همه ما تجربه اش را داریم، تجربه گرفتگی عضلات بدن که با دلایل مختلفی مبتلایمان می کند. اغلب این گرفتگی ها در نواحی گردن،کتف،کمر و پشت پا طی انجام کارهای روزانه،بلند کردن اشیاء از روی زمین، هنگام ورزش کردن و حتی در خواب نیز اتفاق می افتد. هرچند عموما گرفتگی عضلات خطرناک نیست، اما درد آن آزاردهنده می باشد و می تواند بطور موقت استفاده از ماهیچه را غیرممکن نماید. بعضی از مواقع گرفتگی و اسپاسم عضلات کمر پیامد دیگر اختلال‌ها یا تحریک خارجی عصب متصل به آن عضله خاص هستند. برای مثال، دیسک برجسته غالباً به عصب‌های ستون فقرات فشار می‌آورد و موجب درد و اسپاسم عضلانی می‌شود، حال آن که در عارضه تنگ شدن مجرای نخاع، نخاع به دلیل کاهش عرض مجرای نخاع یا دهانه‌هایی که عصب‌ها از آنجا خارج و در سراسر ستون فقرات گسترش می‌یابند فشرده می‌شود؛ به دلیل تنگ شدن این فضاهای توخالی فشار در نزدیکی عصب‌ها بالا می‌رود. استفاده بیش از حد از یک عضله، کاهش آب بدن، کشیدگی عضلات یا ماندن در یک وضعیت به مدتی طولانی می‌توانند باعث گرفتگی عضلات گردن، کمر و ران پا شوند. البته، در موارد بسیاری، دلیل گرفتگی عضلات بطور مثال گرفتگی عضلات گردن دقیقاً مشخص نیست. استفاده بیش از حد از ماهیچه ها، کم آبی بدن، کشیدگی ماهیچه ها و یا حتی زیاد قرار گرفتن در یک حالت برای مدت طولانی، می تواند باعث گرفتگی ماهیچه ها شود. بااینحال در خیلی از موارد علت گرفتگی عضلات معلوم نیست. هرچند اکثر انواع گرفتگی عضلانی بی خطر هستند، بعضی از این گرفتگی ها می تواند مربوط به مشکلاتی همچون:

گردش خون ناکافی : تنگ شدن رگهای خونرسان به پاها می تواند باعث درد ماهیچه ها در ورزش شود. این گرفتگی ها عموما بعد از توقف ورزش متوقف می شوند.

فشار بر اعصاب : فشار آمدن برروی اعصاب درون ستون فقرات نیز می تواند باعث درد و گرفتگی شود. راه رفتن منعطف می تواند به بهبود درد و فاصله انداختن بین دفعات گرفتگی کمک نماید.

کمبود موادمعدنی : مانند پتاسیم، کلسیم و یا منیزیم کم در رژیم غذایی شما، می تواند باعث گرفتگی عضلات پا شود.

از اولین نشانه‌های گرفتگی عضلات، درد شدیدی است که بسته به موقعیت ناحیه صدمه‌ دیده، در پشت یا گردن ظاهر می‌شود. این درد که با انقباض دردناک ماهیچه همراه است، ممکن است بین چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد. علائم اصلی اسپاسم عضلات بسته به محل آسیب یا بیماری زمینه‌ای معمولاً شامل کمر درد حاد یا درد گردن بوده، که همراه با احساس سفت شدن شدید عضله که ممکن است در دوره‌هایی از چند ثانیه تا چند دقیقه رخ دهند، می‌باشد. درد و سختی در واقع با دو منظور ایجاد می‌شود: برای اعلام وجود یک مشکل و برای محافظت از بافت و ساختارهای متاثر در مقابل آسیب بیشتر از طریق محدود کردن حرکت. علائم غالباً پس از یک فعالیت فیزیکی بصورت ناگهانی ظاهر شده و معمولاً پس از یک دوره‌ی استراحت آرام می‌شوند.

برای درمان این گرفتگی چه کارهایی میتوان انجام داد :

ماساژ ملایم‏ : یک ماساژ ملایم می تواند به کاهش گرفتگی عضلات شما کمک کند.آن قسمت از بدنتان را که احساس می کنید دچار گرفتگی ‏‏عضلانی شده است با بیوفریز مالش دهید.این مالش جریان خون ناحیه مبتلا را بهتر می کند و عضلات گرفته را تسکین می ‏‏دهد.

متوقف ساختن فعالیت‌ها : حتی اگر احساس می‌کنید که گرفتگی عضلات چندان شدید نیست، باید بی ‌درنگ انجام فعالیت‌های دامن زننده به گرفتگی را متوقف سازید. ناحیه دردناک را جهت تسکین درد ماساژ دهید یا بمالید.

استفاده از یخ : وقتی که عضلات درد شدید دارند یا پاها بسیار خسته هستند، ۱۰ دقیقه حمام یخ معجزه می کند. دو قاشق نمک فرنگی به آب گرم اضافه کنید و سپس، دو کیسه یخ و آب سرد به آن اضافه کنید. این آب بسیار سرد است اما مطمئن باشید که زمانی که از آن بیرون بیایید، خیلی احساس بهتری خواهید داشت.

مراقب از طرز ایستادن و نشستن : قوز کردن به مدت طولانی یا ورزش کردن و ایستادن با حالت اشتباه ممکن است خطر درد عضلات را بالا ببرد؛ مخصوصاً گرفتگی کمر و عضلات پا و گردن. قوز حالتی است که بر اثر انحنای ستون فقرات ایجاد می‌شود که ممکن است باعث گرفتگی عضلات کمر و درد کمر شود.

چای بابونه : چای بابونه حاوی یک نوع اسید آمینه به نام گلیسین است که به آرامش عضلات کمک می کند. برای کاهش گرفتگی عضلات باید ‏‏حداقل 5 فنجان در روز از این چای بنوشید.‏

استراحت : استراحت برای التیام سریع‌تر عضله آسیب دیده و رفع گرفتگی عضلات حیاتی است. چنانچه گرفتگی عضلات ناشی از ضربه و آسیب دیدن آن باشد، باید دو یا سه روز استراحت کنید. البته حتماً قابلیت حرکتی عضله را از طریق فعالیت‌های سبکی چون پیاده‌روی آهسته و ملایم در زمان استراحت حفظ کنید. اگر کاملاً بی‌حرکت باشید، عضله‌ها ممکن است سفت یا محکم شوند.

تغذیه ی بعد از ورزش بسیار مهم است و فراموش کردن آن به معنای از بین بردن همه ی فعالیت شدید شما در طول تمرین است. تا ۳۰ دقیقه بعد از ورزش، حتماً باید چیزی بخورید. حتی اگر آن چیز تنها یک لیوان شیر بادام شکلاتی کم چرب یا وعده ی کوچکی از کربوهیدرات های پیچیده و پروتئین همچون سینه ی مرغ، سیب زمینی یا سبزیجات کبابی باشد. مصرف پروتئین راه دیگری برای افزایش سرعت بهبودی عضلات است. عضلات باید ذخایر انرژی از دست رفته ی خود را دوباره پر کنند. پروتئین عملکردهای مهم مختلفی در بدن دارد اما مهم ترین نقش آن برای کسانی که ورزش و تمرین قدرتی می کنند این است که به پرورش عضلات آن ها کمک می کند و روند بهبود عضلانی را سرعت می بخشد.

منبع و ماخذ : pasokhbartar.com