گودی،تیرگی و سیاهی زیر چشم و دور آن ممکن است در اثر عوامل مختلفی از جمله استرس، خستگی، وراثت، افزایش سن و غیره ایجاد شود. تیرگی و سیاهی زیر چشم اغلب در افراد مسن تر ایجاد می شود، چون با افزایش سن پوست اطراف چشم ها، حالت کشسانی خود را از دست می دهد. به دلیل این که پوست اطراف چشم ها بیش از پوست سایر نواحی بدن تحت تاثیر قرار می گیرد، سیاهی و گودی چشم، یکی از اولین مشکلاتی است که افراد با آن مواجه می شوند. برای درمان و رفع سیاهی دور چشم، روش های مختلفی وجود دارد و اغلب این روش ها ساده و غیر تهاجمی هستند. گودی دورچشم می‎تواند نشانه‎ای از سایر بیماری‎ها نظیر کم‎کاری تیروئید، کم‎خونی، کم‎خوابی، خستگی مفرط باشد. یک پزشک متخصص گفت: رسوب برخی فلزات سنگین منجر به تیرگی دور چشم می‎شود. سیاهی دورچشم و تیرگی های اطراف چشم برای برخ تبدیل به یک مشکل شده است. مشکلی که علاوه بر برهم زدن زیبایی چشمان و چهره ، نگرانی هایی را در رابطه با سلامتی ایجاد می کند.براساس مقالات متعدد و تحقیقاتی که انجام شده ارث و ژنتیک از علل شایع این بیماری محسوب می شوند. شاید خیلی از افراد از خود بپرسند اگر مسئله ژنتیکی است پس چرا در کودکی خبری از این سیاهی نبوده است! اما جواب این است؛ ممکن است در بدو تولد و کودکی این تیرگی وجود نداشته باشد اما معمولا بعد از سن بلوغ، جوانی و میانسالی خود را نشان می دهد. با این حال این بیماری در نژاد ما ایرانی ها و مردمان منطقه خاورمیانه شایع‏تر است.

حال در اینجا با برخی از دلایل این مسئله بیشتر آشنا شویم :

کم خوابی : یکی از علت های شایع کبودی زیر چشم اختلالات خواب است. خیلی‌‌ها عقیده دارند که یک خواب ۳ تا ۴ ساعته طی شبانه‌روز جوابگوی نیاز آنها به خواب است اما در واقع این‌طور نیست و این افراد به‌خاطر داشتن نیروی جوانی، از ذخیره انرژی خود برای سر حال بودن استفاده می‌کنند، غافل از اینکه این ذخیره انرژی تمام‌شدنی نیست. کبودی زیر چشم‌ها می‌تواند اولین علامت تمام شدن این ذخیره محدود باشد. پس اگر رختخواب گرم و نرمی دارید حتما ۷ تا ۹ ساعت در شبانه‌روز را به خوابیدن روی آن اختصاص دهید.

استرس : بعد از ابتلا به بعضی عفونت های التهابی این عوامل باعث به وجود آمدن سیاهی در اطراف چشم می شوند. عواملی مثل خستگی، بی خوابی، قرار گرفتن در معرض آفتاب و تغییرات هورمونی ماهانه زنانه هم نقش چشمگیری در تشدید سیاهی دور چشم دارد.

حساسیت یا آلرژی : آلرژی ها شایع ترین دلیل تغییر رنگ پوست زیر چشم ها هستند. اگر آلرژی دلیل اصلی گودی و تیرگی دور چشم شما می باشد، بایستی یا آلرژی را درمان کنید یا اینکه عامل ایجاد کننده آلرژی را از بین ببرید. آلرژی یا حساسیت های فصلی مثل زکام بهاره می توانند خیلی زود و بطور موثر بوسیله داروهای موجود در داروخانه ها یا تجویز پزشک درمان شوند.

نژاد : علت دیگر تیرگی دورچشم در کشور ما، نژاد است. در نژاد ما ایرانی‏ها و مردمان منطقه خاورمیانه از طرف دریای مدیترانه یا کشور لبنان تا کشورهای پاکستان و هند، تیرگی دورچشم به ‏طور ارثی و خانوادگی وجود دارد. البته ممکن است در بدو تولد و کودکی این تیرگی وجود نداشته باشد اما معمولا بعد از سن بلوغ، جوانی و میانسالی خود را نشان می‏دهد.

کمبودهای غذایی : سیاهی دور چشم (همراه با سایر علایم) می تواند نشانه ی کمبود آهن برای مثال آنمی باشد. در اغلب موارد، مصرف غذاهای مناسب یا مکمل های غذایی می تواند این کمبودهای غذایی را جبران کند.

کاهش حجم ناشی از افزایش سن : کاهش حجم یا کاهش چربی در گونه ها و کاهش حجم زیر چشم باعث ایجاد حالتی در صورت می شود که به آن ناودان اشکی می گویند. ناودان اشکی افتادگی زیر چشم است که باعث ایجاد سیاهی دور چشم می شود. اگر چه ناودان اشکی در بیشتر افراد به دلیل پیری بوجود می آید، اما بعضی از افراد  در جوانی نیز این مشکل را دارند.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com