بی‌خوابی و خواب ناآرام در شب فعالیت روزانه انسان را با مشکل جدی مواجه کرده و قدرت تمرکز و خویشتن داری را کاهش می‌دهد. انسان هر چه  خواب آرام و مناسبی را درشب تجربه کند، روز پرانرژی و شاداب‌تری را در پیش خواهد داشت. استفاده مداوم از داروهای خواب آور شیمیایی باعث بروز مشکلات دیگر جسمی و روحی می‌شود و پس از مدتی تاثیر خود را از دست می‌دهد. رژیم غذایی نامناسب، خیره شدن طولانی مدت به صفحه مانیتور یا گوشی هوشمند و استرس از جمله دلایل بی خوابی هستند. در جوامع امروز بشری علت بی خوابی و کم خوابی وجود استرس، اضطراب و عوامل محیطی فراوان برای بیشتر افراد شمرده می‌شوند. همواره متخصصین و پزشکان به دنبال راه هایی برای درمان بی خوابی شبانه بوده‌اند. طبیعت در دل خود داروهایی برای برطرف کردن این بیماری قرار داده است. با استفاده از این گیاهان دارویی به راحتی می‌توان در منزل و به سرعت از این داروهای طبیعی استفاده کرد و از خواب شبانه لذت برد. اولین قدمی که برای درمان بی خوابی باید بردارید، این است که رژیم غذایی و عادات تغذیه‌ای‌تان را تغییر بدهید و خوراکی‌هایی که خواب‌تان را مختل می‌کنند، مصرف نکنید. شاید برای‌تان عجیب باشد اما بسیاری از افراد به خاطر تغذیه‌ی نادرست، با مشکل بی خوابی روبه‌رو هستند. چند ساعت قبل از خواب، اصلا کربوهیدرات مصرف نکنید. اگر قند و کربوهیدرات زیادی مصرف کنید، بدن شما مشغول سوزاندن‌ آنها می‌شود و برای به خواب رفتن دچار مشکل می‌شوید. پس باید پیش از خواب، مصرف قند، غلات، حبوبات و به‌طورکلی کربوهیدرات را بسیار کاهش بدهید. بهتر است به فکر یک رژیم کم کربوهیدرات باشید.

افرادی که دارای بی خوابی هستند دارای علائمی از جمله موارد زیر می باشند :

– به سختی خواب می روند.

– در طول شب مکررا بیدار می شوند و به سختی دوباره به خواب می روند.

– صبح خیلی زود از خواب بیدار می شوند.

– هنگامی که از خواب بیدار می شوند، احساس خستگی می کنند.

– در طول روز خواب آلوده و یا خسته هستند.

– زودرنج و اخمو هستند.

– مشکل در تمرکز ذهنی و حافظه دارند.

از جمله عوارض کم خوابی می توان به فشار خون بالا اشاره کرد، اگر بگوییم که کودکان هم می توانند به مشکل بالا رفتن فشارخون دچار شوند احتمالا تعجب می کنید؛ اما بی خوابی می تواند این مشکل را در میان کودکان هم به وجود بیاورد. به نوشته ام اس ان بی سی، پژوهشگران می گویند بچه هایی که کمتر از شش ساعت و نیم در شبانه روز می خوابند، به مشکلات جدی فشارخون دچار می شوند. البته نوسان فشار خون تنها مشکلی نیست که سراغ بچه های بی خواب می رود. پژوهشگران می گویند این افراد در نوجوانی 14 درصد بیشتر از دیگران ممکن است بیش فعال شوند. محققان می گویند کودکان به حدود 9 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند. پس تصور نکنید تنظیم خواب شبانه کودکتان تنها آموزش نظم به اوست؛ بچه هایی که خوابشان ساعات متغییری دارد و تا نیمه شب بیدار می مانند بیشتر چاق می شوند و حتی نوسان های فشار خون را پیش از آدم هایی که ساعات خوابشان تنظیم شده تجربه می کنند. همه افراد دوره ای از بی خوابی را در طول سال تجربه می کنند و برخی شب ها خواب به چشم هایشان نمی آید. این بی خوابی گذرا گرچه می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری ها را بیشتر کند اما به اندازه بی خوابی مزمن نمی توان جان شما را تهدید کند. اگر دوره های گذرای بی خوابی شما جای خود را به بی خوابی هایی که حدود سه هفته تا شش ماه ادامه پیدا کرده اند داده اند، بهتر است فورا به روانپزشک مراجعه کنید و با پیدا کردن منشا بی خوابی تان، راهی برای درمانش پیدا کنید.

برخی روش ها برای درمان بی خوابی :

حمام گیاهی : حمام گیاهی مثل حمام سنبل الطیب یکی از بهترین روشها برای درمان بی خوابی شبانه است. برای اینکار می توانید جوشانده میزان مساوی از سنبل الطیب و بابونه را درون وان حمام ریخته و قبل از خواب ۳۰ دقیقه در آن دراز بکشید.

درمان بی خوابی با ماساژ درمانی :ماساژ درمانی یکی از راههای درمان بی خوابی است. برای اینکار می توانید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیش از خواب با فشار کم و به صورت دورانی عضلات ستون فقرات را ماساژ دهید. بهتر است که این ماساژ با روغنی مثل روغن زیتون یا روغن بنفشه انجام شود.

وقتی خواب نیستید از رختخواب تان بیرون بیایید : خواب تان باید به اندازه ای باشد که احساس آرامش کنید، و پس از آن از رختخواب خارج شوید. اگر نمی توانید بخوابید، پس از 20 دقیقه از رختخواب تان بیرون بیایید و کار آرامش بخشی مانند کتاب خواندن انجام دهید.

خوردن کیوی : یکی از میوه هایی که به درمان بیخوابی کمک میکند کیوی است . محققان می گویند اگر 4 هفته به رژیم غذایی تان کیوی اضافه کنید، بی خوابی تان از بین می رود. آنها به شرکت کنندگان یک تحقیق، یک ساعت قبل از خواب دو کیوی دادند و مشاهده کردند که کیفیت خواب آنها بالاتر رفته است.

تغییر در سبک زندگی‌تان : برای درمان بی خوابی سبک زندگی تان را تغییر دهید، دیر یا زود لازم خواهد شد سبک زندگی‌تان را تغییر بدهید تا راه‌های بیشتری برای درمان بی خوابی‌ خود پیدا کنید. توصیه می‌کنیم در محیط خانه‌تان این کارها را انجام بدهید تا خواب بهتری داشته باشید:

  • خانه را خنک کنید. در زمستان بهتر است سیستم گرمایشی را خاموش کنید. یک خانه‌ی سرد و خوشایند به شما کمک می‌کند تا بهتر بخوابید.
  • کار دیگری که باید انجام بدهید این است که تختخواب‌تان راحت باشد. اگر تشک‌تان جوری است که خیلی در آن فرو می‌روید، بهتر است تشک سالم‌تری تهیه کنید. همچنین مهم است که اتاق خواب‌تان تاریک باشد. اگر لازم است، از پرده‌های ضخیم‌تر برای تاریک‌تر شدن اتاق و در نتیجه بهتر خوابیدن استفاده کنید.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com