگه نداشته باشید و به اصطلاح آن ها را تازه به تازه میل کنید؛ چون در غیر این صورت این مواد غذایی میزان زیادی از ویتامین ث خود را از دست می دهند . همین اتفاق در صورت پخت و پز طولانی مدت این موادغذایی نیز رخ می دهد.

کمبود ویتامین سی می تواند یک بیماری جدی باشد، در اینجا برخی از علائم کمبود این ویتامین را مرور می کنیم :

خشکی پوست و مو : ویتامین ث برای رشد و ترمیم بافت‌ها در همه قسمت‌های بدن ضروری است. این ویتامین برای تشكیل كلاژن (كه یك پروتئین مهم در تشكیل پوست، بافت ترمیم یافته، تاندون، رباط ها و عروق خونی است) لازم است و کمبود آن خود را به صورت خشکی پوست و مو نشان می‌دهد.

درد مفاصل: توجه داشته باشید درد مفاصل می تواند ناشی از تخریب غضروف‌ها باشد. بدن ما برای تقویت و همچنین ترمیم مشکلات غضروف‌ها نیاز زیادی به ویتامین C خواهد داشت. از آنجایی که این ویتامین در تشکیل کلاژن و پروتئوگلیکان غضروف‌ها نقش دارد بنابراین برای ترمیم مشکلات مربوط به غضروف‌ها و مفاصل لازم است که مصرف این ویتامین را تا 3 برابر افزایش دهید. البته باید قبل از انجام آن حتما با پزشک برای انجام این کار مشورت کرد.

خونریزی بینی : این خونریزی زمانی رخ می دهد که عروق خونی کوچک دچار پارگی می شوند. از آنجا که رگ های خونی با کلاژن تقویت می شوندف کمبود ویتامین سی می تواند منجر به پارگی آنها و بروز خونریزی بینی شود. مصرف کافی ویتامین سی خود عاملی برای جلوگیری از این نوع خونریزی های گاه به گاه است.

استرسِ زیاد و مکرر : تقریبا همه‌ی ما به صورت روزانه عوامل استرس‌زای زیادی را تجربه می‌کنیم؛ با وجود این، ‌کمبود ویتامین C می‌تواند استرسِ ناشی از این عوامل را تشدید کند – به این صورت که هم بر میزان و هم بر دفعات ایجاد استرس تاثیر می‌گذارد. در یک پژوهش که در مرکز پزشکی دانشگاه واندربیلت انجام شد، موش‌هایی که از مصرف این ویتامین محروم شدند، الگوهای رفتاری از خود نشان دادند که بازتاب‌کننده‌ی افسردگی در آنها بود. هم‌چنین تحرک و شادابی این موش‌ها به دلیل خستگیِ شَدید کم‌تر شد – احساس خستگی شَدید یکی دیگر از عوارض منفیِ کمبود ویتامین C در بدن است.

اختلال در عملکرد دستگاه ایمنی : در صورتی که سطح ویتامین C در بدن کاهش یابد، عملکرد دستگاه ایمنی بدن دچار اختلال می‌شود. کمبود این ویتامین علاوه بر این‌که احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف را در بدن افزایش می‌دهد، سرعت بهبودی زخم‌ها و جراحات را نیز کم می‌کند. قدرت و اثربخشیِ دستگاه ایمنی در مبارزه با عفونت‌ها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این ویتامین هم به صورت مستقل و هم با کمک درشت‌مغذی‌ها به استحکام دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند.

افزایش وزن : اگر ورزش می کنید و رژیم غذایی خوبی دارید، اما همچنان وزن اضافه می کنید، ممکن است سطوح کم ویتامین C دلیل شکل گیری این شرایط باشد. ویتامین C به پشتیبانی از تولید انرژی توسط سلول ها کمک می کند و سطوح کم این ماده مغذی با آهنگ کند سوخت و ساز پیوند خورده است. سوخت و ساز آهسته احتمال افزایش وزن را بیشتر می کند. جای شگفتی نخواهد بود که این اثر کمبود ویتامین C با احساس خستگی همزمان شود.

کمبود آهن : برخی ویتامین ها، مواد معدنی و عناصر برای ارائه بهترین نتیجه به مواد دیگر وابسته هستند و ویتامین C و آهن از چنین رابطه ای برخوردار هستند. بدن دو نوع آهن را جذب می کند که شامل هم و غیرهم می شوند. در شرایطی که آهن هم معمولا از منابع حیوانی سرچشمه می گیرد و به راحتی جذب می شود، آهن غیرهم این گونه نیست. آهن غیرهم معمولا از منابع گیاهی سرچشمه می گیرد و به راحتی در بدن جذب نمی شود. ویتامین C به بدن در جذب کارآمدتر آهن غیرهم کمک می کند و نشان داده است که نشانگری قوی برای وضعیت آهن محسوب می شود. کمبود آهن و ویتامین C معمولا دست در دست یکدیگر دارند.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com