با توجه به نظریات پیشین ، با این که بیماری کبد چرب فقط در بزرگسالان معتاد به مشروبات الکلی بیشتر دیده می شود، با این حال، این بیماری در بین کودکان هم شایع است. بنابراین، بیماری کبد چرب غیر الکلی و یا NAFLD اصطلاح مناسبی برای این بیماری در میان کودکان است. کودکانی که اضافه وزن دارند، از بیماری کبد چرب بیشتر رنج می برند. با این حال چاقی، تنها دلیل برای ابتلا به بیماری کبد چرب در کودکان نیست. یکی از بیماری های شایع مربوط به کبد، کبد چرب است که تعداد مبتلایان به آن هر روز بیشتر می شود و این موضوع به نوع رژیم غذایی و شیوه زندگی مدرن مربوط است. بیماری خاموشی است. آرام و موذی می آید و بی سر و صدا بدن تان را درگیر می کند. وجود چربی در کبد، طبیعی می‌باشد، اما اگر این میزان از چربی بیشتر از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کل کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب دچار شده است. کبد چرب یک بیماری درمان پذیر است ولی بعضی اوقات می‌تواند باعث اثرات و عوراض خطرناکی شود. کبد چرب معمولا نشانه و علامتی نداشته و باعث آسیبی همیشگی و برگشت پذیر نمی‌شود. وظیفه کبد بررسی هر غذایی که می‌خوریم و هر نوشیدنی که می‌نوشیم برای تصفیه مواد خطرناک است. اگر میزان زیادی چربی در کبد وجود داشته باشد، این فرآیند دچار مشکل می‌شود. در بعضی از مواقع کبد چرب باعث التهاب و یا زخم های کبدی می‌شود. در شدیدترین حالت کبد چرب فرد دچار نارسایی کبدی می‌شود. کبد عضو حساسی است، عضوی که به تازگی باعث شد یکی از بازیگران سینما و تلویزیون، یعنی حسن جوهرچی، ناگهانی از میان ما رخت بربندد و به جهان باقی بشتابد. پس مراقب سلامتی این عضو حساس باشید. یکی از بیماری های شایع مربوط به کبد، کبد چرب است که تعداد مبتلایان به آن هر روز بیشتر می شود و این موضوع به نوع رژیم غذایی و شیوه زندگی مدرن مربوط است. کبد چرب غیر الکلی بیماری بسیار شایعی است. در این بیماری تجمع چربی در کبد اتفاق می افتد که به طور مستقیم به سبک زندگی فرد، نوع غذای مصرفی و فعالیت ورزشی وابسته است. اضافه وزن و چاقی به خصوص در ناحیه شکم، مقاومت به انسولین و اختلال در پروفایل چربی خون از عوامل ایجاد این وضعیت است. بر طبق مطالعات انجام شده 75 درصد افراد چاق مبتلا به درجاتی از کبد چرب هستند. ولی این مساله به این معنا نیست که افرادی که اضافه وزن ندارند دچار این بیماری نخواهند شد.

علائم  کبد چرب در کوکان چیست :

هیچ نشانه خاصی برای این بیماری وجود ندارد و شما ممکن است حتی متوجه آن هم نشوید که فرزند شما برای مدت بسیار طولانی از بیماری کبد چرب رنج می برد. با این حال ممکن است اگر علائم زیر در کودک شما نمایان شود، بدانید که او از بیماری کبد چرب مزمن رنج می برد:

از دست دادن اشتها، سستی و خستگی، تهوع و استفراغ، ضعف عمومی و حاد، کم بودن غلظت خون و ضعیف بودن او، بزرگ شدن کبد، درد معده در دراز مدت، ممکن است لکه های تیره ی پوستی بر روی گردن و زیر بغل های فرزند شما رشد کند.

ممکن است پزشک از روش های زیر برای تشخیص بیماری کبد چرب در کودک شما استفاده کند : سونوگرافی،نمونه برداری از کبد،تست های آزمایشگاهی

برخی از علل کبد چرب در کودکان :

چاقی و بیماری کبد چرب در کودکان : کودکانی که اضافه وزن دارند، از بیماری کبد چرب بیشتر رنج می برند. با این حال چاقی، تنها دلیل برای ابتلا به بیماری کبد چرب در کودکان نیست.

ژنتیک و بیماری کبد چرب در کودکان : اگر بیماری کبد چرب بیشتر در خانواده شما شایع است و شرایط ابتلا به آن در خانواده نیز وجود دارد، کودکان شما می توانند به بیماری کبد چرب مبتلا شده و از آن رنج ببرند. چون این بیماری ژنتیکی است، پس می تواند از یک نسل به نسل دیگر منتقل شود.

چاقی مادر و بیماری کبد چرب در کودکان : اگر شما به عنوان یک مادر در دوران بارداری، در حالی که در انتظار تولد فرزند خود بودید، دچار چاقی بوده باشید، به احتمال زیاد نوزاد متولد شده نیز از بیماری کبد چرب رنج خواهد برد.

خوردن برخی خوراکی ها : خوردن ژله، بستنی، تنقلات حاوی مواد نگهدارنده و رنگی ،خوردن آب سرد در حالت ناشتا و تند غذا خوردن موجب بروز “کبد چرب” در کودکان می‌شود. پرهیز از مصرف فست فود و غذاهای بسیار چرب، پرهیز از نوشیدن آب بین غذا، پرهیز از تند خوردن و درهم‌خوری، پرهیز از نوشیدن آب یخ (به ویژه در فصول سرد و ابتدای صبح) از راه‌های پیشگیری از بروز کبد چرب در کودکان است.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com