وقتی صحبت از حمله قلبی به میان می‌آید، بیش از هرچیز به یاد کلسترول و فشارخون بالا و مصرف دخانیات می‌افتیم. درست است که این عوامل جزو دلایل اصلی سکته قلبی محسوب می‌شود، اما نباید از عوامل دیگری که کمتر در موردشان صحبت می‌شود غافل شد. چون از عصبانیت گرفته تا انجام ورزش‌های بدنسازی می‌تواند عاملی برای حمله قلبی باشد. حمله قلبی عامل اول مرگ و میر در ایران است . از آنجا که اکثر این مرگ و میر ها بدلیل بیماری های کروناری قلبی می باشند، آگاهی در مورد حمله قلبی مهم است . هیچگاه مشکلات قلبی را فراموش نکنید چرا که موضوع آنها چیزی غیراز مرگ و زندگی نمی باشد . امروزه و با سبک زندگی ماشینی به مواردی برمیخوریم که در سنین پایین فرد دچار سکته قلبی شده است.بیماری که شاید ما آن را بیشتر در افراد سالخورده میدیدیم.

در اینجا بهتر است با برخی از عوامل این بیماری بیشتر آشنا شده و به توضیح مختصری در مورد هر یک از آنها بپردازیم :

عصبانیت شدید و ناگهانی : این روزها کم نیستند، تعداد افرادی که به ناگاه از کوره در می‌روند و مانند آتشفشانی از خشم فوران می‌کنند، اما همین عصبانیت‌ ناگهانی بلای جان قلب است، در نتیجه توصیه می‌شود در همه حال خونسردی خود را حفظ کنید. نتایج یک پژوهش در استرالیا‌ نشان می‌دهد، خشم و از کوره در رفتن امکان خطر سکته قلبی را بالا می‌برد. به عقیده این محققان، عصبانیت شدید امکان بروز نوع خاصی از انفارکتوس به‌نام «تاکو تسوبو» (Tako-tsubo) را فراهم می‌کند. زمانی‌ که به یکباره از کوره در می‌روید، بدن، آدرنالین ترشح می‌کند و این هورمون ضربان قلب را بالا می‌برد. متاسفانه میزان بالای آدرنالین برای سلول‌های قلبی سمی است. اگر رگ‌های خونی از قبل دچار اشکال و تنگی باشد، نمی‌تواند مایحتاج قلب برای ادامه تپش را فراهم سازد. در نتیجه قلب دچار حمله ناگهانی می‌شود.

ديابت : تقريباً اغلب بيماران ديابتي از مشکلاتي مانند قطع عضو يا از دست دادن بينايي نگرانند اما يکي از بزرگ ترين خطرهايي که با آن مواجهند، بيماري قلبي است. ديابتي ها نسبت به همسن و سال هايشان که ديابت ندارند ۲ تا ۴ برابر بيشتر در معرض مرگ ناشي از بيماري قلبي هستند. خوشبختانه تغذيه سالم و ورزش، احتمال کاهش خطر بيماري افراد ديابتي را بالا مي برد.

استرس : افزایش استرس های شغلی و آمار تنش های خانوادگی که به جدایی منجر می شود، از عواملی است که می تواند در پایین آمدن سن سکته قلبی دخالت داشته باشد. محققان آلمانی کشف کرده‌اند که گلبول‌های سفید خون در بدن فرد، تحت استرس افزایش می‌یابند. این وضعیت احتمال تصلب شریان‌ها و پارگی پلاک‌ها را افزایش می‌دهد. استرس فشار وارده به قلب و در نتیجه نیاز به اکسیژن را افزایش می‌دهد. درست مانند یک خودرو که در سرعت‌های بالا به سوخت بیشتری نیاز دارد. زمانی که بدن دچار استرس می‌شود، هورمون‌هایی که ضربان قلب را بالا می‌برد بیشتر ترشح می‌شود.

سن : بیماری های قلبی با افزایش سن بیشتر خود را نشان می دهند.از هر پنج حمله قلبی منجر به فوت چهار نفر بالای شصت و پنج سال سن دارند. خطر بیماری های قلبی در مردان در سن ۴۵ سالگی و در زنان در سن ۵۵ سالگی شروع به افزایش میکند. به گونه ای که ۴۰% افراد میانسال،مبتلا به بیماریهای قلبی(شامل:بیماری عروق قلب،نارسایی قلبی،سکته و فشار خون) هستند.جالب توجه است که این عدد در ۸۰ سالگی به ۸۰% میرسد.

جنسیت : اگر چه این بیماری هم زنان و هم مردان را گرفتار میکند اما تفاوت هایی نیز وجود دارد. به عنوان مثال شانس مردان برای ابتلا به این بیماری از زنان بیشتر است. به علاوه مردان در سنین کمتری مبتلا میشوند(متوسط ۶۵ سال برای مردان در مقابل ۷۰ سال برای زنان).

ورزش‌های مقاومتی مانند بدنسازی : شکی نیست که ورزش برای سلامت مفید است، اما به شرطی که با توجه به شرایط جسمی‌تان ورزش مناسبی انتخاب کرده باشید. به طور کلی، بهتر است ورزش‌های استقامتی مانند پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری را برای سالم بودن انتخاب کنید. این ورزش‌ها برای افزایش سلامت قلب مفید است و باعث کاهش عوامل بروز سکته قلبی مانند کلسترول یا فشار خون می‌شود. در عوض ورزش‌های مقاومتی مانند بدنسازی این تاثیر را به جا نمی‌گذارد. توجه داشته باشید در حین بلند کردن وزنه‌های سنگین، فرد نفس خود را حبس می‌کند. اگر این افراد سابقه فامیلی داشته باشند و از سلامت قلبی بالایی برخوردار نباشند باید بیشتر احتیاط کنند.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com