شايد شما هم تا به حال دچار احساس درد‌هاي شديد يا خفيفي از ناحيه كمر شده باشيد وبسيار نگران باشيد كه مبتلا به ديسك كمر شده باشيد . دردهاي موقتي كمر با ديسك كمر تفاوت دارد هر درد كمري را نميتوان ديسك كمر ناميد پس بهتر است كه با ديسك كمر بهتر آشنا بشویم. بیماری دیسک کمر یکی از بیماری‌های ناتوان کننده‌ای است که متاسفانه امروزه شیوع بالایی پیدا کرده است و بسیاری افراد از ابتلا به آن رنج می‌برند. دیسک ها بالشتک های لاستیکی هستند که بین استخوان های ستون مهره ها قرار داشته و دور تا دور نخاع را فرا گرفته اند. جذب فشار و شوک های وارد شده به کمر وظیفه اصلی دیسک ها است. دیسک ها با افزایش سن آب خود را از دست داده و ضعیف و آسیب پذیر می شوند. بیرون‌زدگی‌ دیسک‌ کمر در اثر پارگی ناگهانی‌ یا تدریجی‌ رباط ها و بافتهای‌ حمایتی‌ اطراف‌ دیسک‌ بین مهره ای ایجاد می‌شود. حرکات ناگهانی و شدید ستون فقرات و بلند کردن و حمل اجسام سنگین از شایع ترین عوامل زمینه ساز پارگی و بیرون زدگی دیسک هستند. درد و ناراحتی ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر در مواردی بحدی شدید می شود که فرد را ناچار به خانه نشینی و استراحت مطلق می کند.

علل مختلفی برای ایجاد دیسک کمر وجود دارد، در اینجا برخی از این موارد را بیان میکنیم، دیسک گاهی به یکباره در نتیجه وارد شدن فشار بیش از اندازه و ناگهانی پاره می‌شود؛ برای مثال افتادن از نردبان و به زمین خوردن در حالت نشسته نیروی بسیار زیادی را به ستون فقرات وارد می‌کند، اگر این نیرو به اندازه کافی قوی باشد، یا به شکستگی مهره یا به پارگی دیسک می‌انجامد. خم شدن فشار فراوانی را به دیسک‌های بین مهره‌ای وارد می‌کند؛ بنابراین چنانچه سعی کنید در حالت خم شده جسم بسیار سنگینی را بلند کنید، نیروی وارده به احتمال قریب به یقین باعث پارگی دیسک کمر خواهید شد. از این گذشته دیسک در نتیجه وارد شدن نیروی اندک نیز، معمولاً به دلیل ضعیف شدن قسمت محیطی در اثر برآیند آسیب‌های مکرر در گذر زمان، پاره می‌شود. همان‌طور که قسمت محیطی ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود، سرانجام زمانی می‌رسد که خم شدن یا بلند کردن جسمی فشار بیش از اندازه‌ای را به دیسک وارد می‌کند. دیسک ضعیف شده در اثر عاملی پاره می‌شود که پنج سال پیش هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کرد. این روند در تأثیر بالا رفتن سن بر ستون فقرات ریشه دارد و رایج‌ترین علل دیسک کمر در مهره‌های سینه‌ای است. ماده برجسته شده و راه یافته‌ی دیسک به درون مجرای نخاع می‌تواند به اعصاب مجرای نخاع فشار وارد کند. به علاوه شواهدی مبنی بر تحریک شیمیایی ریشه‌های عصبی توسط این ماده در دست است. هم تحت فشار قرار گرفتن ریشه عصب و هم تحریک شیمیایی بروز مشکلاتی را در زمینه‌ی چگونگی عملکرد اعصاب به دنبال دارند. تلفیق این دو عامل باعث درد، ضعف و کرختی در آن ناحیه‌ای از بدن می‌شود که این اعصاب مسئول منتقل کردن پیام‌ها و حس‌هایش هستند.

در اینجا به بیان برخی از علائم این بیماری می پردازیم :

کمر درد مزمن و ناتوان کننده

انتشار درد به اندام فوقانی و تحتانی

تشدید درد هنگام بلند شدن پس از مدتی بی حرکتی

بی حسی، گزگز کردن و ضعف دست ها و پاها

ضعف عضلات مرتبط با دیسک

اختلال در حفظ تعادل

لنگیدن هنگام راه رفتن

اسپاسم عضلانی

بی اختیاری ادرار و مدفوع و فلج اندام های تحتانی در موارد شدید

مسلماً تمام دردهای ناحیه ستون فقرات پشتی و کمری با استفاده از یک شیوه، درمان پذیر نیستند. ابتدا می بایست مشخص شود که درد ایجاد شده در این ناحیه چه علتی دارد و در صورتیکه علت آن اسکلتی عضلانی باشد، درمانهای غیر جراحی جهت درمان آن قابل استفاده می باشد. شایان ذکر است برخی از دردهای این ناحیه ممکن است به علت عوارض احشایی و یا علل دیگری که مستقیما با ستون فقرات مرتبط نیستند ایجاد شده باشد. برخی از راه های درمان غیر از عمل جراحی دیسک کمر عبارتند از، آب درمانی، دارو، کمپرس سرد و گرم، فیزیوتراپی، ورزش صحیح و برخی حرکات اصلاحی و… که تمامی آنها باید تحت نظارت پزشک متخصص صورت پذیرد.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com