بهار بهترین و معتدل‌ترین فصل در میان فصول چهارگانه است. هوا در بهار به تدریج گرم می‌شود و سرمای زمستان تحلیل می‌رود. وی ادامه داد: مزاج بهار گرم و تر است و گرما و رطوبت برای حفظ سلامتی لازم و ملزوم یکدیگرند.در فصل زمستان به علت سرما، مواد زاید در بدن منجمد شده و باقی می‌مانند و در بهار که هوا کم کم گرم می‌شود، این مواد زائد به تدریج ذوب شده و به حرکت در می‌آیند.به همین دلیل بیماری‌های قدیمی دوباره در زمستان قد علم می‌کنند و اگر عضوی از بدن ضعیف باشد، مواد زائد به آن حمله کرده و در آن تجمع پیدا می‌کنند. گاهی نیز مواد اضافی به سمت پوست هجوم می‌آورند تا بلکه از آنجا راهی برای خروج بیابند. این متخصص طب سنتی گفت: به همین دلیل بروز دمل‌ها و جوشهای پوستی در این فصل شدت می‌یابد. سوزش گلو، سردرد، گلودرد، سرفه، آبریزش بینی و… شکایت‌های شایع بسیاری از مردم در آغاز فصل بهار است. این علائم می‌تواند علل مختلفی داشته باشد؛ از جمله سرماخوردگی ویروسی، حساسیت فصلی، سینوزیت، گلودرد چرکی (فارنژیت) و… . جالب اینجاست که بدانید در بعضی موارد این بیماری‌ها قابل تبدیل به یکدیگر است. بهترین درمان سرماخوردگی های ساده استراحت کافی و مصرف مایعات فراوان است. بر این اساس، مصرف چای، شیر گرم، آب پرتقال و آب لیمو شیرین طبیعی توصیه می شود البته مصرف چای سبز در دوران سرماخوردگی توصیه نمی شود و علت آن خاصیت سرد این چای است. بهتر است از چای سیاه (چای معمولی) استفاده کرد و توصیه می شود از چای های طعم دار شده با مواد شیمیایی نیز استفاده نشود.

حال بهتر است با برخی از درمان های ساده در خصوص سرما خوردگی آشنا شویم :

بخور زنجبیل : ۲ قاشق چای خوری زنجبیل پودر شده را در کاسه بزرگ آب داغ ریخته و بخور آن را استنشاق کنید.اگر کودک شما بیش از ۱۰ ماه سن دارد، این روش برای پیشگیری از سرماخوردگی بسیار موثر است،یک تکه ۲ سانتی متری زنجبیل خشک و مقدار بسیار اندکی فلفل را به آب جوش اضافه کنید و بگذاریدآب به مدت ۴ – ۵ دقیقه بجوشد و پس از آن ۶ – ۷ برگ ریحان را به آن بیفزایید و تا زمانیکه برگ ریحان‌ ها حالت پژمردگی پیدا کند، صبر کنید. برای طعم بهتر، شیرین کننده طبیعی به آن بیفزایید، سپس ۲ قاشق چای خوری از این معجون را هر چهار ساعت به کودک بدهید. بزرگسالان می‌ توانند پودر قهوه به این مخلوط اضافه کنند.

بخور اسطو خودوس : بخور دادن در دوره‌ سرماخوردگی باعث می‌شود که مجاری تنفسی باز شود. به خاطر اینکه گرما باعث انبساط رگ‌ های خونی و افزایش سرعت جریان خون می‌شود و به این ترتیب سرعت عکس‌ العمل سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد. یکی از بخورهای مفید بخور با اسطو خودوس است. برای این کار ۵ قطره روغن اسطوخودوس را به یک کاسه آب داغ اضافه کنید و به مدت ۱۵ دقیقه بخور دهید. اگر سرماخوردگی‌تان شدید بود این کار را روزی سه مرتبه تکرار کنید. اکالیپتوس هم به دلیل اینکه ضد عفونی کننده و خلط آور است، به طور مستقیم روی سلول‌ های برونشیتتأثیر می‌ گذارد، ترشحات ریوی را روان کرده و التهاب مجاری تنفسی را درمان می‌ کند.زمانی که سرما می‌ خورید ۱۵ تا ۲۰ قطره روغن اکالیپتوس را در ۲۵ میلی گرم روغن مایع گیاهیریخته و سینه‌تان را با آن ماساژ دهید. هر روز ۳ مرتبه این کار را تکرار کنید.

پرهیزات غذایی در فصل بهار : مصرف زیاد گوشت باعث افزایش گرمی و رطوبت در بدن می‌شود و چون مزاج فصل بهار هم گرم و تر است، مصرف بیش از حد گوشت باعث ایجاد بیماری در بدن می‌شود. همچنین بهتر است در فصل بهار از خوردن غذاهاى شور و غلیظ مانند کله پاچه، گوشت گاو، خامه و ماست ترش پرهیز کرد و همچنین غذاهای کنسروی، مانده و پرخوری نیز در این فصل بسیار مضر است.

استفاده از حبوبات و سبزیجات در وعده ناهار : قبل از وعده ناهار حتماً صبحانه‌ای سبک که شامل آب‌میوه و چند تکه تازه میوه باشد میل کنید. برای وعده ناهار بیشتر از انواع لوبیای تازه، جوانه‌های ماش، لوبیا، عدس و یونجه و سبزیجات سبز رنگ جوان مثل ریحان، کرفس، کاهو، مارچوبه، اسفناج، بامیه، کدو، کلم، برگ سبز تربچه و چغندر استفاده کنید، مثلاً آش جو، آش آب‌غوره، آش تمبر هندی، خورش کدو، بورانی، آش دوغ، آش ماست و سوپ سبزیجات. خورش‌ها و خوراک‌های سبزیجات که بدون سرخ شدن و با ادویه‌هایی چون ریحان، رازیانه، مرزنجوش، رزماری، زیره سیاه و شوید طعم‌دار شده باشند، انتخاب‌های مفیدی هستند. میوه‌های تازه مثل زردآلو، انجیر، انگور، آلو، انواع توت‌ها به همراه بادام خام و فرنی، تمرهندی ترش یا شیرین، کاهو با سکنجبین نیز میان وعده‌های مفیدی هستند و مصرف آن‌ها نسبت به تنقلات گرم مانند گردو و انواع شیرینی‌ها ارجحیت دارد.

استفاده از شيرين بيان : مصرف ريشه گياه شيرين بيان يكي از داروهاي مناسب براي درمان سرفه هاي ناشي از سرماخوردگي است. توصيه مي شود مقدار اندكي از ريشه شيرين بيان با اندكي آب جوشانده، سپس آن را با كمي عسل مخلوط كرده و نوشيد. (البته تعيين ميزان مصرف شيرين بيان بايد با نظر پزشك انجام شود، زيرا زياده روي در مصرف گياه شيرين بيان عوارضي جدي را به دنبال دارد) و همچنین چای دارچین، ترکیب چای به همراه لیمو و عسل و دم کرده عناب سبب خارج شدن سرما از بدن شده و به بهبود گلو درد و سرفه‌های خشک کمک می‌کند.

خوردن آش های مناسب : مصرف آش هاي ساده مثل اسپيدبا (اسفيدباج) براي بهبود حال افراد در اين مرحله از سرماخوردگي مي تواند مناسب باشد كه به راحتي با استفاده از برنج،‌ جعفري و گشنيز، كمي تره و شنبليله، بال و گردن مرغ، كمي روغن زيتون، مقدار كمي نمك، زردچوبه يا زعفران، زيره و در صورت تمايل مقداري كدو آماده مي شود.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com